کد خبر: ۴۲۱۲۸



مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 10 کانون جدید از بیماری دامی تب برفکی در این استان شناسایی و شیوع آن مهار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، «دکتر محمد‌باقر حاج‌کاظمی» افزود: با توجه به پایش ها و مراقبت های انجام شده، از ابتدای سالجاری تاکنون 10 کانون بیماری دامی تب برفکی در روستاهای شهرستان های ابهر، ایجرود، سلطانیه، خدابنده، زنجان و ماهنشان شناسایی و این بیماری در آن مهار شده است.

به گفته وی، خود این کانون ها منشا بیماری دامی تب برفکی نبودند، زیرا که بیماری از طریق خرید دام زنده از میدان های دام و یا استان های همجوار وارد مناطق روستایی شده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: در 10 کانون شناسایی شده 58 راس دام سبک و سنگین در نتیجه ابتلا به بیماری تب برفکی تلف شد که از این تعداد 12 گاو و 46 راس نیز گوسفند بود.

حاج کاظمی تاکید کرد: پس از شناسایی کانون‌های بیماری واکسیناسیون در این کانون‌ها و حتی در روستاهای اطراف آن نیز انجام شد.

وی یادآوری کرد: قبل از شیوع بیماری در 10 کانون، واکسیناسیون علیه تب برفکی در این مناطق انجام شده بود که با شیوع آن این عملیات اعمال شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: عملیات واکسیاسیون توسط 29 اکیپ از بخش خصوصی و دولتی دام های سبک و سنگین از ابتدای سالجاری به صورت رایگان آغاز شده و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد.

حاج کاظمی افزود: بیماری دامی تب برفکی هیچ راه درمانی ندارد و دامداران باید برای در امان ماندن دام‌های سالم از این بیماری رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی کردن محوطه نگهداری دام‌ها را جدی بگیرند.

وی، از دامداران خواست با رعایت مسائل بهداشتی به فروکش کردن این بیماری دامی کمک کنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک با شماره 1512 در تماس باشند و مورد را گزارش دهند.

بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.

این بیماری، یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می‌شود.

در کشور ما بیماری تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.

این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.

بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس، جهت ایجاد پوشش ایمنی، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری‌هاست.


نظر شما
ادامه