کد خبر: ۴۳۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - روزنامه خراسان در شماره اخیر خود (17 آذر 89) ضمن انتشار جوابیه دکتر احمد مجیدی (دامپزشک و مدیرعامل تعاونی گاوداران خراسان رضوی) به شرح ذیل نوشت :

 

با احترام، عطف به درج تیتر «دو ادعا درباره آلوده بودن شیر به موادشیمیایی» در شماره ۱۷۷۱۶ ویژه نامه ۱۷۵۱ روز 89.9.15 خواهشمند است به استناد قانون مطبوعات نسبت به پاسخ این شرکت تعاونی در اولین شماره با همان سوتیتر در همان صفحه اقدام لازم را مبذول فرمایید.

۱ -شیر یک ماده مغذی و ارزشمند در زنجیره غذایی انسان هاست و در این برهه از زمان به دلیل ارزش غذایی بالا و قیمت مناسب در حجم کلان در چرخه غذایی مردم کشور به صورت روزانه مصرف می شود و استفاده از تیترهای نامناسب در جراید می تواند امنیت غذایی را به خطر و نگرانی های مردم را به سلامت شیر افزون نماید.

۲ -برگزاری جلسات ماهیانه هم اندیشی و ارزیابی مشکلات تولیدکنندگان شیر جهت کمک به صنعت شیر و افزایش مصرف این ماده غذایی ارزشمند می باشد نه جهت تخریب و ایجاد نگرانی در مردم و اختلاف بین مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی دولتی و خصوصی در استان خراسان رضوی.

۳ -شرکت تعاونی گاوداران صنعتی مشهد چنین ادعای مطرح شده توسط افراد را نه تنها قبول ندارد بلکه به سلامت و بهداشت شیرهای تولیدی تاکید داشته و تمام شیرهای تولیدی توسط تشکل های قانونمند تولید شیر از سلامت ۱۰۰درصد برخوردار می باشد.

۴ -مردم عزیز می توانند شیرهای تولیدی و بسته بندی شده توسط کارخانه های فرآورده های لبنی را که از مراجع ذیصلاح مجوزهای بهداشتی و فنی لازم را دریافت کرده اند بدون هیچ گونه نگرانی مصرف نمایند.

۵ -همان گونه که هموطنان عزیز مطلع هستند مراحل تولید شیر از قبل از تولید زیر نظر کارشناسان متخصص و مجرب دامپزشکی و دامپروری و موادغذایی چه از نظر سلامت دام و چه از نظر حمل و نقل، ایستگاه های جمع  آوری شیر و کارخانه های فرآورده های لبنی به صورت روزانه و دقیق در چندین مرحله کنترل، ارزیابی و آزمایش می شود و در صورت وجود هر گونه ایراد و اشکال بهداشتی در همان مرحله معدوم و از چرخه تولید خارج می گردد و در نهایت شیرهای تحویلی به کارخانه های فرآورده های لبنی از سلامت کامل برخوردار می باشد.

۶ - حضور کلیه افراد در این جلسات هم اندیشی، بدون هیچ گونه محدودیت، آزاد بوده اما بیان هر مطلب عنوان شده در این جلسات و به قول خبرنگاران روزنامه «ادعا» مسموع و قابل پذیرش نبوده و مورد تایید این تشکل و مراکز کنترل و نظارتی نمی باشد و این شرکت تعاونی آمادگی کامل جهت تضمین سلامت شیرهای تولیدی خود را دارد.

۷ -خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید در بیان و انتقال مطالب مطرح شده نگرانی های مردم کاهش یابد نه این که بر آن بیفزایید و ما رسانه  ها را بازوی توانمند تولید می دانیم و تبلیغ این ماده ارزشمند و مصرف آن باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود ولی متاسفانه روندی که در کشور وجود دارد برعکس آن می باشد و این به ضرر چرخه تولید می باشد.

۸ -همان گونه که این جانب به طور صریح در آن جلسه مطرح کردم و خبرنگار محترم شما نیز بر آن اذعان کرده، باید بین تولید شیر صنعتی و با کیفیت و با سلامت ۱۰۰درصد با تولید شیر سنتی و خارج از شبکه نظارت و بازرسی فرق قائل شد و ما به عنوان متولی تولید شیر استان بر سلامت و کیفیت شیرهای تولیدی در واحدهای صنعتی پافشاری و تاکید می نماییم.

