کد خبر: ۴۹۴۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی نهبندان، مشهد، کرمان و قم

 

فرماندار نهبندان از واحدهای پرورش طیور شهرستان بازدید کرد


فرماندار شهرستان نهبندان در راس هیئتی ضمن بازدید از واحدهای پرورش طیور شهرستان از نزدیک با مراحل پرورش و تولید طیورگوشتی در واحدهای مرغداری آشنا شد.
مهندس شرافتی در این بازدید با اشاره به نقش مهم و اساسی مرغداران در چرخه تولید، بر تامین نیازهای اساسی تولیدکنندگان شهرستان تاکید کرد.
دکتر نیک‌پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیز گزارشی مبسوط از اقدامات و خدمات بهداشتی دامپزشکی شهرستان از قبیل واکسیناسیون طیور، ضدعفونی واحدهای پرورش، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر طیور و آزمایشات مربوطه و برنامه‌های نرم‌افزاری دامپزشکی ارائه نمود.

-----------------------------

 

توقیف 8500 کیلوگرم تخم مرغ در مشهد*** اداره کل دامپزشکی، ورود تخم مرغ بدون مجوز را ممنوع اعلام کرد
 
یک محموله تخم مرغ به وزن 8500 کیلوگرم که در یک کامیون بارگیری شده و در مشهد در حال تخلیه بار بود به علت عدم رعایت موازین بهداشتی و نیز نداشتن مجوز دامپزشکی توقیف شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در این باره اظهار داشت: با توجه به احتمال بروز برخی بیماری های تنفسی طیور، لازم است کلیه مرغداران اعم از گوشتی و تخم‌گذار نسبت به رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه ای اعلام شده از سوی این اداره کل همکاری لازم را داشته باشند.

دکتر سیدرضا دیانت مقدم گفت: دامپزشکی استان نیز با همکاری استانداری، فرماندهی انتظامی، مرکز بهداشت و ... اقدامات لازم را در جهت کنترل و تثبیت وضعیت فعلی به عمل آورده و در این جهت کلیه قرنطینه های دامی استان نیز نسبت به قبل با حساسیت بیشتری ورود و خروج طیور و کالاهای مرتبط را کنترل می کنند.

وی گفت: با توجه به لزوم جلوگیری از عوامل بیماری زا به مراکز پرورش طیور و نیز مراکزی که به نحوی با مرغداری ها در ارتباط هستند، ورود کلیه کامیون های حامل تخم مرغ به استان بدون مجوز بهداشتی ممنوع بوده و با متخلفان از طریق مراجع انتظامی و قضایی برخورد خواهد شد.

دیانت مقدم اعلام داشت: لازم است مرغداران هرگونه جوجه ریزی برای دوره های بعد را فقط با هماهنگی شبکه دامپزشکی محل سکونت انجام دهند و در این رابطه از هرگونه اقدام بدون هماهنگی اجتناب ورزند.

وی با اشاره به بروز بیماری های تنفسی طیور در برخی از استان های کشور، خطر اینگونه بیماری ها را برای مرغداران در تمامی استان بالقوه دانست و بر رعایت شرایط امنیت زیستی واحدهای پرورش تاکید کرد.

او یادآورشد: نظر به اهمیت موضوع و مخاطرات احتمالی، مرغداران و کلیه فعالان صنعت طیور در بخش های دولتی و خصوصی، در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در گله های پرورش مراتب را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی محل سکونت خود اعلام کنند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه این اداره کل به شماره 30009900662462، اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

 

---------------------------

 

از سوی دامپزشکی استان کرمان اعلام شد؛ ممنوعیت حمل و نقل دام زنده تا پایان واکسیناسیون تب برفکی
 
رئیس اداره قرنطینه و امور بین الملل اداره کل دامپزشکی استان کرمان از ممنوعیت حمل و نقل دام زنده تا پایان فاز بیست و سوم واکسیناسیون تب برفکی خبر داد .
دکتر مهلا ارومیه ای افزود: با توجه به شروع مرحله سوم عملیات اجرایی واکسیناسیون همزمان بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین و سبک استان و بر اساس  دستور العمل صادره از سوی سازمان دامپزشکی کشور، حمل نقل دام زنده تا اطلاع ثانوی ممنوع گردید .
وی افزود: در زمان انجام عملیات واکسیناسیون همزمان جهت تائید نهایی این فعالیت و صحت انجام کار بایستی از جابجایی و حمل دام در بین دامداری ها جلوگیری کرد.
ارومیه‌ای از دامداران تقاضا کرد جهت حفظ گله خود از شیوع بیماری ها بویژه تب برفکی که دارای سویه های مختلف بوده و به شدت مسری می باشد، از ورود دام های بدون هویت به دامداری جلوگیری نمایند.
رئیس قرنطینه دامپزشکی تاکید کرد: در زمان اعلام منع حمل دام از سوی دامپزشکی، با افراد سودجویی که فقط به فکر تامین منافع شخصی خود می باشند و باعث تهدید سلامت جمعیت دامی منطقه می گردند برابر قوانین موجود به شدت برخورد می گردد.

---------------------------

 

تولید سالانه 90 هزار تن مرغ و تخم مرغ در قم

 

سالانه 37 هزار تن مرغ گوشتی و 50 هزار تن تخم مرغ در استان قم تولید می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم در حاشیه افتتاح کارخانه صنعتی خوراک دام و طیور گفت: تولید متوسط سالانه مرغ گوشتی در استان قم 37 هزار تن است که رتبه سیزدهم تولید مرغ را در کشور به خود اختصاص داده است.

دکتر مهدی رفیعی افزود: همچنین سالانه 50 هزار تن تخم مرغ در استان تولید می شود که رتبه ششم کشوری را به خود اختصاص داده با این وجود بیش از 6 میلیون تن ظرفیت تولید مرغ گوشتی در استان وجود دارد.

وی با اشاره به افتتاح مدرنترین کارخانه تولید خوراک طیور کشور در استان قم خاطرنشان کرد: با انتقال شیوه علمی و تکنولوژی به واحدهای سنتی مرغداری، عملکرد تولید مرغ در واحدها افزایش می یابد.

رفیعی ادامه داد: همچنین در دوره تولید با انتقال خوراک دام کاملا بهداشتی تحت نظر سازمان دامپزشکی امکان شیوع بیماری به شدت کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: با افزایش راندمان، ریسک مخاطرات در تولید محصول کم شده و ضریب تبدیل گوشت مرغ افزایش می یابد.

بسته حمایتی مرغداران به زودی پرداخت می شود

مدیرکل دامپزشکی استان قم یادآور شد: هرچند مسئوولیت تحویل بسته حمایتی به عهده مرغداران سازمان دامپزشکی نیست، اما بر اساس اطلاعات رسیده، اعتبارات این بسته جذب شده است.

رفیعی تاکید کرد: به نظر می رسد از اواخر سال جاری یا حداکثر اوایل سال آینده، محتوای این بسته که شامل تسهیلات بانکی و نهاده های مرغی است به مرغداران استان قم پرداخت شود.

 

نظر شما
ادامه