کد خبر: ۴۴۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - روابط عمومی اداره کل دامپزشکی اسان کرمان اعلام کرد : در ساعات اولیه وقوع زلزله به منظور بررسی و پیشگیری از شیوع بسیاری از بیماریهای فرصت طلب در منطقه زلزله زده شهرستان ریگان چهار اکیپ متشکل از سه اکیپ بخش دولتی و خصوصی از شهرستانهای ریگان و بم و یک اکیپ از اداره کل دامپزشکی استان کرمان به منطقه اعزام شد.

در این بررسی که توسط معاونت فنی و مسئول قرنطینه اداره کل استان انجام شد مشخص گردید بیش از 500 راس دام سبک تلف گردیده و بسیاری از مکانهای نگهداری دامها تخریب شده اند.

دکتر فرید صباغ معاونت فنی اداره کل دامپزشکی در این خصوص اظهار داشت: پس از رخ دادن اینگونه حوادث طبیعی بسیاری از عوامل بیماریزا دامی شروع به فعالیت نموده و ممکن است در مدت زمان کوتاهی باعث شیوع بیماری گردند.

وی تصریح کرد: این عوامل در شرایط معمولی به دلیل ایمنیت بالای دامها ، فرصت بروز بیماری را ندارند ولی در اثر استرس و ضعف در سیستم دفاعی بدن بلافاصله فعال شده وباعث شیوع بیمای می گردند.

وی افزود : بیماری های مشترکی مانند ؛ سالمونلوز ، شاربن و غیره بدلیل آلودگی منطقه ، آب و علوفه مصرفی و همچنین لاشه دام ها ی تلف شده ، می تواند سلامت جامعه رابه خطر بیاندازد.

معاون اداره کل دامپزشکی تصریح کرد: جهت پیشگیری از این عارضه اداره کل دامپزشکی بایستی بلافاصه اقدام به انجام فعالیت های پیشگیرانه نظیر؛ سم پاشی جایگاههای تخریب شده ، واکسیناسیون دام ها برعلیه برخی از بیماریهای فرصت طلب ، التیام دامهای زخمی و جمع آوری و معدوم سازی دامهای تلف شده به صورت کاملا بهداشتی نماید.

وی ادامه داد : اکیپهای اعزامی از اداره کل و شبکه های مذکور سریعاً در منطقه مستقر و در مرحله اول کلیه اماکن دامی تخریب شده را سم پاشی نموده تا عوامل بیماریزای انگلی را معدوم نمایند.

وی افزود سپس کلیه دامهای بیمار و زخمی توسط آنتی بیوتیک های قوی و دیگر داروها درمان گردیده و کلیه دام های تلف شده معدوم شد.

دکتر رفیعی مسئول قرنطنیه اداره کل دامپزشکی نیز اظهار داشت :با توجه به اینکه مرکز این زلزله در منطقه ای کوهستانی و صعب العبور می باشد ولی خوشبختانه اکیپهای دامپزشکی موفق به استقرار امکانات خود در ساعات اولیه این رخداد شده اند.

وی اظهار امیدواری کرد با اقدامات امدادی که به دامداران صورت گرفته امیدواریم جمعیت دامی باقی مانده در برابر بیماریهای دامی مصون گردند و خطر شیوع بیماری های مشترک نیز به حداقل برسد.

دکتر رفیعی آگاهی دامداران را در زمینه چگونگی پیشگیری از این بیماریهای بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: دامداران گرامی بایستی همکاری لازم را با اکیپهای دامپزشکی داشته باشند .

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باران
|
-
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
0
0
اداره کل دامپزشکی استان تهران یا کرمان؟
نظر شما
ادامه