کد خبر: ۴۲۱۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
مدیر کل دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سید اصغر برایی‌نژاد» افزود: برخی مناطق این موافقت را به شکل سلیقه‌ای لغو می کنند و این برای ما مشکل ایجاد کرده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: قوانین دست و پاگیر در زمینه تاسیس مطب دامپزشکی، یکی از معضلات فعالان این حوزه است. جایی که به دلیل عدم شفافیت، برداشت‌های متفاوت و گاهاً سلیقه‌ای از سوی برخی نهادهای درگیر مانند شهرداری رخ می‌دهد. مدیر کل دامپزشکی استان تهران می‌گوید که برای حل این معضل، نشست مشترکی را با نماینده وزارت کشور برگزار کرده اما نتیجه دلخواه را نگرفته است. از نظر «دکتر سید اصغر برایی‌نژاد» مطب‌های دامپزشکی باید معافیتی را که مطب‌های پزشکی از نظر تجاری و اداری دارند، داشته باشند.

حکیم مهر: آقای دکتر، ریشه معضلات مربوط به قوانین تاسیس مطب دامپزشکی کجاست؟

یکی از مشکلاتی که در حوزه احداث و دایرکردن بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی با آن مواجهیم، این است که شهرداری‌های برخی مناطق با موضوع مجوزها به شکل سلیقه‌ای برخورد می‌کنند.

حکیم مهر: شکل صحیح و غیر سلیقه‌ای آن چگونه است؟

مطابق استعلامی که ما از شهرداری‌ها گرفتیم، آنها موافقت کردند مطب‌های دامپزشکی نیز معافیتی را که مطب‌های پزشکی از نظر تجاری و اداری دارند، داشته باشند، اما برخی مناطق این موافقت را به شکل سلیقه‌ای لغو می کنند و این برای ما مشکل ایجاد کرده است. در این حوزه تعداد قابل توجهی از همکاران بخش خصوصی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی دچار مشکل شدند.

حکیم مهر: اداره کل دامپزشکی تهران برای حل این مشکل چه قدمی را برداشته است؟

اواخر سال گذشته جلسه مشترکی را با حضور نماینده وزارت کشور در اداره کل دامپزشکی استان تهران برگزار کردیم. ایشان مستندات ما را کافی دانستند و قول دادند که موضوع را از طریق وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ کنند.

حکیم مهر:‌ آیا این کار را انجام دادند؟

 تا الان که اتفاق خاصی نیفتاده و نمی‌توانیم بگوییم که این مشکل رفع شده است یا خیر؟ به نظر من این معضل کماکان برقرار است اما قول مساعد داده‌اند که آن را رفع کنند تا همکاران ما دچار مشکل نشوند.

حکیم مهر: یکی از ابهامات قانونی مجوز مطب دامپزشکی، اخذ رضایت از همسایه‌های ملک است. سؤال اینجاست که آیا رضایت تنها باید از ساکنین همان ملک اخذ شود یا مثلا ساکنین چند پلاک دورتر هم باید راضی باشند؟ مواردی پیش آمده که مثلاً فردی که منزل او چندین قواره از مطب دامپزشکی فاصله داشته، اقدام به شکایت کرده است.

اولاً شکایت کردن حق طبیعی همه انسان‌هاست. هر کسی که تصور می‌کند در حق او کوتاهی شده، مشکلی برای او ایجاد شده یا بهداشت او به مخاطره افتاده است، می‌تواند شکایت کند و رسیدگی به شکایات در مراجع صالحه انجام خواهد شد. اما دستورالعمل سازمان دامپزشکی در بیمارستان‌های دامپزشکی الزامی برای رعایت فاصله با مناطق مسکونی ندارد.

حکیم مهر: در مورد درمانگاه‌ها چطور؟

در مورد درمانگاه‌ها، مراکز مایه کوبی و سایر واحدهای خدماتی دامپزشکی هم به همین شکل است و تفاوتی ندارند. صرفاً ضابطه فاصله برای واحدهای دامداری، مرغداری و مراکز پرورش آبزیان و این مسائل است اما در مورد بیمارستان‌ها و مراکز درمانگاهی الزامی به رعایت فاصله نیست. ما خودمان برای اینکه مخاطره‌ای به وجود نیاید، برای مردم مشکلاتی ایجاد نشود و همسایه‌ها معترض نشوند، رضایت صاحبین مناطق مسکونی در خود مجموعه را به عنوان یک شرط الزام کردیم و دوستان، متقاضیان و همکاران ما در بخش خصوصی دامپزشکی این رضایت را اخذ می‌کنند.

حکیم مهر: پس به طور مشخص فرد ساکن در چند پلاک دورتر از مطب دامپزشکی، نمی‌تواند شکایت کند؟

خیر. فقط ساکنین همان مجتمع. از نظر ضابطه ملزم هستیم رضایت افرادی را که در آن مجمتع یا ساختمان ساکن هستند، بگیریم. این تنها شرط ماست؛ در غیر این صورت مجوزی برای صدور پروانه صادر نخواهد شد.

حکیم مهر: یکی دیگر از موانع قانونی، الزام بر جدا بودن مسیر دسترسی به ساختمان است. این الزام از طرف دامپزشکی است یا شهرداری؟

بله. از نظر اداره کل دامپزشکی مسیر دسترسی به مطب دامپزشکی باید مستقل باشد.

حکیم مهر: متراژ مطب چطور؟

در سازمان دامپزشکی برای متراژ هم ضابطه و الزام داریم که باید رعایت شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رکترعباس فرهمند
|
United States of America
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
طبق ماده 55 قانون شهرداری وتبصره 24 آن پزشکان ووکلا ودفاتر مهندسی ودفترخانه ها اسناد وازدواج میتواند درصورتیکه ملک مسکونی بنام خودشان باشد ومالک باشند محل کار معرفی کنند واگر بصورت مجتمع باشد لازم است رضایت همسایگان اخذ شود ولی مستاجر نمی تواند اینکار را بکند بهرحال در دامپزشکی ما قوانین نظام پزشکی را میخواهیم لحاظ کنیم ولی عنوانی بنام مطب ایا داریم چون پزشکان با داشتند یک اطاق برای معاینه بیمار مطب دایر میکننددردامپزشکی میگویند شما باید پروانه درمانگاه حیوانات کوچک را با حد اقل متراز 50 متر داشته باشید با لوازم مربوطه وطبادرب ورود هم جدا باشد ووقتی باین شکل در میاید در آنجا نگهداری حیوان هم رایج میشود ولی در دامپزشکی پت شاپ هم مجاز میشود پس لازم است دستور العملی بنام مطب پرندگان خانگی یا حیوانات آپارتمانی تدوین گردد در متراز کم باشرایط مطب پزشکان آن وقت متعرض کمتر خواهد داشت وبرای دامپزشکان هم قابل اجرا میباشد ضمنآ" سگ فرو.شان هم از دامپزشکان جوان برای کار خود سو ء استفاده نمیکنند
نظر شما
ادامه