کد خبر: ۴۶۰۵۵
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
عضو شورای سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر شکور امیدی» افزود: تصور می‌کردند از آنجاکه رشته دامپزشکی با دام و طیور رابطه دارد، باید زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عضو شورای سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که دامپزشکی و پزشکی از آنجا که از یکدیگر جدا افتاده‌اند، برنامه‌های خود را به صورت هماهنگ پیش نمی‌برند. «دکتر شکور امیدی» متاسف است از اینکه برخی برنامه‌ها در کشور مثل ادغام ۳ وزارتخانه که هیچ تداخل کاری با هم ندارند، با اهداف کاملا سیاسی انجام می‌شود، اما در زمینه دامپزشکی وضعیت چنین است.

حکیم مهر: آقای دکتر، دیدگاه شورای سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به تقسیم کار میان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی در حوزه سلامت چیست؟

ما بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان داریم. وزارت بهداشت معمولا در حوزه انسانی، بهداشت، پیشگیری و درمان انسانی فعالیت می‌کند. دامپزشکی همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، در بحث بیماری‌های دام و جلوگیری از این بیماری‌ها متمرکز است و این ۲ حوزه کاملا به هم وصل هستند. اگر دامپزشکی هم جهت و همگام با وزارت بهداشت، تفکر سلامت انسان‌محور نداشته باشد، ما به مشکل بر می‌خوریم. دامپزشکی هم باید آن حساسیتی را که وزارت بهداشت در وظیفه نسبت به سلامت انسان دارد، داشته باشد. حال کاری به این موضوع نداریم که وزارت بهداشت چقدر در عمل، این رسالت را پیاده می‌کند، کمااینکه گاهی برخی پزشکان در مواجهه با بیماران کم بضاعت، برخورد مناسبی ندارند و او را پس می‌زنند. در اینجا سلامت انسان رعایت نمی‌شود. به طور خلاصه رسالت پزشکان سلامت انسان است و رسالت دامپزشکی، سلامت دام و طیور.

حکیم مهر:‌ آیا می‌توان گفت پزشکی و دامپزشکی نقاط مشترک زیادی دارند؟

وظایف آنها از هم جداست و باید هم چنین باشد، چون داروهای دامپزشکی، روش‌های پیشگیری از بیماری دام و ... با حوزه انسانی متفاوت است و نگرش مردم نیز به دامپزشکی و پزشکی تفاوت دارد. اگرچه این ۲ باید کاملا در کنار هم باشند، اما متاسفانه در بعضی جاها همخوانی ندارند. همدیگر را طرد و نظرات هم را رد می‌کنند. در حالی که اکثر واکسن‌هایی که ما در حوزه انسانی می‌سازیم و کارهای تحقیقاتی که در حوزه سلامت انجام می‌دهیم، ابتدا روی دام‌ و حیوانات پیاده شده و بعد به انسان می‌رسد.

متاسفانه ارتباط میان پزشکی و دامپزشکی بسیار کم و در بعضی جاها متضاد یکدیگر است. در حالی که به تدریج باید تقویت شوند و بیشتر در جهت سلامت جامعه و انسان سالم که محور توسعه پایدار است، حرکت کنند.

حکیم مهر: جایگاه پزشکی و دامپزشکی به لحاظ ساختاری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به لحاظ ساختاری ما مشکلات زیادی داریم. متاسفانه برخی برنامه‌ها در کشور مثل ادغام ۳ وزارتخانه که هیچ تداخل کاری با هم ندارند، با اهداف کاملا سیاسی انجام می‌شود، اما در زمینه دامپزشکی وضعیت چنین است. در رشته دامپزشکی تصور می‌کردند از آنجاکه این رشته با دام و طیور رابطه دارد، باید زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد. در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مثل اتریش، دامپزشکی بخشی از وزارت بهداشت است.

حکیم مهر:‌ به نظر شما مساله الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت چقدر امکان عملیاتی شدن دارد؟

 بحث‌هایی است که اتفاقا چون مدیران کشور همواره به دنبال ادغام هستند، دامپزشکی هم در وزارت بهداشت ادغام شود. البته حتی می‌توانند ادغام هم نشوند اما در سیاست‌ها هماهنگ باشند. وقتی سازمان محیط زیست که زیر مجموعه رئیس جمهوری است، با منابع طبیعی درگیری دارد و ملک یکدیگر را تخریب می‌کنند، خودشان نمی‌توانند در دولت مشکل هم را حل کنند و درگیری ایجاد می‌کنند، تکلیف مابقی مسائل مشخص است. این مشکلات در کشور ما وجود دارد.

