کد خبر: ۴۳۷۰
حکیم مهر - یکی دیگر از نشست های هم اندیشی و ارزیابی مشکلات تولیدکنندگان شیر صنعتی استان این بار قرار بود با حضور رئیس سازمان صنایع و معادن تشکیل شود که البته وی به این جلسه نیامد تا مهندس «راضیه علیرضایی» معاون امور صنایع این سازمان به جای وی پاسخ گوی سوالات باشد. البته مهندس «علیرضایی» با شنیدن مشکلات گاوداران صنعتی مشهد و تولیدکنندگان مواد لبنی استان از وجود حلقه های مفقوده در زنجیره تولید شیر یا تهیه محصولات لبنی سخن گفت و راه حل هایی هم ارائه کرد.در این جلسه اشاره ای هم به کیفیت شیرهای تولیدی شد و یکی از کارشناسان موادغذایی حاضر از آلوده بودن شیرهای کشور به موادشیمیایی سخن گفت همچنین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده های لبنی به اضافه کردن ماده شیمیایی «سود» به شیر توسط برخی از واحدهای جمع آوری شیر اشاره کرد و از بدهی ۱۷میلیارد تومانی دولت به صنایع لبنیاتی استان خبر داد.

در ابتدای این جلسه مهندس «راضیه علیرضایی» معاون صنایع سازمان صنایع و معادن استان در سخنانی با اشاره به مباحثی که از طرف تولیدکنندگان صنعتی شیر در حضور استاندار مطرح شده بود از عبارت «تهاجمی» برای این مباحث استفاده کرد و گفت: قرار بر این بود که مشکلات این حوزه تا امروز به صورت جمع بندی شده ارائه شود که گویا این اتفاق نیفتاده است.

قطب صنایع غذایی کشور بی نصیب از صادرات مواد لبنی

وی خراسان رضوی را قطب تولید صنایع غذایی کشور معرفی کرد و با بیان این مطلب که ۳۰درصد از سرمایه گذاری های صنعتی استان در صنایع غذایی انجام می شود گفت: لبنیات بیشترین سهم را در جذب سرمایه گذاری های صنعتی استان دارد. وی ادامه داد: با این وجود خراسان رضوی سهم قابل توجهی در حوزه صادرات تولیدات لبنی ندارد در حالی که صنایعی قادر به توسعه اند که بتوانند صادرات کنند.

بعد از این صحبت ها نوبت به رئیس تعاونی گاوداران صنعتی مشهد رسید. دکتر «مجیدی» بخش تولید را گلوگاه اقتصادی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اگر این بخش از بین برود، صنایع تبدیلی هم از بین خواهد رفت. در ادامه، «اشکذری» یکی از اعضای هیئت مدیره تعاونی گاوداران صنعتی مشهد با گلایه از غایب بودن «احمدی»، رئیس سازمان صنایع و معادن استان در این جلسه، به بحث احداث کارخانه شیر «مولتی» در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در حالی که این کارخانه با هدف حمایت از تولید شیر احداث شده بود، اکنون این واحد، شیرخشک وارداتی را بسته بندی و همان را به افغانستان و عراق صادر می کند.وی ادامه داد: این کارخانه به بخش تولید تهمت می زند که شیر با کیفیتی در استان تولید نمی شود در حالی که واقعیت چیز دیگری است.یکی از تولیدکنندگان شیر صنعتی مشهد هم که خود را «حنایی» معرفی کرد از نبود حمایت واقعی از تولیدکنندگان شیر به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: در حال حاضر شیری که به کارخانه می رود همه امورش در دست کارخانه هاست از قیمت گرفته تا تعیین کیفیت، در حالی که مسئولان شعار حمایت از تولیدکننده سر می دهند.

حمایت دولت کم رنگ شده است

وی از نبود حمایت در زمینه پرداخت تسهیلات به گاوداران هم گلایه کرد و گفت: اگر کسی متقاضی تسهیلات احداث کارخانه شیر باشد مشکلی نخواهد داشت اما اگر ما بخواهیم از این تسهیلات استفاده کنیم، کسی موافق نیست.در این جلسه «شعبانی» مدیرعامل شرکت شیر رضوی هم با بیان این مطلب که حمایت های دولت کم رنگ شده و به صفر رسیده است تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰۶ کارخانه لبنیات در کشور با ۴۵درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند که این نکته موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات می شود.

صنعت روبه زوال!

وی با اشاره به میزان طلب کارخانه تحت مدیریت خود از دولت اظهار داشت: شرایط به گونه ای است که تولیدکنندگان فقط وقتی قادر به صادرات اند که قیمت  تمام شده محصول خود را برابر قیمت مواد اولیه درج کنند. وی سود صنعت لبنیات را 3.9 تا ۶درصد اعلام کرد و با رو به زوال توصیف کردن صنایع لبنی کشور، گفت: کم کم به ورشکستگی این صنعت نزدیک می شویم.

«دانش پور» یکی از کارشناسان صنعت شیر شرکت «پگاه» هم در ادامه این جلسه سهم شیر صنعتی را که در کارخانه های لبنیاتی استان مصرف می شود ۳۳ درصد عنوان و تصریح کرد: متاسفانه چند سال است که از کیفیت شیر خام دور شده ایم.

وی با اشاره به اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها هم گفت: هنوز معلوم نیست با اجرای این طرح قرار است چه اتفاقی برای صنعت لبنیات استان بیفتد.

بدهی دولت

«هدایت نیا» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده های لبنی استان نیز دراین جلسه از «بازار شکننده» این صنعت سخن گفت و تصریح کرد: در حال حاضر دولت ۱۷میلیارد تومان به صنایع لبنی خراسان رضوی بدهی دارد و ۵ماه است این بدهی خود را نپرداخته است.

