کد خبر: ۴۸۳۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مشهد، آذربایجان شرقی و شهربابک

 

در مشهد : مهر جعلی دامپزشکی با شناسائی متخلفان کشف شد


کارشناسان واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی مشهد طی بازرسی انجام شده از با همکاری نیروی انتظامی گوشت ممهور شده با مهر جعلی دامپزشکی کشف کردند. 
رئیس شبکه دامپزشکی مشهد در این زمینه گفت : کارشناسان این شبکه در بازرسی از یک واحد عرضه گوشت قرمز مقدار 188 کیلو گرم گوشت گوسفندی با مهر جعلی دامپزشکی را کشف و ضبط کردند.

دکتر مسعود ابراهیمی گفت: متخلفین، دام های فاقد هویت را به صورت غیر بهداشتی و در اماکن غیرمجاز کشتار کرده و سپس گوشت آنها را به مهر جعلی بهداشتی دامپزشکی ممهور می کردند که با هوشیاری همکاران ما شناسائی گردیدند.
 
-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آربایجان شرقی خبر داد:
آغاز مرحله بیست و سوم واکسیناسیون تب برفکی در آذربایجان شرقی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از آغاز مرحله بیست و سوم طرح فراگیر همزمان و رایگان واکسیناسیون تب برفکی در این استان خبر داد.

دکتر بهراد زندیه با بیان اینکه بیست و سومین مرحله طرح فراگیر و همزمان واکسیناسیون "تب برفکی " از دوم بهمن‌ماه به مدت 30 روز کاری آغاز شده، بیماری "تب برفکی " را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دامی از لحاظ ضرر و زیان اقتصادی بالا برای دامداران و صنعت دامپروری برشمرد و گفت: با توجه به سیاست سازمان دامپزشکی کشور در راستای کنترل هرچه سریع‌تر این بیماری، مرحله بیست و سوم واکسیناسیون گاوها علیه این بیماری با توان بخش دولتی و خصوصی در حال اجرا بوده و با دقت و جدیت بسیار ادامه دارد.
وی عمده دلایل درگیری دام‌ها به این بیماری را جابه جایی غیرمجاز دام‌ها، عدم دریافت واکسن و یا عدم واکسیناسیون یادآور آن در هنگام اجرای طرح هماهنگ و در برخی موارد عدم همکاری دامداران با همکاران دامپزشکی و نیز عدم رعایت اصول بهداشتی دانست و افزود: از آنجایی که این بیماری از طریق مرگ و میر گوساله‌ها، کاهش تولید شیر و سقط جنین موجب وارد آمدن خسارات اقتصادی جبران‌ناپذیری به دامداران می‌شود.
زندیه تصریح کرد: سازمان دامپزشکی با برنامه‌ریزی‌های لازم طرح واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری را در دستور کار قرار داده و برنامه‌ریزی به نحوی انجام خواهد شد تا در ابتدای طرح واحدهای واقع در نواحی پرخطر قبلی و فعلی زیرپوشش قرار گیرند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در این مرحله از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی 350 هزار رأس گاو و گوساله بالای 2.5 ماه سن در سطح استان آذربایجان شرقی واکسینه خواهند شد، بر واکسیناسیون یادآور گوساله‌ها پس از 21 روز تأکید کرده و از دامداران خواست تا در این زمینه همکاری کامل با همکاران مجری طرح را داشته باشند تا تمام جمعیت دامی در خطر استان زیرپوشش این طرح قرار گیرد.
مدیرکل دامپزشکی آربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در طول مدت اجرای این طرح هرگونه جابه جایی، ورود و خروج دام ممنوع بوده، در این راستا تمهیدات لازم برای اقدامات قرنطینه‌ای در سطح استان صورت گرفته است.
برای نظارت و کنترل دقیق و روزانه عملیات واکسیناسیون، اطلاعات و مشخصات واحدهای زیرپوشش به صورت پیوسته از طریق سامانه GIS-VET از شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها به اداره کل دامپزشکی استان ارسال و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

--------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک خبر داد:
واکسینه کردن 14 هزار رأس دام سنگین در شهربابک


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: 14 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهرستان شهربابک واکسینه می‌شوند.

مجید اسدی اظهار داشت: مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی از دوم بهمن ‌ماه در این شهرستان آغاز شده است.
اسدی تصریح کرد: این مرحله با استفاده از توان‌بخش‌های دولتی و چهار مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی دامپزشکی به صورت رایگان به مدت 30 روز و با هدف ایمن‌سازی جمعیت دامی شهرستان علیه بیماری تب برفکی به مرحله اجرا در‌ می‌آید.
وی افزود: با توجه به همه‌گیری بیماری در بعضی از نقاط کشور و احتمال انتشار آن در اثر عدم رعایت دقیق و منظم موارد مربوط به جلوگیری از انتقال عوامل عفونی باید واکسیناسیون تب برفکی به صورت همزمان در تمام نقاط آغاز و به پایان برسد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک خاطرنشان کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیر محسوب می‌شود که عامل آن ویروسی از خانواده افتوویریده است.
اسدی بیان داشت: بر اثر این ویروس در تمام حیوانات نشخوار کننده اهلی و وحشی تاول‌هایی در نوک و کناره‌های زبان و پستان‌ها و ناحیه سم ایجاد می‌کنند.
وی تصریح کرد: عامل این بیماری از طریق هوا منتشر می‌شود و به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک اذعان داشت: مقاومت ویروس‌های بیماری تب برفکی در شرایط محیطی متفاوت بوده و همچنین ضایعات و علائم درمانگاهی بیماری در گاوهای نژاد خالص و پر تولید از جمله گاوهای هلشتاین و دو رگه همراه با خسارات جبران‌ناپذیر و غیرقابل بازگشت است.
وی افزود: این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام و پایین آمدن راندمان اقتصادی در گله می‌شود.
اسدی گفت: تقریباً تمام دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف و ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک عنوان کرد: شدت واگیری در دام‌های حساس بسیار بالا بوده، ولی میزان مرگ و میر بسیار پایین است و عمدتاً دام‌های جوان را در بر‌ می‌گیرد.
این مسئول ابراز داشت: تا پایان این طرح 14 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان واکسینه می‌شوند.
اسدی ضمن تشکر از همکاری دامداران در اجرای فازهای قبلی وی خاطرنشان کرد: در این مرحله نیز همکاری دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون را ضروری است.

 

 

نظر شما
ادامه