کد خبر: ۴۳۶۷

حکیم مهر - روزنامه شهرآرا نوشت : نخستین گردهمایی اعضای نظام دامپزشکی مشهد با حضور فرماندار، نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و مدیران مرتبط با دامپزشکی استان برگزار شد.
رئیس شبکه دامپزشکی مشهد در این گردهمایی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از  600 واحد دامپروری صنعتی و 500 واحد مرغداری در مشهد فعال است که حفظ و حراست از این سرمایه‌ها که با سلامتی شهروندان ارتباط مستقیمی دارد به عهده شبکه دامپزشکی است.
دکتر مسعود ابراهیمی با اشاره به اجرای اصل 44 در دامپزشکی افزود: در حال حاضر 100 درصد امور پیشگیری و درمان طیور و 70 درصد امور درمان دام به بخش خصوصی واگذار شده است.
رئیس نظام دامپزشکی خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم با انتقاد از اینکه دامپزشکی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب نمی‌آید گفت: شاغلین در این حرفه همواره در خطر ابتلاء به انواع بیماری‌های مشترک بین حیوان و دام می‌باشند و طبق آمار نیز بیشترین افراد مبتلا به این‌گونه بیماری‌ها را نیز شاغلین در این بخش تشکیل می‌دهند.
دکتر احمد شریعتی با تاکید بر اینکه اغلب دامپزشکان به دلیل مواجهه با صدمات فیزیکی و روانی در برخورد مستقیم با حیوانات دچار آسیب می‌شوند تصریح‌کرد: اغلب دامپزشکان یا به دلیل سختی کار به سن بازنشستگی نمی‌رسند و یا اینکه در سن بازنشستگی به انواع بیماری‌ها مثل سرطان مبتلا شده‌اند.

 

نفر اول از راست : دکتر شریعتی


وی همچنین از عدم پرداخت حقوق ناظران دامپزشکی در دامپروری‌ها انتقاد کرد و گفت: در آستانه هدفمند شدن یارانه‌ها دامداران با اصطکاک‌های مالی مواجهند از این‌رو در پرداخت حقوق ناظران دامپزشکی خلل ایجاد شده است.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در ادامه این گردهمایی با اشاره به اصلاح قانون این سازمان گفت: قوانین این سازمان 50 سال پیش تدوین شده و قانونی که مربوط به نیم قرن پیش است نیاز به اصلاح جدی دارد.
دکتر ازغدی با بیان اینکه اصلاح قوانین جدید این سازمان بدون حضور کارشناسان این حوزه جامع و کامل نخواهد بود خاطرنشان‌کرد: فعالیت نخستین آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی کشور در مشهد ، تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و تولید محصولات ارگانیک از جمله توانمندی‌های دامپزشکی استان در سطح کشور است.
جمع‌آوری 65 درصدی دام مازاد از مراتع و جایگزینی دام صنعتی در ادامه این گردهمایی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه به نقش دامپزشکی توجه ویژه‌ای شده است.
جواد آرین‌منش ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها به میزان 75 درصد و حمایت از تولید دام صنعتی را از جمله طرح‌های برنامه پنجم توسعه عنوان‌کرد و افزود: کاهش 65 درصدی دام مازاد از مراتع و جایگزنی آن با دام صنعتی،
حمایت از توسعه کشتارگاه‌های صنعتی و بهبود وضعیت کشتارگاه‌های سنتی با هدف نیل به خود کفایی در تولید محصولات دامی از جمله اقدامات اساسی در برنامه پنجم توسعه می‌باشد.
وی در ادامه از تشکیل صندوق توسعه ملی در آستانه هدفمند شدن یارانه‌ها در برنامه پنجم توسعه کشور خبر داد و گفت: قرار است 20 درصد درآمدهای ناشی از فروش نفت به این صندوق واریز شود.
وی ادامه داد: هدف از تشکیل این صندوق حمایت از بخش خصوصی با ارائه تسهیلات و کمک‌های بلاعوض می‌باشد که قطعا تشکیل آن گام مهمی در جهت حمایت از بخش‌های غیر دولتی کشاورزی و دامپروری خواهد بود.
دکتر امیر حسین قاضی‌زاده دیگر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه اظهار داشت: وضعیت بهداشتی در کشورهای اطراف ما بسیار اسف‌بار است و متاسفانه ما نیز نتوانسته‌ایم مرزهای غذایی خودمان را کنترل کنیم.
وی با اشاره به اینکه گاهی دام‌های زنده یا کشتار شده با نگاه سودجویانه و بدون توجه به انتقال بیماری به دام‌های داخلی به کشور وارد می‌شود تصریح‌کرد: برخی مدیران نیز تنها منفعت‌های اقتصادی را در این زمینه در نظر می‌گیرند و در مقابل این حرکت اقدامی‌ نمی‌کنند.
موحدیان، فرماندار مشهد نیز در ادامه با اشاره به اینکه سلامت شهروندان پیش از آنکه به پزشک مربوط باشد به دامپزشک مربوط است گفت: با توجه به خسارت‌های ناشی از شیوع بیماری‌های دامی به اقتصاد کشور، می‌توان گفت که دامپزشکان هم در جبهه اقتصاد و هم در جبهه سلامت کشور فعالیت می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه