کد خبر: ۴۲۰۴۵



بیماری مشمشه يکي از قديمي‌ترين بيماري‌هاي واگيرخطرناک و مشترک بين انسان و حيوان (زئونوز) است كه اغلب موجب ابتلاء تك‌سمي‌ها (اسب، قاطر و الاغ) مي‌گردد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: رخداد بیماری مشمشه در تک سمي‌هاي حساس موجب تلفات و صدمات اقتصادي شديد به صنعت اسب و خطر انتقال بيماري به افراد در تماس مستقيم باحيوان آلوده يا مواد عفوني مي‌شود.

«دکتر عبدالمحمد نجاتی» بیان داشت: اين بيماري در پستانداران گوشتخوار (به طور معمول با مصرف گوشت تک سميان آلوده)، بز، گوسفند و شتر نيز ايجاد بيماري مي‌كند. اغلب در صورت عدم تشخيص و درمان به موقع بيماري در انسان منجر به مرگ افراد مبتلا مي‌شود. همچنين سابقه استفاده از عامل مشمشه به عنوان سلاح ميکروبي و بيوتروريسم بر اهميت اين بيماري مي‌افزايد.

وی ادامه داد و گفت: در راستای تشخیص و مبارزه با بیماری مشمشه انجام تست جلدی و خونگیری در برنامه مبارزه با بیماری‌های شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد قرار دارد که از ابتدای سال تعداد بیش از یکصد راس اسب تست شده و یک راس اسب مبتلا شناسایی و معدوم شد.


نظر شما
ادامه