کد خبر: ۴۱۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

«تابناک» نوشت:

میل شدید مسئولان استانی به کسب درآمد از مسافران نوروزی تا جایی پیش رفته است که در این مسیر حیات و ممات گونه های ارزشمند و نادر جانوری نادیده گرفته می شود. اصرار بر بازگشایی یک باغ وحش غیر استاندارد در استان لرستان، آن هم در حالی که مدیران ارشد سازمان محیط زیست بر لزوم پلمپ آن تأکید می کنند را باید از این دست اقدامات قلمداد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از «تابناک»، استانداری لرستان با سرعت عملی مثال زدنی یک گیشه پول مسدود شده در مرکز استان را در اقدامی غیرقانونی بازگشایی کرد؛ اقدامی بسیار سریع که بعید است مشابه آن در نوروز رقم خورده باشد!

باغ وحش بدنام «کاسیت» که چند روز پیش با دستور سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان و به دلیل غیراستاندارد بودن تعطیل شده بود، در نتیجه پیگیری ویژه و خاص استانداری لرستان، بی هیچ گونه تغییری بازگشایی شد تا مشخص شود که چرا پیشتر تعطیل نشده بود.

«رضا آریایی» سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اعلام این خبر به مهر گفت: باغ وحش «کاسیت» باز است و مشکل خاصی ندارد؛ پیش از این حیوان‌ها باهم درگیر شده بودند و یکی از آن‌ها دچار جراحت شده بود، که قفس آن‌ها جدا شده و قرنطینه شده‌اند و تحت درمان قرار گرفتند. شهرداری محوطه باغ وحش را نظافت کرده است و در حال حاضر این باغ وحش فعال است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه پس از تعطیلات نوروز به صورت کامل در مورد کاسیت تصمیم گیری می‌شود، افزود: شورای شهر خرم آباد زیر بار مسئولیت باغ وحش نرفته، اما اداره کل دامپزشکی لرستان اعلام کرده که می‌تواند باغ وحش را به بخش خصوصی واگذار کند و فرد متقاضی این موضوع را نیز دارد.

آریایی که ظاهرا نه درباره جایگاهش، نه درباره ضوابط و شرایط استاندارد باغ وحش و نه حتی اصول واگذاری اطلاع چندانی ندارد، اما اصرار شدیدی به دایر بودن این مجموعه داشته و دارد، واگذاری کاسیت را موجب اشتغال‌زایی و رسیدگی به حیوانات می‌خواند، اما توضیح نمی‌دهد که چرا به رغم غیراستاندارد بودن این باغ وحش و دستور سازمان حفاظت محیط زیست برای تعطیلی آن، در یک سال اخیر واگذاری آن در دستور کارشان قرار نگرفته است!

ابهامی که با توجه به دستور استانداری برای شکستن پلمب این باغ وحش با چاشنی تاکید بر دعوای دو حیوان در یک قفس و نظافت آن توسط شهرداری، پررنگ‌تر می‌شود؛ گویی جز گیشه این باغ وحش هیچ چیز برای مدیران این استان مهم نیست، حتی قوانین و مقررات و دستوری که سازمان حفاظت محیط زیست برای بستن کاسیت صادر کرده است.

در رابطه با آخرین تغییر و تحولات و نیز شرایط باغ وحش کاسیت، علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست به خبرنگار «تابناک»، گفت: سیاست سازمان محیط زیست در رابطه با باغ وحش ها و مراکز نگهداری گونه های جانوری مشخص است و این سیاست ها در قالب دستورالعمل به همه استان ها ابلاغ شده است و استان ها باید بر اساس این دستور العمل ها عمل کنند.

تیموری افزود: در رابطه با باغ وحش کاسیت در استان لرستان، بر اساس آخرین گزارش ها قرار بر این بود که مسئولان استانی زیر نظر اداره کل محیط زیست استان این مجموعه را با استانداردهای موجود همسان کنند و تأکید ما هم این بود که اگر این روال رخ ندهد، قطعاً سازمان محیط زیست با آن مقابله کند.

وی افزود: به مدیریت باغ وحش کاسیت مثل سایر باغ وحش های کشور فرصت داده شد که استانداردها را فراهم کند ولی اینکه مدیرکل محیط زیست استان اقدام به پلمپ این مجموعه کرد، خود گواهی است بر این موضوع که مدیریت این مجموعه نتوانست خود را به استانداردها نزدیک کنند.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست ادامه داد: در سال های گذشته و بر اساس سختگیریهای به عمل آمده، بسیاری از باغ وحش ها تغییر کردند و ارتقا یافتند ولی در برخی موارد مثل کاسیت قدمی در این مسیر بر داشته نمی شود و این باغ وحش نتوانسته است استانداردهای لازم را به دست آورد.

تیموری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما تأکید می کنیم اگر صاحب باغ وحش سهل انگاری کرده و چارچوب را رعایت نکرده است، باید باغ وحش تعطیل شود و گونه های جانوری آن به باغ وحش های مجاز واگذار شود، چون شرایط موجود خسارت سنگینی را به این حیوانات نادر وارد می شود.

وی در مورد میزان استقلال سازمان در اجرای این سیاست ها و موانعی که در پیش است، گفت: خوشبختانه در اکثر استان ها از سال 92 به بعد نزدیک به 77 مراکز نگهداری باغ وحش و باغ پرندگان که فاقد هر گونه مجوز از سازمان محیط زیست بودند، توانستند خود را به دستور العمل های سازمان نزدیک کنند و مجوزهای لازم را بگیرند و جز یکی دو مورد، مابقی مشکل چندانی ندارند.

تیموری ادامه داد: ما از سال 97 به صورت آنلاین باغ وحش ها را پایش می کنیم و بر اساس ماده 7 قانون شکار صید و ماده 8 قانون که نظارت بر هر گونه خرید، فروش، شکار، صید و... گونه های بومی و غیر بومی را در اختیار سازمان محیط زیست قرار داده است، ما بدون هیچگونه ملاحظه با نمونه های تخلف برخورد خواهیم کرد.

تیموری همچنین در مورد علت اصرار استاندار لرستان بر بازگشایی باغ وحش کاسیت، گفت: این موضوع را باید از خودشان پرسید؛ چیزی که من می توانم بگویم این است که هر باغ وحشی که بر اساس دستورالعمل ها پیش نرفته است و مجوزهای لازم را اخذ نکرده، باید پلمپ شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مهدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
0
0
با سلام. عاجزانه از شما خواهش دارم گزارشی از وضعیت اسف بار باغ وحش شیراز واقع در حوالی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز تهیه فرموده و به سمع و بصر مسئولین برسانید. حقیقتا که مایه ی شرمساری و بی آبرویی شده و حیوانات آنجا از شدت آلودگی محیط و فقر غذایی، در شرایط بحرانی به سر می برند. جالب اینجاست که مدیریت مجموعه، در کمال بی تفاوتی، درب باغ وحش را برای بازدید عموم گشوده و همچنان در طلب ......... از این حیوانات زبان بسته می باشد...
نظر شما
ادامه