کد خبر: ۴۵۵۹۰
 

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی گفت: به رغم دستیابی محققان این مجموعه به دانش فنی تولید تخم مرغ SPF  اما بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و تولید این محصول پیشقدم نمی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر علی آمقی رودسری» با اشاره به اینکه تخم مرغ SPF از محصولات استراتژیک در تولید انواع واکسن ها و تحقیقات ویروس شناسی است، گفت: این تخم مرغ ها یكی از بهترین محیط ها برای کشت برخی ویروس هایی هستند که می توان با تولید آن ها بسیاری از واکسن ها به ویژه واكسن های طیور و واکسن انسانی سرخک را تولید کرد.

وی افزود: محققان موسسه رازی در چند سال اخیر با تلاش و پشتکار فراوان موفق به بومی سازی دانش فنی تولید این محصول شدند تا با اتکا به تولید داخلی در جهت تقویت صنعت واکسن سازی کشورمان حرکت کرده و در مسیر خودکفایی گام برداریم.

دکتر آمقی تاکید کرد: موسسه رازی به لحاظ رسالتی که به عهده دارد، فعالیت های تحقیقاتی خود را با جدیت دنبال می کند و در همین راستا نسبت به انجام تحقیقات برای دستیابی به دانش فنی تخم مرغ
SPF نیز ورود کرد و توانست تکنولوژی آن را به دست آورد.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی با تاکید بر اینکه دانش فنی تولید این محصول از صفر تا صد در موسسه رازی وجود دارد و بخش خصوصی در قالب مشارکتی یا خرید دانش فنی می تواند آن را تولید کند، گفت: متاسفانه پتانسیل لازم تا کنون در بخش خصوصی دیده نشده است.

وی، بومی سازی دانش فنی این محصول را دستاوردی ارزشمند و بزرگ خواند و یادآور شد: تخم مرغ
SPF یک محصول گران است و تولید و حتی صادرات آن علاوه بر سودآفرینی برای سرمایه گذاران، صرفه جویی ارزی قابل توجهی برای کشور به همراه دارد.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی در پایان بار دیگر بر آمادگی این مجموعه برای انتقال دانش فنی محصولات خود به بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: موسسه رازی از ورود بخش خصوصی توانمند برای تولید واکسن و فرآورده های بیولوژیک استقبال می کند.

گفتنی است؛ تخم مرغ عاری از عوامل بیماری زا (
specific pathogen free ) تخم مرغی است که در روند تولید آن هیچ گونه آلودگی ورود پیدا نکرده است و حتی نژاد لاین، اجداد و مادر آنها همگی SPF  بوده اند. در تولید و پرورش این مرغ ها، خوراک، محیط و افرادی که در محیط تردد دارند همگی استریل شده اند و مراحل قرنطینه برای همگی آنها رعایت می شود.

 
 
نظر شما
ادامه