وی از اضافه کردن ماده شیمیایی «سود» (NaoH) به شیر در برخی واحدهای جمع آوری شیر استان برای رساندن مواد اسیدی آن به حد استاندارد، خبر داد و گفت: در بازرسی از یک واحد جمع آوری شیر مشخص شد «سود» را راننده در زیر صندلی خود پنهان کرده و متناسب با مسافت طی شده مقداری به آن اضافه می کند.

آلوده بودن شیر

در این جلسه همچنین «فائزه تجلی» مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی موادغذایی پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاد دانشگاهی مشهد با بیان این جمله که نباید صورت مسئله را پاک کنیم خبری نگران کننده را اعلام کرد وی اظهار داشت: در سطح کشور شیر تولیدی آلودگی شیمیایی دارد که از چشم مردم پنهان است و تنها در آزمایشگاه های مجهز می توان آن ها را تشخیص داد. وی تصریح کرد: تولیدکنندگان باید در جهت افزایش ایمنی و سلامت مصرف کننده حرکت کنند.بعد از این صحبت ها، «مجیدی» رئیس تعاونی گاوداران صنعتی مشهد، با بیان این مطلب که باید تعریف دقیقی از شیر استاندارد ارائه شود اظهار داشت: باید میان تولیدکنندگان شیر درجه یک و تولیدکنندگان شیر با سایر کیفیت ها تفاوت قائل شویم. «دکتر مجیدی» در ادامه صحبت های خود به تعداد زیاد کارخانه های لبنی در استان اشاره کرد و گفت: وقتی کارخانه ای که با حجم بالای سرمایه گذاری احداث شده است قادر نیست به تولید خود ادامه دهد به ناچار رو به تولیدات غیراستاندارد می آورد. وی ادامه داد: مجوزهای بی رویه ای که برای احداث واحدهای لبنی صادر می شود به ۵۶هزار میلیارد تومان سرمایه ای که فقط در گاوداری های صنعتی مشهد انجام شده است لطمه می زند.

حتما این مشکلات را رفع می کنیم

بعد از این انتقادات نوبت به «علیرضایی» معاون صنایع سازمان صنایع و معادن خراسان رضوی رسید که در غیاب رئیس این سازمان به بیان نظرات این ارگان بپردازد.وی صحبت های خود را با بیان این جمله آغاز کرد که مشکلاتی که مطرح شد برای ما هم بزرگ است اما گفت: حتما این مشکلات بزرگ را رفع می کنیم.«علیرضایی» راجع به یارانه شیر و صنایع لبنی گفت: این یارانه تا آخرین سال حمایت دولت، ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: ما هم معتقدیم باید دام داری صنعتی و سنتی در فضایی منطقی نسبت به هم ارزیابی شوند.«علیرضایی» برای رفع مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد با بیان این جمله که در حال حاضر زنجیره خوراک دام و تولید شیر تا تولید محصولات لبنی چند حلقه مفقوده دارد، اظهار داشت: به نظر می رسد در این میان جای خالی سه نهاد به خوبی احساس می شود.

پیشنهادهای صنایع

وی نبود یک نهاد مالی قوی را که بتواند مشکلات را در فصل هایی که محصولات کاهش می یابد رفع کند اولین حلقه مفقوده عنوان کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که در قالب گروهی از تولیدکنندگان برای تشکیل این نهاد مالی با بانک کشاورزی مذاکره شود و این بانک در صورت امکان از محل منابع داخلی خود بتواند این مشکل را رفع کند.«علیرضایی» دومین حلقه مفقوده را نبود یک نهاد ارزیاب کیفی و قیمت گذار دانست که این مشکل باید توسط نهادی که مورد قبول طرفین است رفع شود.وی همچنین به جای خالی یک نهاد سیاست گذار در صنعت لبنیات، خوراک دام و تولید شیر اشاره کرد و گفت: اگر برای این حلقه های مفقوده فکری بشود زنجیره کامل خواهد شد.وی درباره صدور موافقت نامه های اصولی برای احداث کارخانه های شیر در استان هم اظهار داشت: از نظر ما کسانی که متقاضی این طرح ها می باشند حتما بازده اقتصادی را در نظر گرفته اند بنابراین دولت نمی تواند به متقاضیان در این باره امر و نهی کند.

حرف و حدیث های یک کارخانه

وی همچنین در مورد حرف و حدیث هایی که درباره کارخانه مولتی مطرح می شود هم گفت: تاسیس این کارخانه با هدف تولید شیر خشک برای نوزادان انجام شده است اما این ظرفیت را هم در نظر گرفته ایم که ۱۰۰ تن شیر تازه در روز مصرف کند.وی ادامه داد: هدف این اقدام آن بود که در صورت مواجه شدن با تحریم ها، تامین شیرخشک کشور که یکی از مواد ضروری و لازم است با بحران مواجه نشود و از طرفی بازار را به سمت مصرف تولید داخل سوق دهیم که این اتفاق افتاده و هم اکنون حتی محصولات شیرخشک این کارخانه با برندی معتبر در سطح کشورهای حوزه «یورو» عرضه می شود.وی در عین حال افزود: ما این کارخانه را به انجام مذاکره با تولیدکنندگان شیر در استان برای خرید شیرتازه و تولید محصول، موظف کردیم اما در نهایت مشخص شد که رسیدن به استانداردهای بین المللی تولید شیر در واحدهای استان پرهزینه است و این کارخانه از عهده تامین هزینه های آن برنمی آید.وی در پایان اعلام کرد: این مشکلات و راه  های ارائه شده برای رفع آن ها در یک بسته کارشناسی آماده شود تا در حضور استاندار خراسان رضوی مطرح شود و برای آن ها مصوبه اخذ کنیم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه