کد خبر: ۴۷۱۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گلستان و مشهد

 

مدیرکل شیلات گلستان: نمونه ماهیان تلف شده برای بررسی بیشتر به نهادهای ذیربط ارسال شده است

مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: نمونه هایی از ماهیان کفال تلف شده، برای انجام تحقیقات و بررسی بیشتر، به نهادهای ذیربط نظیر تحقیقات شیلات و دامپزشکی در تهران و پژوهشکده مازندران ارسال شده است.
مهندس 'علی اکبر پاسندی' در این باره اظهار داشت: به روی آب و نزدیک ساحل آمدن ماهیان کفال در استان گلستان، در سواحل خلیج گرگان (سواحل بندرگز و بندرترکمن) مشاهده شده است.
وی با اشاره به این که این مسئله در سراسر نوار ساحلی خزر است و تنها مختص به استان گلستان نیست، اضافه کرد: در گلستان هم به شکل انبوه و گسترده نیست، بلکه به صورت لکه ای (تعداد کم) دیده می شود.
وی به ساحل نشینان توصیه کرد که ماهیانی را که به روی آب و یا نزدیک سواحل می آیند به هیچ عنوان صید نکنند و آن ها را مورد استفاده قرار ندهند زیرا که این ماهیان که بسیار ریز و کم وزن بوده (کمتر از 200 گرم وزن دارند)، بیمار هستند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که در فصل صید قرار داریم، وضعیت ماهیان کفال صید شده توسط شیلات از نظر سلامت ماهیان چگونه است، اظهار داشت: صید ماهی توسط شیلات، در فواصل بسیار دور از ساحل و از ماهیانی که در اعماق آب بسر می برند صورت می گیرد.
وی افزود: علاوه بر این، ماهیان کفال همراه با گله های ماهی سایر گونه ها نظیر کپور، کلمه و سفید، صید می شوند و با توجه به استانداردی که از نظر وزن برای انجام صید وجود دارد، ماهیان کفال صید شده از دریا، همگی بالای 500 گرم وزن دارند و وزن بالا و محل صید آن ها که در اعماق است، همگی نشانه سلامت ماهیان صید شده است.
وی اضافه کرد: ماهیان بیمار، معمولا خود را از محیط پرورشی کنار می کشند و بسیار ریز و کم وزن هستند و علاوه بر آن چون در اوزان کم به نزدیکی سواحل می آیند، نشانه بیماری آنهاست و از ماهیان سالم که وزن بیشتری داشته و سرحال هستند، براحتی قابل تشخیص است.
وی در باره علت ابتلاء به بیماری گفت: منشاء این بیماری ممکن است سه ریشه 'انگلی، ویروسی و یا تغذیه ای' باشد که ما در حال بررسی این موضوع هستیم و به محض مشخص شدن نتایج، آن را اعلام خواهیم کرد.

--------------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی بهداشت گوشت در دانشگاه آزاد اسلامی توسط شبکه دامپزشکی مشهد

 

با توجه به اهمیت سلامت غذایی و بدنبال آن سلامت جسمی و روانی دانشجویان، یکدوره کلاس آموزش بهداشت گوشت و فرآورده های خام دامی ویژه پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی مشهد توسط شبکه دامپزشکی این شهرستان برگزار شد.

دکتر مسعود ابرهیمی رییس شبکه دامپزشکی مشهد اعلام کرد در این دوره آموزشی که با شرکت پرسنل سلف های دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در محل این دانشگاه برگزار شد، نکات بهداشتی اعم از تهیه، نگهداری و مصرف فرآورده های خام دامی توسط کارشناسان این شبکه عنوان و با استقبال خوب حاضرین روبرو شد.

او در ادامه افزود این شبکه در ایام سال نسبت به برگزاری دوره های آموزش بهداشت گوشت و فرآورده های آن در سطح رستورانها، هتل ها، آشپزخانه ها و تمامی اصناف مرتبط با فرآورده های خام دامی با همکاری اتحادیه های آنان اقدام می نماید.

وی اضافه کرد قبل از فرارسیدن عید نوروز و ایام تابستان و قبل از ورود زائران حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) این گونه دوره های آموزشی افزایش یافته و با هماهنگی مجامع امور صنفی و اتحادیه هتل داران، آموزش های لازم در رابطه با نحوه نگهداری و استفاده از فرآورده های خام دامی و در نتیجه عرضه غذای با کیفیت و سالم در خدمت شهروندان و زائران عزیز باشند.

دکتر ابراهیمی ضمن اعلام آمادگی جهت برگزاری این دوره ها در صنوف مرتبط، همکاری اتحادیه های صنفی مذکور با دامپزشکی را خوب توصیف کرد و خواستار ارتباط نزدیک تر جهت خدمت رسانی بیشتر و بهتر در پایتخت معنوی ایران اسلامی شد.

 

نظر شما
ادامه