کد خبر: ۴۷۰۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم و زنجان

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم:
52 هزار دام در قم واکسینه شدند


مدیرکل دامپزشکی استان قم از واکسینه شدن 52 هزار رأس دام در راستای مقابله با بیماری تب برفکی خبر داد.

دکتر مهدی رفیعیدر نشست خبری که در محل اداره کل دامپزشکی قم برگزار شد، اظهار داشت: استان قم درگیر بیماری تب برفکی و اپیدمی آن در ماه گذشته بود که اطلاع‌رسانی خاص خود را انجام دادیم و در این راستا با واکسن اختصاصی 52 هزار راس دام واکسینه شدند.
وی ادامه داد: در یک پروسه کوتاه طی یک هفته مناطق پرخطر را واکسینه کردیم و در همین راستا 20 هزار راس گوسفند و بز هم که در این مناطق درگیر بیماری بودند، واکسینه شدند.
رفیعی خاطرنشان کرد: بیشترین حجم واکسیناسیون در مجتمع‌های منطقه قنوات، جعفریه، حومه و مراکز پرتراکم گاوداری‌های صنعتی بود که این اقدام در کاهش این بیماری موثر بود.
مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه در استان قم برخی از موارد بیماری هنوز مشاهده می‌شود، گفت: در هفته گذشته گزارشی اعلام شد که سویه دیگری از تب برفکی به نام «آسیا یک» شناسایی شده که این سویه با دیگر سویه‌ها تفاوت داشته و نیاز به اعمال حساسیت‌های ویژه‌ای دارد.
رفیعی بیان داشت: اطلاع‌رسانی‌ به اتحادیه دامداران، بخشداران و شرکت‌های تعاونی دام در خصوص رعایت مقررات قرنطینه‌ای انجام شده است و در حال حاضر هم طرح ضد عفونی فراگیر واحدهای دامداری در مناطق پرتراکم شروع شده است که شامل ضدعفونی در بخش جعفریه، مجتمع دامشهر، مجتمع لبن و قلعه صدری خواهد بود.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح 2.5 میلیون متر مربع سطح مراکز نگهداری دام‌ها در قم ضد عفونی خواهد شد، بیان داشت: 480 میلیون ریال برای اجرای این عملیات و خرید ماده ضد عفونی پیش‌بینی شده و این طرح به صورت رایگان انجام می‌شود که امیدواریم با انجام ضدعفونی حجم ویروس در گردش را کاهش دهیم.
مدیرکل دامپزشکی استان قم در توصیه به دامداران به منظور رعایت نکات بهداشتی یادآور شد: دامداران باید به نکاتی مانند منع تردد و جابه‌جایی دام توجه کنند و در حال حاضر از آنان می‌خواهیم تا کنترل و کاهش کانون‌های بیماری از نقل و انتقال دام جدا خودداری کنند و در موارد ضروری با دامپزشکی استان هماهنگی لازم را داشته باشند.
وی بیان داشت: ما هر زمان که شرایط قرنطینه‌ای آزاد شده و جابجایی میسر شود در یک اطلاع‌رسانی فراگیر این مسئله را اعلام خواهیم کرد.
رفیعی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی به کل کشور در رابطه با ممنوعیت انتقال دام به استان صورت گرفته است و همچنین از استان قم به سایر استان‌ها نیز جابجایی و نقل و انتقال صورت نخواهد گرفت تا زمانی که وضعیت بیماری فروکش کند و شرایط آزاد شود.
مدیرکل دامپزشکی استان قم در ارتباط با تلفات این بیماری گفت: میزان تلفات «سویه آ» نسبت به «سویه اُ » که در ابتدای سال وجود داشت، کمتر است و این ضایعات شامل تاول در دهان و زخم‌های دهانی است و میزان آن نسبت به سویه قبلی کمتر است.
وی عنوان کرد: تمام دام‌های کشور و استان قم از نظر خسارات تب برفکی بیمه هستند و دامدارانی که احشام آنها هرگونه تلفات در رابطه با تب برفکی دارند با مراجعه به بانک کشاورزی اعلام خسارت کرده تا برآورد آن انجام شده و میزان خسارت به دامدار پرداخت شود.
رفیعی یادآور شد: درکنترل بیماری مهم‌ترین بحث قرنطینه و اقدامات قرنطینه‌ای است و در استان قم سه پست‌ قرنطینه سیار را فعال کردیم.

 

------------------------------------

 

معاون فنی دامپزشکی استان زنجان:
مراکز سنتی جمع آوری شیر خام ساماندهی می‌شود

 

معاون فنی دامپزشکی استان زنجان گفت: هم اکنون در استان، 15 مرکز جمع آوری شیر خام وجود دارد که با برنامه ریزی های صورت گرفته، در پی این هستیم که این تعداد مراکز را ساماندهی کرده و برای آنها پروانه بهداشتی صادر کنیم.

