کد خبر: ۴۴۶۴۳



مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی استان خراسان رضوی در مشهد با حضور معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، در این مراسم، علاوه بر مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، رییس سازمان جهادکشاورزی استان، معاون دادگستری خراسان رضوی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور هر یک به طور جداگانه مباحثی را مطرح و به ایراد سخن پرداختند.

متاسفانه در صنایع وابسته تبدیلی و بسته‌بندی رشد نکردیم

«مجتبی مزروعی» رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز دیگر سخنران این همایش بود. وی با بیان این که در تولید فراورده های خام دامی و محصولات غذایی وضعیت مناسبی داریم، اظهار کرد: با این وضعیت متاسفانه در صنایع وابسته تبدیلی و بسته بندی رشد نکردیم.

وی در ادامه به ظرفیت‌های استان در تولیدات دامی و فراورده های غذایی اشاره کرد و افزود: سال ها در بخش صنایع لبنی مشکلات عدیده ای داشتیم ولی الان با توسعه کارخانه های لبنی در استان مقدار قابل توجهی از محصولات لبنی را به کشورهای روسیه و آلمان صادر می کنیم که حاصل توسعه صنایع وابسته تبدیلی در این حوزه است.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی ظرفیت های فراوانی در تولید دام زنده دارد، حتی با توجه به محدودیت‌های اقلیمی در بحث تولیدات دامی جزو استان‌های پیشرو هستیم.

خراسان رضوی نیازمند تاسیس واحدهای فراوری مواد غذایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین با بیان این که صنعت تولید مواد غذایی و کشاورزی استان به شدت نیازمند تاسیس واحد‌های تبدیلی و فراوری محصولات است، افزود: از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد واحدهای بازتولیدی، فراوری و بسته‌بندی مواد غذایی در استان استقبال و از همه ظرفیت‌ها برای حمایت از سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنیم.

مزروعی در ادامه اظهار کرد: کشتارگاه‌های مدرن در مشهد، فریمان، تربت جام و تربت حیدریه در دست ساخت است و در نیشابور نیز یک واحد کشتارگاهی مدرن هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

برنامه‌های ایمنی مواد غذایی، سیاست دامپزشکی است

«دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز در این مراسم گفت: اجرای برنامه های ایمنی مواد غذایی سیاست دام پزشکی در آینده است، همچنین به هنگام سازی برنامه‌های کنترلی بیماری‌ها و اجرای برنامه‌های ایمنی مواد غذایی در دستور کار است.

وی در ادامه به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های دام پزشکی در رابطه با اجرای برنامه‌های امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: خیلی از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها منطقی نوشته نشده است و برای اجرای دقیق و علمی برنامه‌های امنیت غذایی در کشور کمیته ویژه‌ای درباره اصلاح این بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها تشکیل شده است.

کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های بیماری تب برفکی با مدیریت صحیح

وی به موضوع بیماری‌های فرامرزی نیز اشاره کرد و گفت:مدیریت بیماری‌های فرامرزی نیازمند همکاری‌های چند جانبه بین‌المللی است، ضمن این که همکاری‌های منطقه‌ای در این زمینه در بحث تجارت محصولات مستعد ابتلا به بیماری‌های فرامرزی تاثیر گذار خواهد بود.

معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این که سالانه از ۱۳ میلیارد دوز واکسن طیور در کشور استفاده می‌شود، افزود: از این میزان چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دوز به واکسن نیوکاسل اختصاص دارد، همچنین سال گذشته با مدیریت صحیح دامپزشکی 50 درصد هزینه های بیماری تب برفکی در کشور کاهش یافت.

دکتر ماکنعلی در ادامه به اهمیت کار دام پزشکان در سلامت و امنیت غذایی و منافع ملی کشور اشاره کرد و افزود: خیلی از دامپزشکان با حداقل دستمزد در مناطق محروم و دور افتاده برای منافع ملی کشورمان تلاش می‌کنند و این کار آن ها ستودنی است، ضمن این که در کشور ما با کمبود دامپزشک روبه رو نیستیم و دانشکده‌ها نباید برای جذب نیرو با هم رقابت کنند.

تشکیل تیم واکنش سریع برای مقابله با بیماری‌ها

همچنین «دکتر احمد شریعتی» مدیرکل دام پزشکی استان در این مراسم به تشریح اقدامات انجام شده برای امنیت غذایی و بهداشتی در استان اشاره کرد و گفت: بیشترین تلاش همکاران ما در دامپزشکی در رابطه با پیشگیری از بیماری‌ها و نظارت بر فراورده‌های خام دامی است تا از ایجاد بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان جلوگیری شود و غذای سالم به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی با بیان این که با شروع نیمه دوم سال نگران ایجاد برخی از بیماری‌ها همچون تب برفکی و آنفلوآنزای فوق حاد در استان هستیم، تصریح کرد: سال گذشته بدون هیچ مشکلی این بیماری‌ها کنترل شد و امیدواریم امسال هم شاهد ایجاد این بیماری‌ها نباشیم، اگرچه در دامپزشکی استان تیم واکنش سریع در این رابطه تشکیل شده است.

تلاش برای صیانت از سلامت و امنیت غذایی

«دکتر مجید کوشکی» رئیس شورای نظام دام پزشکی استان نیز با بیان این که شعار امسال هفته دام پزشکی امنیت غذایی، اقتصاد مقاومتی است اظهار کرد: شورای نظام پزشکی استان به عنوان یک تشکل مردم نهاد در کنار دامپزشکی در جهت سلامت و امنیت غذایی تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: با تلاش کارکنان دامپزشکی هم اکنون بیماری‌های خطرناکی مثل تب کریمه کنگو و تب مالت و دیگر بیماری های مشترک بین انسان و دام در خراسان رضوی به طور کامل مهار شده است و فراورده‌های مورد تایید دام پزشکی هیچ گونه آلودگی و خطری ندارد.

وی یادآور شد: سال گذشته خراسان رضوی از معدود استان‌هایی بود که با مراقبت‌های ویژه از صدمات و خسارات بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در امان ماند.

شایان ذکر است در این مراسم از بازنشستگان و کارمندان نمونه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تجلیل شد.



نظر شما
ادامه