کد خبر: ۴۰۹۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر



معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نداشتن مزرعه مرغ تخم‌گذار را برای گیلان یک نعمت دانست و لزوم ارتقای امنیت زیستی در مرغداری‌ها تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  فارس، «دکتر علی صفر ماکنعلی» در نشست تخصصی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اداره کل دامپزشکی گیلان اظهار کرد: از حدود ۳۷ روز پیش تاکنون همه دستگاه‌ها تلاش کردند تا اقدامات پیشگیرانه علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام و مانع از شیوع بیماری به استان‌های پاک شود.

وی بابیان اینکه حفظ جان و مال مردم بسیار حائز اهمیت است افزود: اگر مواردی بسیار کوچکی در راستای پیشگیری رعایت نشود، سلامت و جان مردم به مخاطره می‌افتد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه ایران رتبه ۹ تولید تخم‌مرغ را دارد گفت: اگر نتوانیم سلامت تخم‌مرغ را حفظ کنیم نمی‌توانیم امنیت غذایی جامعه را تأمین نماییم.

ماکنعلی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: با اقدامات پیشگیرانه و مهار ویروس تلاش کردیم تا افزایش ویروس و شیوع آن به بیرون از حیات‌وحش و تالاب‌ها و مناطق آلوده جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه باید اثبات کنیم توانایی شناسایی و مهار ویروس را داریم، افزود: باید با تدابیر قادر باشیم ویروس بیماری‌زا را در اسرع وقت شناسایی و مهار کنیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بر پایش زیست‌محیطی تاکید کرد و افزود: در برنامه ملی، نیازمندی‌های محیط‌زیست دیده‌شده تا اهمیت و عظمت کار مراقبت و بهداشتی در نداشتن امکانات و ملزومات مصرفی نادیده گرفته نشود.

ماکنعلی بر لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی تاکید کرد و گفت: باید به مردم یاد داد که وقتی محیط‌زیستی آلوده به ویروس شد چگونه به دامپزشکی اطلاع دهند.

وی بابیان اینکه گیلان جزو ۱۴ استانی هست که نیاز نیست آزمایش‌ها آن‌ها به تایید کشور برسد، تصریح کرد: در محور دوم برنامه جامع ملی، عملیات تشخصی بیماری در سطح استان، ملی و بین‌المللی دیده‌شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که گیلان داشته سال آینده ابزاری به‌ عنوان واکسیناسیون را به‌منظور پیشگیری مادران از ابتلا به ویروس آنفلوانزا را خواهیم داشت.

ماکنعلی با بیان اینکه نداشتن مزرعه مرغ تخمگذار برای گیلان یک نعمت است، گفت: برخی از استان‌ها دارای مزرعه مرغ تخمگذار هستند که درصد شیوع بیماری در آن‌ها چندین برابر بیشتر است.

وی بابیان اینکه تمام توان ما در استان باید شناسایی ویروس بیماری‌زا در کوتاه‌ترین زمان باشد افزود: پس از شناسایی ویروس باید در اسرع وقت مهار شود و در غیر این صورت وارد چرخه تولید در مزارع می‌شود و شرایط مقابله را بسیار سخت می‌کند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بر ارتقای امنیت زیستی مرغداری‌ها تاکید کرد و گفت: باید پس از شناسایی مرغداری‌های آلوده به ویروس اقدامات مهار آن در دستور کار قرار گیرد.

در ابتدای این نشست نیز «دکتر سهراب عاقبتی» به آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزا در استان و مجموعه اقدامات صورت گرفته درزمینهٔ مبارزه با بیماری اشاره کرد و گفت: سازمان دامپزشکی برای مقابله و مهار ویروس در استان و کانون‌های آلوده اقداماتی مانند آموزش و اطلاع‌رسانی، تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای در کانون بیماری و همچنین سایر نقاط پرخطر و مراکز تحت نظارت، ضدعفونی خودروهای مرتبط با ضعف طیور در مبدأ ورودی و خروجی استان، اخذ گزارش روزانه از حفاظت محیط انجام داده است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان گیلان پس از اقدامات مهار و پیشگیرانه خوشبختانه مورد جدیدی از تلفات در حیات‌وحش مشاهده نشده است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
جناب دکتر ماکنعلی عزیز واقعا حرف های شما برمبنای چه چیز علمی می باشد که نبودن مزارع مرغ مادر دراستان کیلان نعمت است .با این توصیف بهتر نیست سایر استانها از این نعمت استفاده نمایند!!!!!!!عزیز بزگوار بهترنیست به جای این حرفها ...... صحبت های کارشناسی تر وعلمی تر بیان شود ودر خصوص مشکلات ساختاری، مباحث امنیت زیستی وتراکم حمعییتی بی حد واندازه وبدون ضابطه واحدهای تخمگذار ونیز ضعف مدیریت بهداشتی واحدهای فعال بیشتر صحبت گردد . امیدوارم درسال آینده که شاکله فعالیت تان ونیز طرحهای اجرایی که با جلسات متعدد وتبلیغات فراوان صورت گرفته به نتیجه مثبت برسد هرجند با توجه به تجریات چندین ساله اینجانب تا زمانی که فکری اساسی برا رفع مشکلات عنوان شده انجام نگردد نمیتوان به آینده چندان خوشبین بود.
نظر شما
ادامه