کد خبر: ۴۴۵۳۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین با اشاره به اینکه هزار و 500 رأس دام در دهه نخست ماه محرم ذبح شدند، گفت: از ۱۰ رأس گاوی که جهت قربانی کردن به کشتارگاه آوردند، مشخص شد که ۲ رأس، سل و تب گاوی دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «علی‌رضا آشناگر» معاون سیاسی استاندار در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی که ظهر امروز در سالن اجتماعات معاونت سیاسی استانداری برگزار شد، اظهار داشت: با استفاده از دستگاه ذبح گوسفند می‌توان بهداشت ذبح دامی را کاملاً رعایت کرد لذا لازم است با کمک شهرداری این دستگاه در تعداد زیاد ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه برخی خون گوسفند را می‌ریزند و لاشه آن را به مغازه‌دار میفروشند، افزود: در مورد موضوع خون ریختن لازم است که کار فرهنگی صورت گیرد تا این موضوع هر چه سریع‌تر حل شود.

آشناگر بیان کرد: ما عادت کردیم تمام‌کارهای آموزشی را طی یک کلاس ارائه دهیم اما این در حالی است که از ابزار روز کمتر استفاده می‌کنیم.

معاون سیاسی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: امروزه هر خانواده‌ای جمع‌های فضای مجازی را شکل دادند و لازم است از فضای مجازی درزمینهٔ آموزش استفاده شود.

وی گفت: ما درزمینهٔ اعتبارات در مضیقه هستیم لذا در حد بضاعت خود، منابع مالی را به پروژه‌ها تزریق می‌کنیم.

آشناگر خاطرنشان کرد: گرایش مصرف خانواده‌ها به سمت محصولات ارگانیک بسیار بیشتر از گذشته شده این در حالی است که باید تعداد محصولات ارگانیک استان مشخص شود تا اگر میزان بالایی دارد در یک نمایشگاه به عرضه درآیند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار بیان کرد: باید از بضاعت نظام‌مهندسی استفاده‌شده تا کارهای بزرگ‌تری انجام شود‌.

لزوم استفاده از دستگاه ذبح اسلامی جهت رعایت اصول بهداشتی

«دکتر حمید زینالی» مدیرکل دامپزشکی استان قزوین، نیز در این جلسه اظهار کرد: سنت جدیدی به نام ریختن خون راه افتاده؛ این در حالی است که دام پس از کشته شدن در اختیار مغازه‌دار قرارگرفته و مجدد به فروش می‌رسد.

وی افزود: در گذشته گوسفند قربانی شده و گوشت آن به نیازمندان داده می‌شد اما با این سنت جدید و عجیب، دام پس از ذبح به فروش می‌رسد.

زینالی بیان کرد: لازم است دام‌های سنگین حتماً در کشتارگاه کشته شود چراکه در صورت فرار دام قطعاً به مردم آسیب جدی وارد می‌شود این در حالی است که از ۱۰ رأس گاوی که به کشتارگاه آوردند دو گاو به بیماری تب گاوی و سل دچار شده بودند که ضبط شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد ذبح‌های محرم امسال با دستگاهی که دامپزشکی آن را تائید کرده انجام‌شده است.

وی عنوان کرد: یکی از دستگاه‌ها را به زنجان بردیم و ذبح‌های حسینیه اعظم زنجان نیز روی این دستگاه انجام شد.

زینالی بیان کرد: باید تغییرات را بپذیریم چراکه این دستگاه به‌صورت خودکار روبه‌قبله است و خون دام نیز در یک ظرف جمع می‌شود این در حالی است که این دستگاه ضایعات را نیز جمع‌آوری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ناظرین بهداشتی ما در کنار دستگاه مستقر می‌شوند، خاطرنشان کرد: به‌این‌ترتیب مشکل بهداشتی نبودن دام نیز رفع می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: کشتار ۷۰۰ رأس گوسفند روی این دستگاه انجام شد این در حالی است که کاملاً این عمل به‌صورت بهداشتی و شرعی بوده است.

زینالی خاطرنشان کرد: زابحین را ملزم کرده‌ایم که حتماً لفظ بسم‌الله الرحمن الرحیم را ذکر کنند و چون امکان دارد در یک روز کشتار ۱۰۰ هزار از طیور انجام شود به این افراد حقوق بالاتری می‌دهیم که حتماً این ذکر را ببرند.

وی بیان کرد: هزار و ۵۰۰ رأس در دهه اول محرم کشته شدند این در حالی است که در سال گذشته بخش اعظمی از این کشتارها به کهریزک داده شد اما بهتر است دستگاه‌هایی که ایتام و مساکین را می‌شناسند با هماهنگی کافی برخی از این دام‌ها را به خانواده‌های نیازمند اعطا کنند.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Germany
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
تب گاوی ؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
سلام از اداره کل دامپزشکی قزوین که الگوی رفتاری مناسبی را اجرا کرده به نوبه خود تشکر می نمایم.
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
هر روز شاهد اپیدمی یک بیماری جدید هستیم این دفعه هم تب گاوی!! این یکی از کجا اومده!!!؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
کاش تب دامپزشک داشتیم که مرگ ما رقم می خورد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
شروع خوبی را رقم زدید موفق باشید.
نظر شما
ادامه