کد خبر: ۴۶۷۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

سرپرست اداره دامپزشکی فیروزکوه از درمان و تیمار یک قلاده شغال مصدوم در این اداره خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی فیروزکوه، «دکتر جواد شایان خواه» در تشریح ماجرا، اظهار داشت: در برخورد یک خودرو با یک قلاده شغال، متاسفانه این حیوان دچار آسیب از ناحیه کمر گردید اما راننده خودرو در اقدامی پسندیده، شغال مصدوم را به اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: پس از کسب اطلاع از موضوع، دستورات لازم جهت انتقال شغال آسیب دیده پس از انجام مقید سازی به اداره دامپزشکی فیروزکوه صادر شد تا مراحل درمانی تخصصی صورت پذیرد.

دکتر جواد شایان خواه افزود: پس از انتقال حیوان مصدوم به اداره، معاینات علائم بالینی بر روی حیوان مذکور انجام انجام پذیرفت که نشان از آسیب دیدن حیوان ناحیه کمر بوده است که بلافاصله اقدامات اولیه از جمله سرم تراپی، فیکس کردن و همچنین تزریق واکسن هاری، ضدانگل و سایر  اقدامات تکمیلی بر روی حیوان صورت پذیرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از انجام مراقبت های اولیه، تکمیلی درمانی و نگهداری در شرایط مطلوب تغذیه ای،  رضایت بخش بودن وضعیت جسمانی پس از تیمار و درمان و بازیابی سلامت کامل، شغال مذکور در محل زندگي و طبیعی خود رهاسازي گردید.

سرپرست اداره دامپزشکی فیروزکوه از دوستداران محیط زیست و حیات وحش خواست در صورت مشاهده این گونه موارد، موضوع را سریعا به اداره دامپزشکی و  محیط زیست اطلاع داده تا ضمن حفظ و حراست این گونه های با ارزش نسبت به برگرداندن آن ها به دامن طبیعت اقدام لازم را بعمل آورند.

دکتر جواد شایان خواه در پایان تاکید کرد: به طور معمول حیات وحش در فصل‌های مختلف سال به دلایل مختلف مانند قطع شدن محل زندگی طبیعت خود توسط جاده‌ها، و یا برودت هوا و کاهش طعمه برای گونه های جانوری، احتمال حضور حیوانات در زیستگاههای انسانی محتمل است که با رعایت بهداشت و حفظ محیط زیست و بویژه دفع اصولی پسماند و عدم نگهداری دام و طیور در مناطق مسکونی می توان از حضور جانوران وحشی خصوصا پستانداران گوشتخوار مانند گرگ، شغال، روباه و کفتار در این مناطق جلوگیری نمود و یا از برخورد و آسیب دیدن این حیوانات با خودروهای عبوری ممانعت کرد.

وی با اشاره به نقش تلفات جاده‌ای در کاهش جمعیت حیات وحش از تمامی رانندگان وسائط نقلیه خواست به علائم هشداردهنده درخصوص محل عبور حیات وحش توجه کافی داشته باشند تا حتی‌الامکان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنند.

شغال از خانواده سگ سانان و شبیه گرگ است که طول بدن آن از نیم متر تا یک متر و وزن آن از 6 تا 15 کیلوگرم است. شغالها به صورت گله ای و يا انفرادي حرکت مي کنند. اين جانور از راسته گوشتخواران، پستانداران و از خانواده سگ سانان است. طول عمر شغال حدود 16 سال است، این حیوان گاهی پستانداران کوچک، پرندگان، خزندگان و حشرات را برای تغذیه شکار می کند.

 
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
4
7
خداخیرتون بده که به فکر این محیط زیست داغون هستید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
4
7
درود به شرفتون که بدون هیچ هزینه ای خدمت به این حیوانات بینوا می کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
0
3
دست تون درد نکنه
نظر شما
ادامه