حکیم مهر:‌ نظر شخصی خود شما چیست؟

اگر دامپزشکی بخشی از وزارت بهداشت می‌شد، همخوانی بیشتری داشت و هر ۲ بخش می‌توانستند هماهنگ‌تر و با یک سیاست کلی حرکت کنند و به نتیجه برسند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
0
0
کلا رسالت بخش دولتی دامپزشکی را می توان در دو بخش اصلی سلامت غذایی از مزرعه تا سفره و
کنترل بیماری های زئونوتیک خلاصه کرد که کاملا با وزارت بهداشت همخوانی دارد!

بخش خصوصی دامپزشکی هم که کار بهداشت، مایه کوبی، داروخانه ها و کلینیک انواع دام های غذایی، همراه، ورزشی و زینتی را با نظارت سازمان نظام دامپزشکی را بر عهده دارد وقتی می تواند امنیت شغلی داشته باشد که بتواند با حربه تهدید شدن حیطه بهداشت عمومی توسط دخالت افراد غیر مجاز در امر طبابت دامپزشکی، آنها را به نحو بازدارنده ای با حمایت معنوی وزارت بهداشت مورد پیگرد و مجازات قضایی با استفاده از ماده 688 مجازات اسلامی قرار دهد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
حتما بنا به قول برخی رانت خواران که الحاق سازمان مستقل دامپزشکی را به زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت و بدون هیچ گونه اجازه قانونی تداخل به دیگران را بر خلاف بساط و گسترده خود می دانند،
دکتران دامپزشک اتریشی هم عقده پزشک شدن را از اول داشته اند و
حال که سازمان بهداشت جهانی راهبرد بهداشت واحد One Health را سر لوحه کار خود قرار داده است،
فرصت مناسبی را برای عقده گشایی پیدا کرده اند و
خود را که تا همین چند سال پیش در وزارت کشاورزی قرار داشتند،
در آغوش؟؟! وزارت بهداشت اتریش انداختند و منت و تحقیر بهداشتی های اتریش را به جان خریدند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
فعلا که دامپزشکی شده جای عقده گشایی مهندسان کشاورزی. در کشورهای پیشرفته کسی عقده دکتر شدن ندارد و هر کس نسبت به کار خود از احترام و عزت برخوردار است.اهداف الحاق به وزارت بهداشت دستیابی به بودجه های سلامت ،بودجه های تحقیقاتی و کاهش پذیرش در رشته دامپزشکی است. ما نه عقده داریم و نه پیرو عقده ای ها هستیم. ما گرفتار عقده ای ها شده ایم و میخواهیم رها شویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
چرا اتریش؟؟
همه ی کشورهای پیشرفته جهان را به کنار میگذاریم و اتریش و ایتالیا را ملاک قرار میدهید؟
از اسیا تا افریقا تا امریکا تا اروپا 99.9 درصد کشورها زیر نظر وزارت بهداشت نیستند!!
اعتراف میکنم با این که در صورت انتقال، حقوق زیر خط فقر ما دامپزشکان دولتی افزایش میابد ولی مطمین هستم فرصت های شغلی بخش خصوصی، مخصوصا در حوزه ی دارو و مواد غذایی که عمده ی فعالیت ما دامپزشکان است را از دست ما خارج و پزشکان و داروسازان را عهده دار مسوولیت ها میکنند. اگر هم تا الان نگردند چون زور وزارت بهداشت نرسیده.
وزارت بهداشت را به عنوان رقیبی که هست نگاه کنید نه یک منجی !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
"دامپزشکان ایتالیایی هم 100 درصد عقده پزشک داشتند که سازمان دامپزشکی را از کشاورزی ایتالیا جدا کردند و خودشان را با رفتن به وزارت بهداشت ایتالیا به پزشک ها چسباندند و در آغوش آنها انداختند!"

این نمونه ای است از منطق سخیف و ضعیف مخالفان الحاق به وزارت بهداشت بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
واقعیت مسلم تاریخ ایران این است که بنا بر جلد2 کتاب تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران تالیف سال 1375، همیشه دامپزشکی و پزشکی ایران با هم بوده اند!