در خاتمه از حضور خبرنگاران و رسانه های جمعی در نشست های کارشناسی استقبال، اما انتخاب بعضی از تیترهای جنجال برانگیز را نه تنها غیرواقعی بلکه نگران کننده می دانیم و هر عاملی که باعث افزایش نگرانی در مردم شود در این مقطع از زمان نه به صلاح تولیدکنندگان و نه به صلاح مصرف کنندگان می باشد.

دکتر احمد مجیدی / مدیرعامل

 

توضیح روزنامه خراسان:

ضمن تشکر از اتحادیه گاوداران صنعتی مشهد، درباره این توضیحات یادآوری چند نکته خالی از لطف نیست.

این که تیتر نامناسب در جراید می تواند امنیت غذایی را به خطر بیندازد نکته ای است که مورد تایید ما نیز هست! اما موضوع «آلوده بودن شیر به موادشیمیایی» در جلسه مذکور توسط «مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی موادغذایی پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی مشهد» عنوان شد. تا جایی که حتی معاون رئیس سازمان صنایع و معادن استان از وی به عنوان فردی نام برد که «وضعیت شیر استان را بررسی کرده است.» حال آیا رسالت رسانه ای ما اجازه می دهد که مسئله مهمی که در سلامت جامعه تاثیر به سزایی دارد و از نگاه افرادی در جایگاه کارشناسی مطرح می شود سانسور کند؟

البته موضوع آلوده بودن شیر، بنا به همان دلایلی که دغدغه شما نیز هست در تنظیم گزارش جلسه به نحوی ذکر شد که طرح آن، نگرانی های مردم درباره سلامت موادغذایی را دامن نزند.این موضوع به دلیل آن که توسط فردی مطلع که دارای مسئولیت در این زمینه هم هست مطرح شده می توانست برد خبری بیشتر از آن چیزی که اتفاق افتاد، داشته باشد و حتی به عنوان تیتری بسیار مهم تر در صفحه اول روزنامه درج شود اما باز هم تاکید می کنیم که بنا به همان دغدغه های بجایی که شما مطرح کردید روزنامه چنین سیاستی را در پیش نگرفت تا در آینده ارگان های مختلف نظرات کارشناسی خود را درباره آلوده بودن شیر مطرح کنند و در نهایت به جمع بندی مشخصی برسیم و روشن است که اگر این مهم اتفاق نیفتاد رسالت ما ایجاب می کند که مسئله را با جدیت و به صورتی صریح پی گیری کنیم.نکات ذکر شده به معنای نادیده گرفتن زحمات و دقت نظرهای تولیدکنندگان شیر نیست و ما نیز از حسن توجه شما و همه تولیدکنندگان شیر که رعایت اصول بهداشتی را در دستور کار خود دارند به نمایندگی از مردم تشکر می کنیم و تلاش های شما درباره کنترل چرخه تولید شیر را قابل ستایش می دانیم هر چند بعضا این نکته هم مطرح شده است که در خراسان رضوی برای معدوم سازی شیرهای آلوده برگشتی از کارخانه ها مشکلاتی وجود دارد که در این مجال به آن ها نمی پردازیم.در پایان روزنامه خراسان از نشست های کارشناسی درباره این موضوع استقبال می کند و آماده است که باز هم در این باره به طرح بحث پرداخته و آن طور که مخاطبان روزنامه طی این ۲ روز خواسته اند، بحث «ادعای آلوده بودن شیر» را در محافل علمی و تحقیقاتی دنبال کنیم تا به پاسخ مناسبی برای افکار عمومی برسیم.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
-
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
0
در این که شیر تولیدی ایران فاقد استاندارد های روز دنیا است شکی نیست، در حال حاضر هیچکدام از فرآورده های لبنی اعم از شیر، ماست،پنیر و حتی بستنی تولیدی ایران دارای استانداردهای بهداشتی بین المللی نمی باشد و بهمین خاطر این محصولات امکان عرضه در بازهارهای کشورهای با چهار چوب بهداشتی مشخص راندارند ، آقای دکتر مجیدی هم باید بپذیرد که شیر تولیدی ایران براساس علم روز دنیا و مقررات بین المللی نمی تواند اطلاق fit for human consumption را داشته باشد ، مدیریت بحران مسائل بهداشتی یک مطلب و وضعیت بهداشتی شیر ایران هم مطلبی دیگر است
نظر شما
ادامه