حکیم مهر: یکی از مخاطبین محترم حکیم مهر که از داوطلبان چهارمین آزمون استخدامی سازمان دامپزشکی کشور بود، در یادداشتی ارسالی به ما، از تبعیض بین دانش آموختگان دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در این آزمون انتقاد کرد.
به گزارش حکیم مهر، متن این یادداشت به شرح زیر است:
در نتایج چهارمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی، مواردی وجود دارد که نیازمند پیگیری های بیشتر و پاسخگویی مسئولین محترم سازمان دامپزشکی در رابطه با تصمیمات مأخوذه و نحوه مشخص کردن امتیازات به آیتم های مختلف را دارد.
یکی از مواردی که در چک لیست تنظیمی در روز مصاحبه دیده می شد، نحوه امتیاز دهی به فارغ التحصیلان دانشگاه های سراسری و آزاد بود که به فارغ التحصیلان دانشگاه سراسری ۱۵ امتیاز و به فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد ۵ امتیاز داده می شد.
حال این نحوه امتیازدهی خود جای بحث دارد که بر طبق چه دستورالعمل و آیین نامه مصوبی، انجام گرفته است؟ زیرا کاملاً مغایر با ماده ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و اصل ۳ بند ۹ قانون اساسی است.
ماده ۴۱ قانون مدیریت خدمات کشوری:
ورود به خدمت و تعیین صلاحیت استخدامی افرادی که داوطلب استخدام در دستگاههای اجرائی می باشند براساس مجوزهای صادره، تشکیلات مصوب و رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصتها انجام میشود
اصل ۳ بند ۹ قانون اساسی:
اصل سوم: دولت جمهور اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور دراصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد:
بند ۹: رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی.
در مراجعات حضوری خدمت مدیر محترم امور اداری سازمان دامپزشکی جناب آقای مهندس رضایی نژاد، ایشان نیز به این مورد اشاره نمودند.
بحثی که اینجا پیش می آید این است که این برابری فرصت ها در این آیتم و شاید آیتم های دیگر نادیده گرفته شده است. مگر دانشگاه آزاد مجوز وزارت علوم ندارد؟ مگر سرفصل های دامپزشکی دانشگاه آزاد و سراسری یکی نیست؟ خب، چرا این فرق بین فارغ التحصیلان دو دانشگاه گذاشته می شود؟
آزمون استخدامی رقابت بین فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف و سنجش علم آنهاست، نه سنجش اعتبار و درجه دانشگاه و رقابت بین دانشگاه ها!!!
حتی موارد بسیاری هم دیده شده که نمرات فارغ التحصیلان آزاد و معدل آنها از دانشجویان دانشگاه های سراسری بیشتر بوده اما در آزمون پذیرفته نشده اند.
لذا درخواست می شود با پیگیری این موضوع، شرایطی فراهم گردد تا امتیازات و چک لیست تنظیمی و آیتم های امتیاز دهی مجدداً مورد بررسی قرار گیرد زیرا بسیاری از همکاران برای قبولی در این آزمون زحمات فراوانی کشیده اند.