نکته شگفت آور اینکه در آغاز، این پزشکان فرهیخته و وطن پرست بودند که در دوران جدید نقش اساسی را در پایه گذاری دامپزشکی ایران زمین داشته اند!!!

به طوری که تا سال 1305 اداره صحیه (بهداشت) وزارت داخله هم زمان مسئول مبارزه با بیماری های دامی مثل سیاه زخم دامی (شاربن) و طاعون گاوی در موسسه پاستور بود.

در آن زمان با شیوع وحشتناک "گاومیری" یا همان طاعون گاوی در اکثر نقاط کشور،
عبدالله حامدی دانشجوی بسیار علاقمند و براستی نابغه رشته دکترای پزشکی دانشکده پزشکی تهران موظف شد در موسسه پاستور بر علیه طاعون گاوی سرم هیپرایمیون تولید کند و سرانجام با پشتکار ایشان "دایره دفع آفات حیوانی و سرم سازی" یا نخستین تشکیلات اجرایی دامپزشکی نوین ایران در سال 1303 بنیان گذاشته شد!

این در حالی بود که عبدالله حامدی دانشجوی دکترای پزشکی تهران هنوز تحصیل خود را در رشته دکترای دامپزشکی دانشکده دامپزشکی آلفر فرانسه بعد از سال 1305 یعنی سالی که موسسه پاستور و دفع آفات حیوانی به سرپرستی پزشک دلسوز دکتر ابوالقاسم بهرامی از اداره صحیه وزارت داخله به وزارت فوائد عامه، تجارت و فلاحت منتقل شد،
شروع نکرده بود!!!

اداره فلاحت در آن دوران اداره مختصر و کوچکی در زیرمجموعه وزارت "فوائد عامه، تجارت و فلاحت" بود و پس از اعزام عبدالله حامدی به فرانسه که تحصیل خود را در دانشکده پزشکی تهران برای کسب درجه دکترای دامپزشکی نیمه تمام رها کرده بود،
متاسفانه در غیاب ایشان
در سال 1307 اداره دفع آفات حیوانی و سرم سازی و شعب آن در کشور برای مدت چند سال در وزارت فوائد عامه، تجارت و فلاحت منحل شد و
موسسه پاستور دوباره به اداره صحیه که بعدها به وزارت بهداری ارتقا یافت، بازگشت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
معرفی دکتر شکور امیدی

انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور
به ریاست دکتر شکور امیدی

انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور با وصیت مادر مرحوم آقای دکتر شکور امیدی Ph.D ایمونولوژی از دانشگاه تهران پایه گذاری گردید.
آقای دکتر امیدی از روستای سیاهمزگی شهرستان فومن در استان گیلان متولد و مدارک دکترای تخصصی خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ نمود.

ایشان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی مشاور عالی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بوده و در سابقه زندگی ایشان حضور30 ماه خدمت داوطلبانه درجبهه های جنگ و کسب درجۀ دریادلی از سپاه پاسداران و جانبازی 25% ایشان در سلیمانیه عراق دیده می شود.

فعالیت های علمی و تدریس دانشگاه ارایه بیش از 30 سخنرانی علمی در کشور و چاپ مقالات علمی می باشد.

این انجمن ابتدا در استان گیلان در سال 1378 توسط دکتر شکور امیدی بنیانگذار گردید و در سال 1382فعالیت کشوری خود را شروع کرد.

این انجمن در حال حاضر در برخی از کشورهای خارجی و همسایه دفاتر فعال دارد. و تا کنون حدود 2 میلیون نفر از جمعیت 7 میلیون نفری دیابتی کشور را به عضویت در آورده است.
شیوع دیابت و افراد در معرض خطر دیابتی حدود 10% بر آورد میگردد که بیش از 50% از بیماری خود خبر ندارند.


زندگی نامه دکتر شکور امیدی مدیر عامل و بنیانگذار انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور

در سال 1346 از یک خانواده روستایی و کشاورز از استان گیلان شهرستان شفت پا به عرصه وجود گذاشت، تحصیلات ابتدایی خود را در روستای لپوندان که زادگاه ایشان می باشد سپری کرده و با درجه ممناز تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در روستای مجاور زادگاهش روستای شالماء طی کرد.

