کد خبر: ۴۲۱۹۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

مدیرعامل گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه ضریب تبدیل دام های سبک مولد ۲ برابر بیشتر از نژادهای بومی است، گفت: نژادهای اصلاح شده می توانند صنعت دام سبک کشور را متحول کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «دکتر مجتبی نوروزی» با اشاره به پروژه مزرعه ۳ هزار راسی دام سبک مولد پرتولید، درباره تفاوت این نژادها با دام های بومی ایران گفت: دام های پرتولید از سرتاسر دنیا جمع شدند و نژادهای مختلفی که هم زایش و هم تولید شیرشان تفاوت بسیاری با نژادهای بومی کشور دارد، پرورش می یابند.

وی افزود: قرار است در آینده این دام ها با نژادهای بومی لقاح پیدا کنند و در هر استان و هر منطقه جغرافیایی در سطح کشور، نژاد خاصی برای تولید گوشت یا شیر پرورش یابد.

او ادامه داد: در حال حاضر توده های ژنتیکی بز روزانه ۲۵۰ سی سی شیر تولید می کنند که به لحاظ اقتصادی برای دامدار عشایری و روستایی مقرون به صرفه نیست، در حالی که دام های واردشده به کشور، در شکم اول روزانه سه لیتر و در مراحله بعدی ۴، ۷ و ۸ لیتر در روز شیر تولید می کنند.

تحول در صنعت دام سبک کشور

مدیرعامل گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه وزن بره های این نژادها روزانه ۴۵۰ گرم افزایش پیدا می کند، اظهار کرد: ۵ نژاد گوسفندی وارد شده به کشور هم در مقوله زایش و هم تولید شیر با نژادهای بومی کاملا متفاوت هستند.

وی افزود: دام بومی ۸ کیلو علوفه، مرتع و کنسانتره لازم دارد تا یک کیلو گوشت تولید کند، در حالی که این نژادها با ۴ کیلو علوفه همین مقدار گوشت تولید می کنند.

نوروزی با بیان اینکه ضریب تبدیل دام های سبک مولد ۲ برابر بیشتر از نژادهای بومی است، گفت: نژادهای اصلاح شده می توانند صنعت دام سبک کشور را متحول کنند.

وی افزود: با افتتاح سایت های کرمانشاه، مازندران و اردبیل، براساس سیاست های وزارت جهاد کشاورزی می توانیم کشور را به لحاظ تامین دام سبک پوشش دهیم.

او ادامه داد: باید پرورش صنعتی و نیمه صنعتی دام سبک را در کشور با هدف تولید گوشت و شیر راه اندازی کنیم.

به گفته مدیرعامل گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر، در حال حاضر یکی از کارخانجات داخلی با تولید پنیر از شیر بز تولیدشده در کشور آن را به کشورهای روسیه و حوزه قفقاز صادر می کند.

تامین گوشت گرم گوسفندی کشور با معرفی نژادهای جدید

نوروزی با اشاره به فقر مراتع و وجود مشکلات مدیریتی در بحث آب گفت: با معرفی این نژادها به جامعه روستایی، عشایری و افرادی که قصد سرمایه گذاری در حوزه دام سبک را دارند، می توانیم گوشت گرم گوسفندی را که در حال حاضر سالیانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن از کشورهای مختلف به شکل منجمد وارد کشور می شود، تامین کنیم.

فروش شیر بز در داروخانه ها

مدیرعامل گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه شیر بز به دلیل هموژناسیون طبیعی موجود در آن، قابل هضم است، اظهار کرد: قرار است شیر بز را در بسته های ۲۵۰ سی سی در داروخانه ها به فروش برسانیم تا زنان باردار، سالمندان و کسانی که مشکل گوارشی دارند و نمی توانند شیر گاو را هضم کنند، از این بسته ها استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به آغاز کار توزیع اسپرم و انتقال جنین نژادهای دام سبک مولد و پرتولید و شتر در داخل کشور گفت: صادرات گوسفند، بز و شتر جزو برنامه های ما است تا در منطقه حرف اول را بزنیم.

به گفته نوروزی، کیفیت گوشت تولیدی با توجه به تغذیه تخصصی این دام ها هیچ تفاوتی با گوشت نژاد بومی و محلی ندارد، زیرا عناصر تغذیه مانند کلسیم، فسفر و اسیدهای آمینه در خوراکشان تنظیم شده است.

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مطلع
|
United States of America
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
فردي كه در زمان مديريتش سازمان را به قهقرا كشيد حالا حرفهايي را مي زند كه باعث تحقير دامپزشكي است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
اگر احمدي نژاد نبود برخي هنوز ... شهرستان .... تو ايلام بودند
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
باز هم تصمیماتی نپخته و بی حساب و کتاب آن هم از طرف کسانی که سطح علمی شان را .............. میتوان دید و بقیه سوابق که دوستان به آن اشاره نمودند که جای خود دارد !!!
ما ممنون میشویم این نوع مسئولین کاری انجام ندهند و تصمیمی نگیرند و خنثی باشند تا مضر !! آن هم ضررهایی که صد تا عاقل هم از عهده جبرانشان هرگز بر نخواهند آمد !!
لطفا بگذارید بزهای بومی ما همان طور بومی بمانند و دست به آنها نزنید از شما استدعای عاجزانه داریم دست به چیزی نزنید و بگذارید همانطور که هست در جای خودشان بمانند !!
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
اگر در بز ها مجموعه سپیدان یک بز بود که ۷ کیلو شیر بده من حاضر به ترک این کشورم
جالبه روزه میگیریم ...... هم میگیم
اقای نوروزی رکورد شما چنده؟
چند تا بز دازید که ۴ کیلو شیر بده
شما رو به خدا به خاطر منفعت خود بیلان الکی ندید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
8 کیلو شیر در روز؟؟؟؟؟
مجموعه ای با مدیریت بسیار ضعیف ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
در اين نقطه چينها يك سري حقايق نهفته است و كتمان حقايق نوعي همكاري در عدم صداقت و عدم راستكويي است .
در جاهايي از دنيا كه اينجا آنها را متهم به فساد اخلاقي و غيره ميكنند و فرهنگشان را مهاجم مينامند مسئولي علي رغم تمام قابليتها و مراتب علمي و سياسي فقط براي چند بار استفاده شخصي از اتومبيل دولتي كه در اختيارش است آن هم بخاطر رساندن بچه اش به مدرسه مجبور به عذر خواهي و استعفا ميشود . البته همه هم خبر دار ميشوند حتي خواجه حافظ شيرازي ! اما اينجا زود با ........ ساده ترين حقايق نيز كفر ميشود منظور پوشانده ميشود اونم با زبان روزه البته احتمالا
کربم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
................. عدم مشتری مداری و اینکه اصولا ایا روی این طرح کار کارشناسی نشده جای خود.
هوشنگ جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
باسلام جناب دکتر نوروزی بنده مالک قطعه زمینی هستم که از جهادکشاورزی ایلام خریداری شده شما را به حضرت امام زاده علی صالح ع قسم میدهم چون شماره حضرتعالی را ندارم به هر صورت شده در دلی دارم بایستی شما خبردار شوید تشکر
نظر شما
ادامه