کد خبر: ۴۳۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - مسوول کمیته میکروبیولوژی انجمن زیست‌شناسی ایران با اشاره به طرح پیشنهاد ایجاد رشته علوم و فنون میکروبی در نخستین هم‌اندیشی متخصصان علوم و فنون میکروبی ایران اظهار کرد: ایجاد رشته علوم و فنون میکروبی با گرایش‌های مختلف در مقطع کارشناسی می‌تواند به نیازهای جامعه و کشور پاسخ دهد.

دکتر شایسته سپهر، مسوول کمیته میکروبیولوژی انجمن زیست شناسی ایران که در دومین نشست هم‌اندیشی متخصصین علوم و فنون میکروبی ایران سخن می‌گفت، با اشاره به برگزاری اولین نشست هم‌اندیشی خاطرنشان کرد: اولین نشست هم‌اندیشی متخصصان میکروبیولوژی کشور که در مردادماه 89 برگزار شد به عنوان مقدمه‌ای برای همایش دوم بود. در این راستا اهداف همایش توسعه یافت که در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و حمایت‌های صنفی از متخصصان شکل گرفت و مقرر شد از نظرات متخصصان و مسوولان وزارت علوم و مراکز پژوهشی وابسته در این زمینه استفاده شود.

وی با بیان اینکه در نشست قبلی مباحث مربوط به آموزش مطرح شده است اظهار کرد: آموزش، مبنا، پایه و هویت میکروبیولوژی است بنابراین آنچه که می‌خواهیم به آن دست یابیم باید پایه آن در آموزش باشد.

استادیار میکروب شناسی دانشگاه الزهرا(س) با بیان این که آموزش زیست‌شناسی و نیز میکروبیولوژی سالهاست که در کشور تحول نیافته و از روشهای سنتی استفاده می‌شود و محدوده و چارچوب‌ها همچنان به شکل سابق است، اظهار کرد: بایستی بتوانیم در آینده رشته علوم و فنون میکروبی را به عنوان یک رشته پویا در کشور ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: در دوره کارشناسی عناوین دروس با توجه به نیازها پیشنهاد شده و در صورت تصویب به کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه می‌شود.

سپهر افزود: کمیته برنامه‌ریزی زیست‌شناسی و بیوتکنولوژی در وزارت علوم آمادگی پذیرش پیشنهادات کارا و تحول‌ساز را در بازنگری برنامه‌ها و ایجاد رشته‌های جدید دارد، چرا که این آمادگی پذیرش در تحول و نگرش برنامه‌ها می‌تواند نقطه خوبی باشد برای اینکه متخصصان نظرات خود را ارائه دهند.

مسوول کمیته میکروبیولوژی انجمن زیست شناسی ایران با اشاره به اینکه در نشست قبلی پیشنهاد شد رشته‌ای در دوره کارشناسی با نام علوم و فنون میکروبی در زیر مجموعه زیست‌شناسی ایجاد شود، اظهار کرد: گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی می‌تواند بر اساس مطالعه و تعیین نیازهای کنونی جامعه باشد.

وی، گرایش سیستماتیک و اکولوژی میکروبی، میکروبیولوژی صنعتی و محیطی را از جمله گرایش‌های این رشته عنوان کرد و افزود: ضمنا در دوره کارشناسی ارشد هر یک از این گرایش‌ها به صورت رشته‌های «سیستماتیک و اکولوژی میکروبی»، «میکروبیولوژی صنعتی» و «میکروبیولوژی محیطی» با گرایش‌های متفاوت قابل ارائه هستند.

سپهر تصریح کرد: از سوی دیگر پیشنهاد ارائه رشته میکروبیولوژی با دو گرایش میکروبیولوژی پایه و میکروبیولوژی کاربردی به عنوان مکمل جهت بحث و بررسی در جلسات بعدی مطرح شد که در صورت اعلام نظر همکاران و دانشگاه‌ها و تایید کمیته ذیربط قابل پیگیری است.

به گزارش ایسنا، مسوول کمیته آموزش دومین نشست هم‌اندیشی متخصصان علوم و فنون میکروبی ایران در ادامه اظهار داشت: این رشته‌ها در دوره کارشناسی ارشد شامل گرایش‌های متفاوتی هستند از جمله در رشته میکروبیولوژی پایه شامل گرایش‌های فیزیولوژی میکروبی، بیوشیمی میکروبی، ژنتیک میکروبی، سیستماتیک و اکولوژی میکروبی و در رشته میکروبیولوژی کاربردی شامل گرایش‌های میکروبیولوژی صنعتی، میکروبیولوژی محیطی، بیوتکنولوژی میکروبی و مدیریت راهبردی کسب و کار در علوم و فنون میکروبی می‌باشند.

همچنین در مقطع دکتری دارای گرایش‌های فیزیولوژی میکروبی، بیوشیمی میکروبی، ژنتیک میکروبی، سیستماتیک و اکولوژی میکروبی، میکروبیولوژی صنعتی، میکروبیولوژی محیطی و بیوتکنولوژی می‌باشد.

