کد خبر: ۴۹۶۵

حکیم مهر - در حالی که سه سال پیش رییس جمهور برای حل مشکل تولیدکنندگان میگو مصوبه ای را در هیات دولت به تصویب رساند و بیش از هشت بار بر اجرای آن تاکید کرده است، بانک مرکزی از اجرای آن خودداری می کند.

عضو هیات مدیره پرورش دهندگان میگوی سیستان و بلوچستان با اعلام این مطلب گفت: در سال 86 طی سفر هیات دولت به استان هرمزگان با توجه به مشکلات پرورش دهندگان میگو نظیر افت قیمت جهانی میگو، ثبات نرخ ارز، لکه سفید و همچنین عدم مصرف میگو در داخل کشور، رییس جمهور مصوبه ای را در هیات دولت گذراند.

دکتر جمشیدی افزود: با وجود گذشت سه سال از تصویب مصوبه ریاست جمهوری در هیات دولت و تاکید آن در سفرهای استانی در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه، دولت متعهد شده است که سود سررسید، جریمه و دیرکرد وام پرورش دهندگان میگو را پرداخت کرده و اصل وام طی مدت هشت تا 10 سال با سود سه تا چهار درصدی و با پرداخت سرمایه در گردش برای احیای سایتهای میگو و ادامه روند تولید از پرورش دهندگان اخذ شود. این در حالیست که با وجود تاکید ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و حتی نامه وزیر کار به بانک مرکزی و تاکید بر تعهدات دولت در پرداخت تسهیلات میگوکاران هنوز بانک مرکزی اقدامی برای کاهش فشار بانکها به پرورش دهندگان میگو انجام نداده است.

ضبط اموال ضامنین پرورش دهندگان میگو

عضو هیات مدیره پرورش دهندگان میگوی سیستان و بلوچستان ادامه داد: کارشکنی بانک مرکزی در حالی صورت می گیرد که اکنون با فشار بانک ملت و بانک کشاورزی برای اخذ مطالبات خود از پرورش دهندگان میگو بسیاری از کشاورزان آبروی خود را از دست داده و با ضبط اموال ضامنین باعث بروز مشکلات عدیده ای در استانهای ساحلی شده است.

جمشیدی تصریح کرد: ثبات نرخ ارز، افت قیمت جهانی میگو در 10 سال گذشته و عدم فرهنگسازی مصرف میگو باعث شده است تا سه چهار هزار تن تولید میگوی سالهای اخیر حتی در داخل کشور نیز مصرف نشود.

وی یادآور شد: به رغم ارزش غذایی این محصول آبزی، به علت عدم فرهنگسازی به اندازه پفک و سایر تنقلات نیز مردم اهتمام به استفاده از این محصول ندارند.

جمشیدی تاکید کرد: صادرکنندگان میگو نیز به دلیل تحریمهای صورت گرفته علیه ایران ناگزیرند میگوی تولیدی را به کشورهای جنوب خلیج فارس ترانزیت کرده و با تغییر بسته بندی و نام کشور تولیدکننده به اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا صادر کنند.

 


 

نظر شما
ادامه