کد خبر: ۴۱۲۲۷
 

محققان انگلیسی با تولید واکسنی جدید بر علیه فرم حاد آنفلوانزای پرندگان و آنتریت ویروسی اردک‌ها (DEV)، باعث کاهش ضرر و زیان وارده به دامپروران و حفاظت از سایر گونه‌های پرندگان و انتقال به انسان خواهند شد.

به  گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این پروژه توسط محققان انستیتو Pirbright انگلستان به انجام رسیده است. دانشمندان با استفاده از متد ویرایش ژنی CRISPR/Cas9 که اجازه ورود میزان زیادی از ژن‌ها را می‌دهد، با افزودن ژن‌های محافظ آنفلوانزای پرندگان به واکسن DEV، این نوع واکسن جدید را ابداع نمودند.

 

«منیر اقبال» رییس گروه آنفلوانزای پرندگان این موسسه، گفت: این نخستین بار است که با استفاده از روش CRISPR / Cas9 این ژن به واکسن DEV اضافه شده و این گامی شگفت‌انگیز در پیشرفت تولید واکسن‌های آنفلوانزای پرندگان است.

عفونت DEV باعث آلوده شدن اردک‌ها، غاز‌ها و قوها می‌شود و میزان نرخ مرگ و میر بالا تا 100 درصد گله را دارا است. واکسن‌های متعددی به طور گسترده برای کاهش اثرات این بیماری در اردک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که می‌دانیم، اردک‌های جنوب شرقی آسیا نقش کلیدی را به عنوان حامل و مخزن سویه‌های حاد آنفلوانزای پرندگان ایفا می‌کنند و این خود دلیل محکمی برای تولید واکسن فوق در جهت کنترل بیماری در این گروه از پرندگان می‌باشد.

 

واکسن تولید شده هم‌اکنون آماده ثبت بوده و با همکاری شرکت‌های دارو سازی در حال گذراندن مراحل قانونی جهت تجاری شدن این محصول می‌باشد.

به گفته محققان این موسسه، آنفلوانزای پرندگان با جهش‌های متعدد دارای این قابلیت است که از انسان به انسان نیز سرایت نماید و این خود باعث افزایش نگرانی برای حفظ سلامت انسان‌ها می‌باشد. لذا واکسیناسیون اردک‌ها یک استراتژی ضروری در جهت حفاظت از پرندگان و انسانها است.

منبع: Vet Times

 
نظر شما
ادامه