دوران دبیرستان را در رشته علوم تجربی با رتبه ممتاز طی نمود و در زمان تحصیلات دبیرستان و در جنگ تحمیلی در سال 1364 ایشان به عنوان رزمنده داوطلب به جبهه های جنگ اعزام شد.


ایشان در لشگر 25کربلا به عنوان رزمنده و امداد گر در جبهه پاسگه به زید عراق خدمت نمود و ایشان همزمان با تحصیل دردانشگاه بارها به جبهه اعزام و پس از شرکت در عملیات والفجر 8 و آزاد سازی شهر فاو عراق در لشگر 27 محمد رسول الله سرانجام در سال 1365 در سلمانیه عراق که به عنوان فرمانده دسته و گروهان بود به درجه جانبازی نایل امد.در مجموع ایشان بیش از 30 ماه حضور داوطلبانه در جبهه های جنگ داشته است و توانست درجه دریادلی را از سپاه پاسداران اخذ نماید و پس از طی مدارج عالیه سر انجام از دانشگاه علوم پزشکی تهران درجه دکتری تخصصی PHD ایمونولوژی و آلرژی را کسب نمود و به تدریس، تحقیق و پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی گیلان و تدریس دوره های پزشکی و تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی مشغول شد.
در سال 1364 الی 1387 به عنوان مدیر رادیو پیام گیلان و مدیر گروه پزشکی صدا و سیما فعال بوده است. به دلیل ارتباط با پزشکان همکار در دانشگاه و صدا و سیما تیمی از پزشکان خیر و علاقه مند را شناسایی و این امر بیشتر ایشان را تشویق نمود که به حل و فصل مشکلات بیماران بی بضاعت بپردازد و هسته های اولیه انجمن دیابت کشور شکل گیرد.

در مجلس هفتم به عنوان مشاور کمیسیون بهداشت و درمان انجام وظیفه نموده است و در این کمیسیون توانست دو طرح ملی را به حمایت از بیماران دیابتی پیشنهاد، پیگیری و به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برساند.

در مجلس هشتم نیز به عنوان مشاور عالی یکی از اعضای فعال و مؤثر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مقدمات تشکیل فراکسیون حمایت از بیماران دیابتی را فراهم نمود.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
دامپزشکی زمانیکه جزو وزارت بهداشت بود حدود ۵۰ سال پیش واقعا اوضاع دامپزشکی خیلی بهتر از الان بود بیایید اینو قبول کنیم. ارزش یک دامپزشکی که ۵۰ سال پیش بر سر بالین بیمار خود در یک روستای حاشیه ای میرفت و کار انجام میداد واقعا بالاتر بود چون واقعا در جایگاه یک طبیب بیطار بود. الان اگر داریم به سمت جبران شکست ها و الحاق به بخش وزارت بهداشت میریم واقعا مخالفت ها قانع کننده نیست و اصولا هم نباید مخالفتی دیده بشه چون به نفع همه دامپزشکانه.
شاید به ضرر چهارتا منصب و مقام داری باشه که از جدایی دامپزشکی و وزارت بهداشت سود کلان میبرن ولی قطعا به نفع اکثریت این قشر دامپزشک زحمت کش و باسواد هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
کاملا درسته در حالی که دکتر صادقی عزیز دارن از فارماکولوژی دامی حمایت میکنند در فانا واخبار دارن برلزوم عدم دخالت دامپزشکان در زمینه داروهای دامی و وگذاری ان به داروسازان تاکید میکنند...لطفا حکیم مهر به کانال اخبار دارو و سلامت رفته و متن خبری را در اینجا انتشار دهید تا همه دامپزشکان اگاه بشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
تا قبل از سال 1305 شمسی،
امور اجرایی دامپزشکی در اداره صحیه (وزارت بهداشت) قرار داشت.
در زمان پیش از تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1365،
دانشکده های دامپزشکی در گروه پزشکی شورای عالی برنامه ریزی وزارت سابق فرهنگ و آموزش عالی قرار داشتند و
ارتباط دامپزشکی و پزشکی حتی در همین باعث اعتبار علمی و اجتماعی بالای رشته دامپزشکی در جامعه شده بود.

به طوری که گاهی درآمد کلینیسین های دامپزشک متبحر در بهداشت و درمان دام ها حتی از پزشکان هم بالاتر بود!

بسیاری از پست های مربوط به بهداشت مواد غذایی در وزارت بهداری سابق و ارتش متعلق به دکتران دامپزشک بود!

