کد خبر: ۴۲۱۷۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: تعداد 17 هزار قطعه مرغ بر اثر بیماری نیوکاسل در یکی از مرغداری‌های استان بوشهر معدوم شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مرتضی بحرانی» از واکسیناسیون‌های استراتژیک و غیراستراتژیک دو میلیون و 601 هزار و 424 رأس دام در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد یک‌میلیون و 919 هزار و 345 واکسیناسیون استراتژیک و 682 هزار غیراستراتژیک بوده و 54 هزار قطعه طیور صنعتی و 45 هزار قطعه طیور بومی روستایی نیز واکسینه شده‌اند.

وی با بیان این‌که مردم کمترین مطالبه‌گری را از جامعه دامپزشکی دارند، افزود: بهترین راه برای آگاه‌سازی اذهان عمومی در زمینهٔ دامپزشکی، رسانه‌ها هستند و آسیب‌هایی که در این حوزه به جامعه انسانی می‌رسد آسیب‌های فراوانی است که متأسفانه آگاهی اجتماعی نسبت به کارکرد دامپزشکی در سطح پایینی قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر تصریح کرد: کنترل بهداشتی و فرآورده‌ای پروتئینی جزء وظایف اصلی ما است در حالی‌که در خیلی وقت‌ها آگاهی عمومی وجود ندارد.

بحرانی تأکید کرد: هر چند آگاهی مردم بیشتر شود مطالبات و سؤال‌ها بیشتر خواهد شد و آن‌وقت فعالیت بیشتری می‌طلبد تا رضایتمندی عمومی بیشتری حادث شود.

وی با بیان این‌که وظیفه ما در جامعه، حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌هاست، عنوان کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی مردم در سطح جامعه دارند و نقش این قشر در این راستا بسیار حائز اهمیت است که با آگاهی بخشی ممکن است جامعه از خیلی مخاطرات ایمن شود و جان تعداد زیادی افراد نجات پیدا کند.

بحرانی بیان کرد: مرغ از تولید تا سفره مردم تحت کنترل شبکه دامپزشکی قرار دارد به‌ شرط این‌که خود مردم همکاری کرده و مرغ زنده تهیه نکنند.

وی افزود: موفق به کشف و معدوم سازی محموله‌ای از بیماری فوق حاد پرندگان در 56 قطعه مرغ زنده، بوقلمون، غاز و اردک شدیم که از شهرضا به روستای چاه‌گاه شهرستان دشتی حمل شده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اضافه کرد: 30 درصد از کنترل و پیشگیری از بیماری در فرآورده های پروتئینی در دست دامپزشکی است و مابقی خارج از این حوزه قرار دارد اما با این وجود سالانه بیش از 250 پرونده قضایی تشکیل و تحویل مقامات ذی‌صلاح می‌دهیم.

بحرانی یادآور شد: اداره کل دامپزشکی در سطح استان فعالیت و اقدامات بسیاری در حیطه وظایف خود انجام می‌دهد و از رسانه‌ها انتظار داریم مردم را از فعالیت‌هایی که این مجموعه انجام می‌دهند، آشنا کنند.

وی در خصوص شیوع بیماری نیوکاسل در استان بوشهر بیان کرد: در سال جاری شاهد شیوع بیماری نیوکاسل در یکی از مرغداری‌های استان بوشهربودیم که با ورود به موضوع، تعداد 17 هزار قطعه مرغ آن معدوم‌سازی شد و امروز هیچ‌ مورد بیماری نیوکاسل در استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: همه باید از فروش مرغ زنده در سطح جامعه جلوگیری کنیم و پلیس گشت نیز در صورت مشاهده افراد خاطی را دستگیر و به مقامات قضایی تحویل دهند و مردم نیز به پلیس 110 اطلاع دهند.

وی با اعلام این که بیش از 70 درصد جمعیت دامی در شهرستان دشتی بروسلوز شدند، افزود: به تمام شهرداری‌های استان کتباً اعلام‌شده که اجازه فروش مرغ زنده در بازارهای هفته ندهند و هیچ فردی حق فروش مرغ زنده در بازارهای هفته ندارد.

بحرانی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که در آستانه فصل پرورش میگو قرار داریم و جهت آماده‌سازی مزارع پرورش میگو، مسائل قرنطینه، حمل لاروها و آموزش به پرورش‌دهندگان چه اقدامی صورت گرفته است؟ گفت: آماده‌سازی مزارع در حال انجام است و ما به‌صورت ویژه پیگیری می‌کنیم ولی متأسفانه خیلی از بهره‌برداران کارها را برای روزهای آخر می‌گذارند و بعد فشارهای می‌آورند که به فصل سرمایه گرما می‌خوریم.

وی با اعلام این که آماده‌سازی در سایت مند شمالی و جنوبی انجام‌شده و 15 میلیون قطعه لارو در این سایت‌ها رها شده است، بیان کرد: 12 مرکز لارو در استان بوشهر فعال است و پیش‌بینی می‌کنیم یک میلیارد و 500 میلیون قطعه لارو تولید شود.

 
 
نظر شما
ادامه