کد خبر: ۴۹۷۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور در سال به 950 هزار تن گوشت نیاز دارد، گفت: سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشن قرمز در کشور تولید می شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «مرتضی رضایی» در بازدید از مجتمع گوشت زیاران اظهار کرد: در کشور حدود ۸۵۰ هزار تن از منابع مختلف گوشت تامین می‌شود که 55 درصد گوشت گوساله و گاو و 45 درصد سایر دامها شامل گوسفند و بز تولید می شود .

وی افزود: البته نیاز کشور بیش از 950 هزار تن است که کمبود این میزان هر ساله از طریق واردات انجام می‌شود .

رضایی تصریح کرد: یکی از راههای ورود گوشت قرمز این است که گوساله پایه پروار نژادهای مطرح دنیا وارد کشور شوند و در داخل پروار شوند .

وی اضافه کرد: یکی از حسن‌های واردات دام زنده در این است که گوشت، بصورت گوشت گرم به مصرف‌کننده می‌رسد.

رضایی یادآور شد : همچنین آلایشی مانند دل، جگر و کله پاچه دام نیز در داخل کشتارگاه باقی می ماند و ارزش افزوده بهتر و بالاتری خواهد داشت .

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: علیرغم اینکه کشور پتانسیل بسیار خوبی در زمینه گوشت دارد اما فعلا ناچار هستیم تا رسیدن به مرز خودکفایی از دام های خارج از کشور نیازهای گوشتی را تامین کنیم .

رضایی عنوان کرد: یکی از نژادهای مهم دنیا نژاد شاروله است که تقریبا بالای 1600 گرم در روز افزایش روزانه دارد و وزن کشتاری آن بالای یک تن یا 1000 کیلوگرم است .

وی بیان کرد: ضریب تبدیلی غذایی این نژاد نسبت به نژادهای مطرح هولشتاین کمتر است یعنی راندمان غذایی بالاتری دارد و همچنین کیفیت گوشت و تردی بالاتری دارد و درصد استخوان آن نسبت به وزن لاشه پایین‌تر است .

رضایی اضافه کرد : درصد لاشه به وزن زنده در اکثر گاوهایی که کشتار می‌شوند چیزی حدود 50 درصد است البته اگر دام پروار باشد به 52 درصد و حتی 57 درصد نیز می‌رسد که چیزی حدود 10 درصد سرک دارد که این نژاد را فوق‌العاده اقتصادی کرده است .

این مقام مسؤول تاکید کرد: با توسعه پرورش این نژادها در داخل کشور به صورت گله‌های می توان گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین کرد .

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به فعالیت مجتمع کشتارگاهی زیاران اشاره کرد و گفت: این مجتمع یکی از مجتمع‌های بزرگ کشت و صنعت در کشور محسوب می‌شود که کل زنجیره در این مجتمع فراهم است و از لحاظ منطقه جغرافیایی و عبور و مرور دام و بازار مصرف تهران پتانسیل خوبی دارد که باید استفاده کرد.

رضایی تصریح کرد: این مجتمع با ورود این نژادها از کشور فرانسه و دامهای مازاد دامداران داخل کشور می‌تواند بازار تهران را تامین کند .

این مقام مسؤول در پایان یادآور شد: این طرح بصورت پایلوت آزمایشی اجرا شده و بعنوان یکی از طرح‌های مرکز اصلاح و نژاد وزارت جهاد کشاورزی است که توسعه نژادهای گوشتی از جمله شارواله است و اعتبارات توسعه‌ای خاص خود را دارد .

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
0
کجا رفتین نفت فروختین پول تون ندادن میخایین جنس به مردم بفروشین .اگه راست میگین مولد شو بیارین که اینجا تولید مثل کنه و گوساله ها شو صادر کنیم
نظر شما
ادامه