سپهر خاطرنشان کرد: اکنون در وزارت علوم محدودیتی از لحاظ گرایش‌ها و رشته‌های جدید وجود ندارد و می‌توانیم چند برنامه‌ریزی را ارائه دهیم تا از لحاظ اجرایی نیز از سوی وزارت علوم اجرا شود و در صورت تصویب نیز دانشگاه‌ها بر حسب بازار کار و نیاز کشور می‌توانند مجری باشند.

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
0
0

با سلام

شما لطفا بفرماید یک آمار از دانشجویان فارغ التحصیل زیست در دانشکده خودتون بگیرید که چند درصد بیکارند بعد به فکر تصویب رشته جدید باشید .

خانم دکتر سپهر این کارو از دانشگاه الزهرا شروع کنید .

راه پویایی این نیست.

مهسا
|
-
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
0
0

با سلام

شما لطفا بفرماید یک آمار از دانشجویان فارغ التحصیل زیست در دانشکده خودتون بگیرید که چند درصد بیکارند بعد به فکر تصویب رشته جدید باشید .

خانم دکتر سپهر این کارو از دانشگاه الزهرا شروع کنید .

راه پویایی این نیست.

ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
0
0
اولا از بردن نام معذورم بردن نام یعنی خودکشی علمی!
خانم دکتر سپهر با تمام احترامی که برای شما قائل هستم ولی ......! شما فضای انتقادو در دانشکده زیست باز بگذارید ......
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
0
0
واقعا عجیب و اسف باره
من هشت سال دانشجوی بیوتکنولوژی در دانشگاه الزهرا بودم .خانم دکتر سپهر که صحبت از پویایی در رشته میکروبیولوژی و ایجاد تحول میزنند بهتره اول این پویایی رو ابتدا در بین دانش آموختگان و دانشجویان خودشون ایجاد کنند نه اینکه دانشجو به دلزدگی از علم برسند .
ایجاد پویایی نیازمند ایجاد رشته های جدید نیست سالها پیش هم در موردتصویب رشته بیوتکنولوژی در مقطع کارشناسی همین جملات زیبا رو به کار بردند .بهتره ابتدا بررسی کنند که چند صدم درصد از فارغ التحصیلان در حال حاضر در راستای نیاز جامعه و رشته اشون مشغول به کار هستند...........و نه ارائه پروپوزالهای از پیش تعیین شده و به تعداد دانشجو ! پروپوزالهای که گاه برای نوشتن یک جمله یک خطی در مورد ضرورتش دانشجو می ماند!
.......تا به امروز دستاورد قابل ارائه در همایش ها نداشتند در حالی که ما شاهد هستم دانشگاه های که به تازگی پا به این رشته گذاشتند در عرض یک سال دستاورد قابل ارائه و بحث در محافل علمی را داشتند .
ایشان یک هم اندیشی ساده با دانشجویان برتر نداشته اند.بد نیست ایشون پویای را در دانشگاه زیست ..........سارا
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
0
0
با سلام. خانم دکتر سپهر و اساتیدی که با ایشان در مورد تصویب رشته جدید همکاری می کنند کاملا محترم هستند و تجربیات زیادی دارند اما ایجاد تحول ابتدا باید از خود شروع شود. این اساتید در عمل حتی در کلاس های خود و در ارائه پایان نامه های تحت نظارتشان تحولی ایجاد نکرده اند و انگیزه و علاقه دانشجویان را سرکوب می کنند. در ارائه این طرح تصویب رشته های جدید لطفا آمار بدهند یا کسی تحقیق کند که نظر جند نفر از اساتید کشور و یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی شنیده شده است؟ عده ای محدود از میکروبیولوژیست ها با حمایت دوستانشان در دانشگاه تهران و دانشگاه الزهرا و اندکی از دوستان در مراکز دیگر این تصمیم را گرفته و انجمنی هم تأسیس کرده اند.
متأسفانه امروز اساتید به فکر دانشجویان نیستند. با تأسیس رشته جدید تعداد دانشجویان پذیرش شده بالا می رود اما نه خبری از علم هست نه امکانات و نه اشتغال.
رشته میکروبیولوژی در حال حاضر جایگاهی برای اشتغال ندارد چه برسد به این که عده ای را با گرایش های پایه محدودتر کنیم!
ما با عشق وارد این رشته شدیم و همچنان آن را دوست داریم و با وجود تمام مشکلات برای پیشرفت آن می کوشیم اما امید ما این است که میکروبیولوژی به عنوان یک علم پایه بتواند با علوم کاربردی ارتباط برقرار کند و این گونه جایگاهش را پیدا کند تا پژوهشگران نیازی نداشته باشند هدف اصلی خود را رها کرده و به تنهایی به دل بازار بزنند و هم از علم جا بمانند و هم در بازار محو شوند
نظر شما
ادامه