کد خبر: ۴۵۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیر باغ وحش پارک ارم تهران اعلام کرد: ببر وارداتی پیش از آنکه به بیماری «مشمشه» مبتلا شود «ایدز گربه‌سانان» داشته است.

امیر الهامی با انتقاد از سازمان محیط زیست مبنی بر اینکه محیط زیست تمام تقصیرها درباره مرگ ببر سیبری را متوجه باغ وحش کرده است،‌ گفت: در جلسه روز گذشته سازمان محیط زیست، دامپزشکی و باغ وحش تهران از سوی محیط زیست به ما اعلام شد تا صحبتی نداشته باشیم در حالی که سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با رسانه‌ها تمام مسئولیت مرگ ببر را بر عهده باغ وحش گذاشت.

وی در ادامه افزود: در حالی که ما همچنان اعلام می‌کنیم ببری که مستقیما از روسیه به تهران و باغ وحش پارک ارم منتقل شد هیچگونه شناسنامه سلامتی نداشت و تنها ۳ برگه به همراه داشت که یک صفحه انگلیسی و ۲ صفحه روسی بود و اطلاعات ظاهری ببر، سن ببر و واکسنی که به آن زده شده بود اعلام شد.

مدیر باغ وحش پارک ارم تهران گفت: واکسنی که به ببر سیبری زده بودند واکسن سه گانه گربه‌سانان (تری‌کت) بود که یک واکسن کاملا عادی است و به تمام گربه‌سانان می‌زنند. غیر از این مورد هیچ اطلاعاتی درباره آزمایش‌هایی که روی این ببر انجام شده باشد اعلام نشد و مشخص نیست اصلا سلامت این ببر پیش از ورود به کشور تأیید شده یا خیر.

الهامی تأکید کرد: برای انتقال هر حیوانی به باغ وحش باید حیوان حداقل چند روز در قرنطینه بماند تا مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد که مبتلا به بیماری خاصی نباشد اما سازمان محیط زیست ببر سیبری را بدون هیچ قرنطینه‌ای مستقیم به باغ وحش منتقل کرد.

وی در ادامه افزود: ما تمام تلاشمان را برای سلامتی حیوانات در باغ وحش انجام می‌‌دهیم به طوری که برای نگهداری این ببرها که قرار بود تنها ۲ تا ۳ماه در باغ وحش بمانند حتی فضای نگهداری شیرهای باغ وحش را نیز به آن‌ها اختصاص دادیم اما سازمان محیط زیست به جای قدردانی ما را متهم کرد.

مدیر باغ وحش پارک ارم تهران درباره علت مرگ ببر سیبری که توسط سازمان محیط زیست به احتمال ۶۰ درصد بیماری مشمشه اعلام شد، گفت: روزی که ببر سیبری در پارک ارم جان داد دامپزشکان ببر را مورد آزمایش قرار دادند و اعلام کردند که این ببر، ضعف ایمنی بدنی داشته است و ممکن بوده به هر نوع بیماری مبتلا شود.

الهامی ادامه داد: بر اساس آزمایش‌ها ببر سیبری پیش از آنکه به بیماری مشمشه مبتلا شده باشد FIV مثبت یا ایدز گربه‌سانان داشته است این در حالی است که هیچ کدام از حیوانات باغ وحش پارک ارم مبتلا به ایدز گربه‌سانان نیستند و مشخص است که پیش از انتقال به باغ وحش به این بیماری مبتلا بوده است.

وی در ادامه افزود: طی روزهای اخیر شیرهای باغ وحش را نیز تست ایدز گرفته‌ایم که هیچ کدام از انها خوشبختانه به این بیماری مبتلا نیستند.

مدیر باغ وحش پارک ارم تهران با بیان اینکه در حال حاضر شیرهای باغ وحش مبتلا به بیماری مشمشه هستند، گفت: آن‌ها می‌گویند شیرهای باغ وحش هم "مشمشه " دارند پس چرا این بیماری شیرها را از از پا درنیاورده است؟ مشخص است که ببر سیبری چون مبتلا به بیماری ایدز بوده و ضعف ایمنی بدن داشته با هر بیماری از پای درمی‌آمده است.

