کد خبر: ۴۵۳۲

حکیم مهر - در دومین جلسه کارگروه سلامت شیر استان که در محل اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تشکیل شد، اعضای کارگروه بر ارتقای سلامت چرخه شیر در مراحل تولید، حمل و نقل و عرضه تاکید کردند.


 

دکتر احمد شریعتی، دبیر کارگروه سلامت شیر استان گفت: وظیفه نظارت و کنترل بهداشتی شیرخام در تمامی مراحل تولید تا عملیات فراوری به عهده سازمان دامپزشکی است و بر همین اساس دومین جلسه کارگروه یاد شده با هدف کاهش مخاطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی شیر تشکیل شده است.

وی هدف اصلی کارگروه مذکور را ارتقای کیفیت و افزایش تولید شیرخام و استفاده از نقطه نظرات کارشناسی اعضای آن دانست.
شریعتی کاهش موارد بیماری های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق شیر، کاهش موارد مسمومیت های ناشی از مصرف شیر و فرآورده های آن، تضمین سلامت مصرف کنندگان و ایجاد زمینه برای اعمال استانداردهای ملی و بین المللی و نیز ایجاد انگیزه و رقابت بین تولیدکنندگان برای تولید محصول سالم و بهداشتی را از جمله دیگر اهداف تشکیل کارگروه سلامت شیر استان دانست.

فرشید صراف مدیر عامل اتحادیه گاوداران خراسان رضوی در جلسه فوق  با تایید این مطلب خاطرنشان ساخت: در برخی موارد، افراد فاقد هویت، اقدام به جمع آوری شیر از دامداریهای سنتی می کنند و همین موضوع باعث ایجاد مخاطره در شیر شده و باعث می گردد تا محصول برخی دامداری های کوچک که نسبت به رعایت جوانب بهداشتی کوتاهی می نمایند آلوده شود.

دانش پژوه، مدیر بهبود کیفیت شیر پگاه خراسان نیز در این نشست گفت: طرح جامع بهبود شیر از سال های قبل توسط پگاه در حال انجام است و مراحل مختلفی را طی کرده ولی شرایط جدید ایجاب می نماید تا این طرح با قوت بیشتر انجام گردد.
عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در کارگروه سلامت شیر گفت: تا کنون فقط به جنبه نظارتی در چرخه تولید و مصرف شیر توجه شده است و از بخش اول آن، یعنی نقش اصناف و تعاونی های تولیدی غافل شده ایم.

دکتر محمد محسن زاده، بر جمع آوری اطلاعات پایه جهت تدوین استانداردهای لازم تاکید نمود و خواستار آن شد تا در قالب طرحی پژوهشی مشکلات و معضلات شیر در بخش های مختلف از تولید تا مصرف مورد بررسی قرار گیرد.
سلیمی، مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی نیز در این نشست، عدم پرداخت به موقع وجوهات شیر به دامداران را مهم ترین عامل نگرانی و دلسردی دامداران دانست و خواستار تسریع و چاره اندیشی برای پرداخت بدهی این قشر شد.
دکتر احمد مجیدی مدیر عامل تعاونی گاوداران صنعتی مشهد نیز گفت: معتقدم ابزار رسانه از بهترین ابزار ممکن برای بیان مشکلات دامداران و تولیدکنندگان است. لذا در جلسات متعددی که اعضای اتحادیه با مدیران و مسئولین ادارات و نهادهای دولتی داشته اند از تاثیر رسانه ها نیز غافل نبوده و استفاده ممکن را انجام داده ایم.
گفتنی است استان خراسان رضوی در تولید شیر در کشور رتبه دوم را داشته و سالیانه حدود 670 هزار تن شیرخام در این استان تولید  می گردد.
اعضای کارگروه شیر خراسان رضوی را دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اداره کل دامپزشکی استان، سازمان جهادکشاورزی، بازرگانی استان،دانشکده دامپزشکی مشهد، تعزیرات حکومتی، اصناف و تشکل های مرتبط با دام تشکیل می دهند.

 

 

نظر شما
ادامه