کد خبر: ۴۹۵۱

حکیم مهر - اولین قفس پرورش ماهی در دریای خزر با حضور رییس سازمان شیلات ایران، استاندار و مدیرکل شیلات گیلان در منطقه جفرود به آب دریا انداخته شد.

در این مراسم دکتر تقوی ـ سرپرست سازمان شیلات ایران اظهار کرد: اگر بخواهیم در سواحل مزارع پرورش ماهی ایجاد کنیم باید هزینه‌های بالایی برای این امر صرف کنیم.

وی ادامه داد: شمال کشور به‌خصوص گیلان شرایط لازم برای توسعه آبزی‌پروری دارد و امروز در اجرای طرح پایلوت 80 هزار تن برای پرورش ماهی در قفس در نظر گرفته شده است که می‌توانیم این مقدار را تا مرز 200 هزار تن یعنی معادل تولیدات پرورش در کل کشور تبدیل کنیم که در این صورت علاوه بر تامین منابع غذایی استان، می‌توانیم منابع غذایی کل کشور را تامین کنیم و حتی صادرات داشته باشیم.

وی افزود: باید پتانسیل‌های استان را بشناسیم با شناخت پتانسیل‌هاست که می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح در راستای توسعه گام برداریم.

همچنین در ادامه مهندس قهرمانی ـ استاندار گیلان نیز افزود: گام‌های اساسی برای توسعه استان و کشور در گیلان برداشته شده است. وی ادامه داد: همواره در طول تاریخ سعی کرده‌ایم از دریا فاصله بگیریم و با رهاسازی قفس در دریا می‌توانیم تا حد قابل ملاحظه‌ای از پتانسیل دریا استفاده کنیم.

قهرمانی خاطرنشان کرد: امروز سهم ما از دریا آنقدر که کشورهای دیگر برای ما تعیین کرده‌اند و با درصد و رقم بیان کرده‌اند، نیست بلکه سهم ما از دریا آن مقداری است که هر کس بتواند از این نعمت الهی بهره‌مند شود.

وی تصریح کرد: هر کس در حاشیه دریای خزر بیشتر از نعمت‌های آن استفاده کند بیشتر صاحب آن است.

مهندس قهرمانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سفر هیات دولت به گیلان برای شیلات مصوبات خوبی داشته‌ایم زیرا شیلات موهبتی برای گیلان است و هر اقدامی برای توسعه شیلات انجام دهیم باعث پاکی استان می‌شود.

وی متذکر شد: دریا باید روزی به مزرعه پرورش ماهی تبدیل شود زیرا باید شیلات را حفظ کنیم تا بتوانیم حفظ شویم.

وی افزود: در حال حاضر تنها دو نوع از ماهیان در قفس پرورش می‌یابند که باید این امر را برای تمام ماهیانی که در دریای خزر داریم بسط و گسترش دهیم و تنها دریا را برای پرورش ماهی اختصاص ندهیم بلکه تالاب‌ها نیز با داشتن منابع غنی غذایی محل مناسبی برای پرورش ماهیان است و می توانیم با پرورش ماهی در حصار در تالابها نیز گامی موثر در راستای آبزی پروری برداریم. هم‌اکنون نیز با احیای دوباره تالاب انزلی این تالاب می‌تواند منبع غذایی برای استان و کل کشور باشد.

در ادامه مهندس سعیدی ـ مدیرکل شیلات گیلان گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم از دریای خزر آنطور که شایسته است بهره‌برداری کنیم. دریای خزر با داشتن پتانسیل بالا می‌تواند بستر مناسبی برای از بین بردن مشکل اشتغال در این استان باشد.

وی افزود: طرح پرورش ماهی در قفس با ظرفیتی بالغ بر 80 هزار تن می‌تواند منابع غذایی بخش عظیمی در کشور را تامین کند و امیدواریم بتوانیم با اجرایی کردن این طرح نوپا گامی در راستای توسعه استان برداریم.

 

 

نظر شما
ادامه