کد خبر: ۴۸۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر بالغ بر 63 هزار راس دام سبک از طریق دریا وارد سیستان و بلوچستان شده که پس از طی روند قانونی بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی به مقصد 7 کشتارگاه مجاز اعتماد، نگور، پاکدام، طیبی، ارغوان گوشت، کیمیا گوشت، خوشه طلایی شهرستان های چابهار، زاهدان، هامون، کنارک و سرباز منتقل شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایسنا، «دکتر مهدی حسینی» بیان کرد: به منظور تنظیم بازار کشور واردات دام سبک زنده از کشور رومانی در دستور کار قرار گرفت که تاکنون طی دو مرحله دام های سبک از طریق بندر چابهار وارد استان شده است.

وی ادامه داد: از مجموع دام های وارد شده به این کشتارگاه ها تاکنون بیش از 40 هزار راس دام ذبح و به منظور عرضه وارد بازار شده است.

حسینی تاکید کرد: کارشناسان دامپزشکی استان در 3 نوبت کاری (24 ساعته) وظیفه شمارش، تطبیق و بازرسی و صدور مجوز‌های حمل این دام ها را به مقصد دامداری‌های مجاز برعهده دارند.

وی تصریح کرد: مسئولین فنی بهداشتی و ناظرین شرعی هم بر روند کشتار به صورت کامل نظارت دارند.

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جلسه تنظیم بازار استان گفت: کارگروه تنظیم بازار استان جزء کارگروه های فعال و موفق در سال گذشته بوده که آخرین جلسات این کارگروه نیز طی سال 1397 مربوط به موضوع واردات دام زنده از طریق استان بوده است.

«علیرضا نورا» افزود: با پیگیری های که از طریق استاندار در سال گذشته صورت پذیرفت ورود دام زنده به استان و کشتار این دام در داخل استان و توزیع گوشت از طریق استان ما به سایر نقاط کشور  محقق شد و در حال انجام است.

نورا ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام کشور با کاهش درآمدهای نفتی روبرو شد و تنها راه نجات کشور اجرای اقتصاد مقاومتی است که در سال گذشته علی رغم فراز و نشیب‌های زیادی که در اقتصاد داشتیم دولتمردان تلاش کردند و تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی مردم به خوبی صورت پذیرد و در این ارتباط استان کمترین مشکلات را نسبت به سایر نقاط کشور داشت.

وی افزود: با توجه به تحریم های اعمال شده سایر بنادر کشور با مشکل روبرو شده اند و تنها بندر چابهار است که توانایی پهلوگیری کشتی های پهن پیکر را دارد (به دلیل توسعه افغانستان و تامین کالاهای این کشور)، ما توانستیم از این ظرفیت استفاده نماییم و مایحتاج مردم و کالاهای اساسی را از طریق این بندر تامین نماییم و امروز می توانیم افتخار کنیم که جزء استانهای هستیم که تحریم‌ها تاثیری بر ما ندارد و توانایی صادرات گوشت از استان ما به کشور عراق نیز وجود دارد.

نورا در ادامه تصریح کرد: باید بجای واردات گوشت همانند کشور ترکیه واردات دام زنده را برای کشور اعمال کنیم، کشور ترکیه از اروپا دام زنده وارد می کند؛ پس از کشتار و بسته بندی گوشت را به سایر کشور صادر می نماید که با این کشتارگاه های دام و صنایه بسته بندی گوشت را ایجاد کرده و از قبل دام زنده ایجاد اشتغال و درآمد زایی می‌کند.

«نادر میرشکار» دبیر ستاد تنظیم بازار استان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه بیان کرد: بخش های خصوصی و دولتی استان در ایام پایانی سال به جهت ایجاد تعادل و تنظیم بازار در خصوص تامین و توزیع کالاهای اساسی مردم نقش استانی و نقش ملی خوبی ایفا نمودند و این نقش آفرینی در جهت تامین گوشت و مواد پروتئینی بوده است.

وی ادامه داد: می بایست ورود دام به کشور از طریق استان انجام شود که این موضوع با توجه به شعار سالجاری موجب رونق تولید در استان می شود و در همین ارتباط واحدهای کشتارگاهی، بسته‌بندی و شبکه های توزیع ما در استان فعال خواهند شد و با سرمایه گذاری نیز در این بخش ها باعث ایجاد اشتغال و رونق بخشی به اقتصاد استان می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پایان خاطرنشان کرد: کشتارگاه ها و حتی صنایع بسته بندی در استان ما با سایر استان‌های کشور متفاوت است آن هم به این دلیل که این واحدها جهت کشتار دام زنده وارداتی ایجاد شده است که این یک ظرفیت برای استان ما محسوب می شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
بسیار عالی

احسنت!

نکته بسیار مهم این است که در پیش از انقلاب اسلامی مردم ما به ندرت گوشت گوساله و گاو را به دلیل اصطلاحا "سرد" بودن از نظر طب اسلامی مصرف می کردند و ذائقه اصلی مردم ایران با گوشت گوسفند بیشتر آشناست.

در صورتی که واردات گوسفند زنده بهداشتی با دلار آزاد غیر یارانه ای و تحت تظارت شدید و قاطعانه سازمان دامپزشکی در بندر دورافتاده چابهار انجام شود،
ضمن اشتغال زایی گسترده در استان سیستان و بلوچسنان باعث برداشتن فشار بر پرواربندی های گوسفند و گوساله برای ارزان فروشی تحمیلی و دستوری و ایجاد ارزش افزوده صادرات کشورمان به عراق، کویت و عمان خواهد شد.
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
0
0
واردات گوسفند از افغانستان فقط از طریق راه آهن به بلوچستان به شکل کنترل شده با نظارت شدید بهداشتی سازمان دامپزشکی و صادرات مجدد آن با کشتی از طریق بندر چابهار به کشورهای خارجی، ایده بسیار جالبی است که انصافا بایستی از آن حمایت کرد.

یک جنبه ظریف و مثبت این قضیه کاهش گوسفند قاچاق از افغانستان به ایران و نیز لزوم بالا رفتن استانداردهای دامپزشکی در افغانستان به منظور افزایش توان صادراتی اش است که قطع به یقین از هر نظر در راستای اهداف عالیه سازمان دامپزشکی ایران در حفاظت بهداشتی از تولیدات دامی، کنترل بیماری هایی خطرناک همچون تب برفکی و CCHF و نیز منافع کلی کشور است.
نظر شما
ادامه