کد خبر: ۴۶۰۱۹



عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس گفت: متاسفانه جمعیت هوبره‌ها به دلایل مختلف از جمله خشکسالی‌های گسترده و شکار غیرقانونی کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، هوبره پرنده‌ای زیبا و دیدنی است که در جنوب شرق و مرکز ایران سکونت دارد. علاقه وصف‌ناپذیر شیوخ عرب به زنده گیری و استفاده از این پرنده در تفریحاتشان آن‌قدر بالاست که هر سال پول هنگفتی را برای خرید هوبره هزینه می‌کنند، پرنده‌ها بعد از شکار در دشت‌های ایران به استان‌های ساحل‌نشین جنوبی منتقل و در نهایت به کشورهای عرب نشین جنوب خلیج‌فارس منتقل می‌شوند. اعراب حوزه خلیج فارس از هوبره بعنوان طعمه بازهای شکاری خود در مسابقات شکار استفاده می‌کنند.




جمعیت این پرنده زیبا به دلیل تخریب زیستگاه طبیعی و شکار غیر مجاز به شدت کاهش یافته و به همین دلیل در فهرست گونه‌های آسیب پذیر(VU) و در طبقه تهدید شده اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته است‌.

هوبره، پرنده نادر سیستانی در حال انقراض است

«علیم یارمحمدی» در این رابطه گفت: هوبره پرنده بسیار زیبایی است که در مراتع و چراگاه‌های منطقه بلوچستان، ایرانشهر و حوالی شهرستان‌های فنوج ،دلگان، بزمان، زندگی می‌کند، متاسفانه جمعیت هوبره‌ها به دلایل مختلف از جمله خشکسالی‌های گسترده و شکار غیرقانونی کاهش چشمگیری داشته است. امروزه نیز اگر بارندگی‌ها افزایش پیدا کند، هوبره‌ها نیز تکثیر ‌شده و در شرایط بهتری قرار خواهند گرفت.

خوشگذرانی اعراب خلیج با جان پرنده نادر

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد :افراد سودجویی با حضور در منطقه، بومیان محلی استان را ترغیب به زنده گیری هوبره می‌نمایند و پس از زنده گیری با سود هنگفت اقدام به قاچاق این پرندگان به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌کنند‌، اما این موضوع به صورت گسترده در کشور انجام نمی‌شود و تنها افراد خاصی به صورت مخفیانه و غیر قانونی دست به این کار می‌زنند.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس با انتقاد از زنده‌گیری و فروش پرنده‌های نادر ایرانی تصریح کرد: شیوخ عربی به دنبال خوش‌گذرانی و تفریحات خودشان هستند، افراد سودجو و واسطه‌گر نباید از سرمایه و میراث کشورمانحتی برای درآمدزایی و گذران زندگی سوءاستفاده کنند.

تمساح‌ و یوزپلنگ‌های کوهی از جانوران نادر سیستان بلوچستان




عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ظرفیت‌های عظیم جانوری استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: خوشبختانه این منطقه محل زندگی انواع پرندگان و خزندگان نادر کشوری است که توسط سازمان محیط زیست حفاظت و مراقب می‌شوند،گاندو یا تمساح‌های پوزه کوتاه، یوزپلنگ‌های کوهی موجود در کو‌ه‌های سراوان و خاش نمونه‌های خاص و نادر جانوری استان سیستان و بلوچستان هستند که پتانسیل گردشگری این منطقه را افزایش داده اند. پیشگیری از شکار حیات وحش بخصوص هوبره ‌هاتنها با آموزش جوامع محلی و آشنایی آنها با لزوم حفاظت از گونه‌های حیات وحش امکان پذیر است.

ظرفیت‌های گردشگری سیستان مغفول مانده است

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: متاسفانه ظرفیت و پتانسیل‌های استان سیستان و بلوچستان با وجود فرهنگ غنی، میراث کهن باستانی چند هزار ساله، جانوران نادر و سواحل زیبا و بکر مکران مغفول مانده است، بی تردید با مدیریت و برنامه ریزی صحیح می‌توانیم از امکانات و ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را برای جذب گردشگر، اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.


 

نظر شما
ادامه