اگر چه در وزارت کشاورزی سابق متاسفانه سازمان دامپزشکی در مضیقه شدید قرار داشت!

به همین دلیل دامپزشکان تصور کردند با پیوستن به وزارت جهادسازندگی در سال 1369 به شهروند درجه 1 تبدیل خواهند شد که این آرزو و امید با مقاومت مهندسین کشاورزی و دامپروری به یاس تبدیل شده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
وقتی 90 درصد داروهای طیور توسط دامپزشکان تجویز نمی شود کدام فرصت شغلی را می خواهیم از دست بدهیم؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
در اتحادیه 300 میلیون نفری اروپا با حدود 30 کشور
هم پس از بروز بیماری های نوپدید مثل جنون گاوی و آنفلوانزای ژئونوتیک طیور، ساختار دولت فدرال عوض شد و امور دامپزشکی از کشاورزی به مدیریت کل بهداشت و سلامت غذایی منتقل گردید.
اصولا شعار جهانی سلامت غذایی از مزرعه تا سفره شعار همین مدیریت کل بهدلشت و سلامت غذایی اتحادیه اروپاست!
باور نمی کنید کافی است به سایت
www.eu.ec.health
نگاه کنید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
وقتی دامپزشکان آخرین کسانی هستند که برای درمان دامها دعوت می شوند از کدام فرصت شغلی صحبت می کنید؟!!

مضحک است پزشک و داروساز درآمدهای کلان خود را برای چندر غاز درآمد قلیلی از دامپزشکان بیکار رها می کنند؟

طعم شیرین رانت خواری باعث شده است که برخی دچار توهم توطئه شوند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
جناب آقای دکتر گودرز صادقی، از تهدید سلامت انسان توسط مصرف غیر مجاز آنتی بیوتیک های دامپزشکی اظهار نگرانی کرده اند و این استاد محترم در مصاحبه با حکیم مهر از سنخیت بالای دامپزشکی با وزارت بهداشت سخن گفته و از الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت حمایت کرده اند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
دوستان بایستی مواظب باشند که وجه المصالحه دعوای گرگها نشوند!

بحث اصلی رقابت بر سر به دست آوردن امتیازات هنگفت تجارت و واردات دارو و واکسن و سودهای باورنکردنی میلیاردی است که حالا داروسازان هم متوجه این خوان گسترده شده اند و گرنه در عمل هر کس چه داروسازان بزرگ یا امتیازداران فعلی که بخواهد محموله های اصلی به چنگ آورده دارو را توزیع کند در هر حال مجبور است به داروخانه های دامپزشکی تحویل بدهد که به دلیل گردش پول پایین با این اوضاع دامداری ها چنگی به دل داروسازان معمولی نمی زند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
اهداف مدیریت کل بهداشت و سلامت غذایی
(Health and food safety) اتحادیه اروپا

این اهداف شامل بخش اجرایی دامپزشکی هم هست که در سال های اخیر پس از بحران جنون گاوی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان
ار مدیریت کل کشاورزی جدا شده و به مدیریت کل بهداشت و سلامت غذایی منتقل گردیده است و ارکان اجرایی دامپزشکی اتحادیه اروپا در عین حفاظت بسیار موفقیت آمیز از بهداشت و سلامت انواع دامهای اروپا هیچ ارتباطی را با وزارت تولیدی کشاورزی ندارد.

Our goals:

To make Europe a healthier, safer place, where citizens can be confident that their interests are protected.

A zero-risk society may not be possible but we are doing as much as we can to reduce and manage risks for our citizens.

We aim to
• protect and improve public health

دقت شود که در اتحادیه اروپا public health الزاما به معنای بهداشت عمومی انسان و دام نیست؟؟!

بلکه بیشتر به معنای بهداشت مردم در خصوص بیماری هایی مثل اعتیاد، دخانیات، سرطان، پرفشاری خون و بیماری های عفونی انسانی غیر زئونوز است!

به طوری که در این اهداف کلی کمیسیون بهداشت و سلامت غذایی اتحادیه اروپا ملاحظه می شود که مقوله های سلامت غذایی (food safety)

و بهداشت دام (animal health)

از بهداشت مردم (public health)

جدا شده اند:

• ensure Europe's food is safe and wholesome

• protect the health and welfare of
farm animals

• protect the health of crops and forests


https://ec.europa.eu/info/departments_en
نظر شما
ادامه