مرتضی پهلوانی با بیان این‌که در صورت رعایت نشدن مسایل بهداشتی در مراحل تولید، جمع آوری و نگهداری شیر خام، مشکلاتی برای استفاده کنندگان به وجود خواهد آمد، توضیح داد: هم اکنون روش‌های جمع آوری شیر به 2 شکل در استان انجام می شود؛ یکی در دامداری های صنعتی که خود تولید کننده شیر هستند و تولید کنندگان که شیر تولید شده را به کارخانجات حمل می کنند؛ دیگری جمع آوری و حمل به صورت سنتی است که این امر، بحث بهداشتی بودن را دچار مشکل می‌کند.

وی با بیان این‌که در این زمینه‌ها البته نظارت‌هایی صورت می‌گیرد، ادامه داد: اولین قدم در دامداری‌ها برای کنترل شیوع آلودگی شیر خام، مساله پیشگیری است؛ واکسیناسیون و سایر موارد مورد نیاز در تولید شیر خام و همچنین رعایت ضوابط بهداشتی در این مکان‌ها صورت ‌می گیرد.

این مقام مسوول، ساماندهی مراکز جمع آوری شیر خام را بخشی از اقدامات در حال انجام دانست و عنوان کرد: در حقیقت این مراکز، مکان هایی هستند که تولیدات دامداری های کوچک را جمع آوری می کنند. البته قبل از ورود شیر به این مراکز، آزمایش های لازم در این زمینه انجام می شود و نهایتاً این شیرها جمع آوری شده و به کارخانه‌های مورد نظر حمل می‌شود.

معاون فنی دامپزشکی استان زنجان با بیان این‌که در حال حاضر بیش از 33 مورد درخواست صدور پروانه برای مراکز جمع آوری شیر در استان وجود دارد، تصریح کرد: این مراکز بر اساس پروانه تاسیس و بهره برداری تاسیس می‌شوند. البته به این مراکز 2 تیپ نقشه برای واحدهای بالاتر از 5 تن و کمتر از 5 تن داده می‌شود تا آنها بتوانند بر اساس این ضوابط، مسایل بهداشتی را رعایت کنند.

پهلوانی یادآور شد: این مراکز برای رعایت مسایل بهداشتی در واحدهای خود باید با توسعه و تجهیز مراکز، آموزش پرسنل شاغل، ایجاد سیستم بایگانی، نصب تجهیزات برای صاف کردن شیر خام، حذف ظروف پلاستیکی و جایگزینی با ظروف فلزی سالم و همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از ورود حشرات و جانوران به داخل این مراکز، از آلودگی شیر خام جلوگیری کنند.

وی با اشاره به لزوم استاندارد سازی ناوگان حمل و نقل شیر خام، بیان کرد: در این زمینه باید اخذ پروانه اشتغال از دامپزشکی، از تانکرهای استیل زنگ نزن 2 جداره برای حمل شیر استفاده کرد. همچنین خودروهای حمل شیر باید دارای مجوز حمل بهداشتی باشند و خود رانندگان نیز باید کارت سلامت دریافت کنند. همچنین نصب کد شناسایی بر روی بدنه تانکر الزامی است و یک سری تست‌ها نیز قبل از اقدام به این کار، از سوی دامپزشکی انجام می‌شود.

این مقام مسوول با بیان این‌که از گذشته تاکنون 14 واحد سنتی در استان وجود دارد که در این زمینه فعال هستند، گفت: در این واحدها سعی خواهیم کرد بهسازی های لازم انجام شود تا بتوانند این واحدها پروانه فعالیت بگیرند و اقداماتی انجام دهند تا شرایط استحصال از شیر خام فراهم شود.

پهلوانی با اشاره به انجام تست‌های لازم در آزمایشگاه ها برای جلوگیری از آلودگی شیر، عنوان کرد: با توجه به اینکه باید اقداماتی انجام شود تا قبل از تولید شیر، دام به بیماری مبتلا نشود، به همین دلیل اولین قدم در جلوگیری از آلودگی شیر خام، نظارت بر بیمار نبودن دام است تا بتوان شیر مناسبی از دام گرفت.

وی خاطر نشان کرد: مشکل اصلی در این زمینه، این است که برخی خارج از چرخه بهداشتی موجود شیر را تهیه می کنند. این در حالی است که معتقدیم حداقل ظرفیت مراکز جمع آوری شیر در استان، 2.5 تن و حداکثر نیز بر اساس مساحت، ظرفیت و امکانات موجود در این مراکز است که این امر نیز توسط دامپزشکی تعیین می شود.

 

 

نظر شما
ادامه