الهامی درباره نوع خوراک ببرها نیز گفت: این ببرها دستور غذایی و دارویی داشتند که توسط خود سازمان محیط زیست به باغ وحش دیکته می‌شد.

وی در ادامه افزود: قرار بود سازمان محیط زیست ۲ نفر کارشناس را مرتب برای بازدید وضعیت این ببرها بفرستند که آنها به صورت پراکنده به این ببرها سر می‌زدند و نظارت‌های خود سازمان محیط زیست در زمینه وضعیت ببرها و سلامت آنها ضعیف بوده است.

سازمان محیط زیست ۸ ماه پیش دو قلاده ببر سیبری را به منظور احیای ببر مازندران از روسیه وارد کشور کرد که پنجشنبه هفته گذشته ببر نر وارداتی در باغ وحش پارک ارم جان داد. قرار بود ۵ میلیارد تومان برای پروژه احیای ببر مازندران هزینه شود.

مسئولان محیط زیست علت مرگ این ببر را ابتلا به بیماری "مشمشه " اعلام کرده‌اند که یک بیماری کشنده مشترک بین انسان و حیوان است. به گفته مسئولان محیط زیست شیرهای باغ وحش پارک ارم نیز مبتلا به این بیماری هستند و حتی مسئولان مرتبط با لاشه این حیوان نیز مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
0
0
مگر صدها هزار راس دامي كه از دوسال پيش و از مرز شرقي به كشور وارد شده و مي شود داراي شناسنامه بهداشتي بوده اند كه اين ببر داشته باشد . به جرات مي توان گفت اكثريت دامپزشكان اين مرزو بوم بالاخص بعد از انقلاب به كرات ضرورت اجراي مقررات و ضوابط بهداشتي حمل ونقل دام را گوشزد نموده اند و اعلام داشته اند يكي از راههاي انتقال بيماري جابجايي دام زنده به ويژه وارد نمودن دام از كشوري ديگر است ولي متاسفانه تا كنون كمتر به اين نظر تخصصي و خير خواهانه توجه شده است .بگذار مسئولين مملكتي حداقل به خاطر اين ببر هم كه شده به اين واقعيت علمي پي ببرند و بدانند كه سازمان دامپزشكي يك سازمان علمي است و نبايد آن را ساده انگاشت و نبايد ................. به مديريت آن گمارده شود
همكار
|
-
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
0
0
1-آزمايشFIVدرايران محدود به يك آزمايش ساده بايك نوع كيت مي باشد كه ممكن است جواب مثبت كاذب داشته باشد وبراي تشخيص قطعي بايد آزمايش تكميلي انجام شود كه درايران فقط يك محل آن را انجام مي دهد كه درمورد اين ببرانجام نشده وازطرفي چند قلاده از شيرها نيز FIVمثبت بوده اند
2-واكسني كه به ببرها زده شده واكسن چهارگانه است نه سه گانه وگواهي بهداشتي ببرها ازطرف بالاترين مقام دامپزشكي روسيه صادرشده كه موردتاييدسازمان دامپزشكي كشوربوده است درغيراين صورت اجازه خروج آنها ازگمرك وقرنطينه فرودگاه داده نمي شد
3-ببرها درباغ وحش قرنطينه شده بودند
4-باغ وحش ارم مشتاق نگهداري اين ببرها بوده چون برايش درامد داشته وازطرفي متعهد شده ازآنها بخوبي نگهداري كندواگرايرادي بوده پس چرا همان روزهاي اول اعلام نكرده است؟
5-بايدپرسيد باغ وحش باكدام مجوزالاغ وخر جابجا مي كرده ؟آيا ازسازمان دامپزشكي مجوزسلامت يا حمل ونقل داشته؟
6-چند قلاده شير كه مردند يا كشته شدند به چه علت بودند؟
7-راستي علايم باليني مشمشه درگربه سانان بخصوص ببرچيست؟
8-.......؟
نظر شما
ادامه