کد خبر: ۴۵۲۳

حکیم مهر - مولف اثر شایسته تقدیر کتاب فصل گفت: انگل‌شناسی دامپزشکی یک اثر کاربردی است که بسیار خلاصه‌وار، گستردگی انگل‌های دامی در ایران را تشریح کرده است.

دکتر بهنام مشگی با اشاره به اینکه کتاب حاضر درباره آلودگی‌های انگلی دام در ایران تدوین شده است، افزود: گستردگی انگل‌های دامی در دنیا بسیار زیاد است. با توجه به وفور دام، کشتارگاه‌ها، پرندگان و بخش‌های دیگر در ایران، انواع بیماری‌ها و انگل‌ها نیز بیشتر از دیگر کشورها است.

مشگی، این نوشتار را حاوی شش فصل دانست و افزود: فصل نخست درباره انگل‌های گاو، فصل دوم، آلودگی‌های انگلی در گوسفند و بز، فصل سوم درباره انگل‌های تک سُمیان (اسب) و دیگر بخش‌ها دارای عناوینی چون انگل‌های پرندگان، گوشت‌خواران (سگ و گربه) و در نهایت نیز روش‌های تشخیص آلودگی انگلی است.

این استاد دانشکده دامپزشکی یادآور شد: انگل‌ها در لوله گوارش، بخش غیرگوارشی بدن، ریه و کلیه‌ها زندگی می‌کنند، بنابراین بررسی انگل‌ها به لحاظ ریخت‌شناسی و توزیع در چرخه زندگی، بیماری‌زایی، کنترل و درمان در این نوشتار صورت گرفته است.

این متخصص انگل‌شناسی، یکی از ویژگی‌های بارز این کتاب را کاربردی بودن، خلاصه‌وار و اختصاص داشتن به دانشجویان کارشناسی به بالا دانست و اظهار داشت: نگارش این کتاب دو سال طول کشیده و صرفا درباره انگل‌های‌ دام موجود در ایران کار شده است.

عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی تهران دیگر خصوصیت بارز کتاب را مصور بودن آن برشمرد و افزود: با توجه به عجیب بودن سیر تکاملی و چرخه‌های زندگی کرم‌ها تلاش شده تا عکس آنها نیز با مطالبشان کار شود. 10 درصد تصاویر از منابع خارجی و اینترنت گرفته شده است. اکنون اثر دیگری به صورت تخصصی‌تر با عنوان «آلودگی‌های انگلی گوشت‌خواران» در دست انتشار دارم.

وی در ادامه افزود: مباحث کتاب «انگل‌شناسی» کلیدی با استفاده از منابع خارجی و مقالات و همکاری دکتر سیدحسین حسینی به صورت کاربردی و خلاصه تدوین شده است. برخی از آلودگی‌های مشترک میان انسان و حیوان نظیر برخی کرم‌ها، تک یاخته‌ها، مالاریا، سالک و آمیب در این کتاب بررسی نشده است.

مشگی با اشاره به اینکه برخی از انگل‌ها میان انسان و حیوان مشترک‌اند و از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شوند، اظهار داشت: «فاسیولا» یکی از کرم‌هایی است که از حیوان به مجاری صفرای انسان منتقل می‌شود. این کرم سه یا چهار سانتیمتر طول دارد و در جنگل‌های شمال ایران زندگی می‌کند. دیگر بیماری مشترک انسان و حیوان که بسیار خطرناک است، کیست هیداتیک (هیداتوز) است که از مدفوع حیواناتی چون سگ به انسان منتقل می‌شود و باعث بروز کیست در انسان می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه