کد خبر: ۴۳۱۰

حکیم مهر - یک متخصص علوم دامی گفت: براساس برخی گزارش‌ها میزان آفلاتوکسین‌ها در دانه‌های وارداتی پنج برابر علوفه‌هایی است که در داخل تولید می‌شوند به همین دلیل سازمان‌های نظارتی نباید اجازه دهند این دانه‌ها در چرخه مصرف قرار گیرند.

دکتر محسن دانش با تاکید بر تاثیرات منفی استفاده از ضایعات کارخانه‌های بیسکوئیت‌سازی و نان‌خشک‌های کپک زده در برخی دامداری‌ها،‌ گفت: به‌طور قطع توکسین‌هایی که در این منابع خوراکی وجود دارند از طریق خوراک دام به آنها منتقل شده و در نتیجه شیر و گوشت این دام‌ها نیز آلوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه گوشت آلوده دام‌ها که از نان خشک‌های کپک زده استفاده کرده‌اند باعث به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود، ادامه داد: میزان آنتی بیوتیکها یکی از شاخص‌هایی که توسط سازمان دامپزشکی در گوشت و شیر دام‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه این شیرها دارای آنتی بیوتیک باشند کارخانه‌های شیر آن را تحویل نمی‌گیرند چراکه این توکسین‌ها از طریق فرآورده‌های شیر نیز به انسان منتقل شده و در بدن انسان به عنوان باقی مانده سموم تجمع می‌کنند.

دانش با اشاره به اینکه در دامداری‌های صنعتی از نان خشک‌های کپک زده برای خوراک دام استفاده نمی‌شود، ادامه داد: اخیرا شنیده شده که با اجرای سیستمی می‌توان نان خشک‌ها را جمع آوری و پودر کرده و تحویل دامداران داد ولی چنانچه این اقدام با نظارت صحیحی انجام نشود قطعا با سلامت جامعه بازی خواهد شد.

این متخصص علوم دامی تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر از نان خشک‌های کپک زده از طریق غذاهای آلوده‌ای که انسان‌ها تغذیه می‌کنند آفلاتوکسین‌ها به بدن افراد وارد شده و آسیب می‌زنند چراکه بطور مثال دان‌های مورد نیاز کشور که وارد می‌شود داخل و بیرون انبارها آلوده و سپس استفاده می‌شود که همین موضوع باعث انتقال توکسین‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم نان در انتقال آفلاتوکسین به شیر بسیار پایین است، افزود: این اقلام دیگر خوراکی هستند که به لحاظ نبود سیستم‌های نظارتی باعث بروز مشکلات در سلامت جامعه می‌شوند.

دانش خاطرنشان کرد: براساس برخی گزارشات میزان آفلاتوکسین‌ها در دانه‌های وارداتی پنج برابر علوفه‌هایی است که در داخل تولید می‌شوند به همین دلیل سازمان‌های نظارتی نباید اجازه دهند این دانه‌ها در چرخه مصرف قرار گیرند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه