کد خبر: ۴۳۰۲

حکیم مهر - یک متخصص علوم دامی با بیان اینکه استفاده از نان خشک‌های کپک زده در دامداری‌ها بیشتر در جوامع روستایی دیده می‌شود، افزود: این موضوع در روستاها گسترده‌تر است چراکه در این خصوص آگاهی‌های لازم به مردم روستاها داده نشده است.

دکتر ناظریان با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد فکر می‌کنند چون دام حیوان است می‌توان هر خوراکی را به آن داد و مشکلی هم پیش نمی‌آید در صورتی که این غذاهای آلوده به خصوص تاثیر بسیار نامطلوبی در شیر دام‌ها دارد.

ناظریان با اشاره به اینکه شیر دام‌ها منعکس‌کننده غذای آنهاست، افزود: متاسفانه درباره استفاده نکردن از خوراک آلوده همچون نان‌های کپک‌زده در دامداری‌ها به خصوص دامداری‌های سنتی، سیستم کنترل‌کننده‌ای وجود ندارد درحالیکه این نان خشک‌ها غالبا کپک زده بوده و از شرایط محیطی مناسبی نیز برخوردار نیستند به همین دلیل در آنها مایکوتوکسین‌هایی تشکیل می‌شود که بعد از مصرف دام به خصوص وارد شیر آن حیوان می‌شود.

او تاکید ‌کرد: شیر این دام‌ها برای مصرف‌کنندگان مضر بوده ضمن اینکه اگر دامی آبستن باشد این نان‌ها باعث سقط جنین دام می‌شود.

ناظریان گفت: همین که استفاده از شیر دام‌هایی که از نان خشک‌های کپک زده استفاده می‌کنند برای سلامت عمومی جامعه تاثیر صنفی دارد نکته بسیار نگران‌کننده‌ای است.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه