کد خبر: ۴۶۵۰۶


عمر ماندگاری هر محصول به مدت زمان پس از تولید فراورده گویند که در صورت نگهداری در شرایط تعریف شده، ویژگیهای مطلوب حسی، شیمیایی، فیزیکی و میکروبی آن حفظ شده و در نهایت فرآورده سالم و مناسب باقی می ماند. این زمان بر اساس نوع فرآورده، نوع بسته بندی و شرایط نگهداری تعیین می گردد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کرمان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام این مطلب گفت : نظارت و کنترل فرآورده های خام دامی در مراکز عرضه، تولید و توزیع و طبخ این فراورده ها از وظایف دامپزشکی است و دستورالعملهای مختلف برای کنترل بهداشتی این فرآورده ها وجود دارد که در آن ویژگیهای ظاهری (ارگانولپتیک)، شیمیایی و میکروبی و ... هر محصول به طور مفصل توضیح داده شده است.

واحدهای عرضه فرآورده های خام دامی، شرکت های تولیدی، رستورانها، و کلیه مراکز عمومی دولتی و خصوصی که اقدام به نگهداری گوشت و سایر فرآورده های خام دامی می نمایند بصورت دوره ای بازدید شده و کارشناسان این مجموعه در راستای ارتقای سطح بهداشت این فرآورده ها و پیشگیری از انتقال بیماریهای مشترک انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و ... اقدام می کنند.

 وی در ادامه گفت: در بازدید گروهی انجام شده توسط اداره دامپزشکی، دادستانی و مرکز بهداشت از رستوران باغ شاهزاده، مقداری گوشت سفید و قرمز که دارای لیبل مشخص بودند و تاریخ مصرف آنها گذشته بود مشاهده گردید که صاحب رستوران به دلیل عدم اطلاع اقدام به انجماد آنها نموده بود و در بررسی های بعدی مشخص شد که گوشتهای مورد نظر فاسد و مخاطره آمیز نبوده و فقط در شرایط استاندارد منجمد نشده اند.

وی در ادامه افزود: عدم آگاهی و اطلاع صاحب رستوران مبنی بر عدم انجماد فرآورده های خام دامی تازه بدون امکان برودتی مناسب سبب این اشتباه شده است.

وی از شهروندان خواست که به شایعات توجه نکرده و مجدداً متذکر شد که کنترل و نظارت بر فرآورده های خام دامی از وظایف دامپزشکی است و اطلاع رسانی در این حوزه فقط از طریق روابط عمومی این اداره کل صورت می گیرد و شهروندان محترم می توانند  اخبار و اطلاعات موثق در حوزه دامپزشکی را از طریق سایت kerman.ivo.ir  مشاهده نمایند.

 وی در پایان از مصرف کنندگان خواست که فرآورده های دامی مورد نیاز خود  را از مراکزی که دارای تائیدیه دامپزشکی اند تهیه کنند و از خرید فرآورده های خام دامی که خارج از کشتارگاه مجاز تهیه شده اند (کشتار قاچاق) جدداً خود داری نمایند.



نظر شما
ادامه