کد خبر: ۵۰۱۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: در راستای اصلاح نژاد دام‌های سبک طرح تلقیح دام‌های سبک به روش لاپاراسکوپی در ٣١٠ رأس از دام‌های سبک این شهرستان انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مجتبی آغاز»، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: اصلاح نژاد دام‌ها یک علم کاربردی بوده، اما در بخش خصوصی با کاربرد دانش ژنتیک، آمار و نرم افزار، افق جدید پیدا کرده است.

آغاز افزود: برای نخستین بار در شهرستان خاتم پروژه آمیخته گری دام سبک به شیوه لاپاراسکوپی اجرا شد که طی آن تلقیح مصنوعی ٢۴٠ رأس میش محلی با اسپرم گوسفند نژاد رومانف کانادایی و ٧٠ رأس میش با اسپرم نژاد افشار برولا انجام شده است.

وی افزود : این طرح از سال گذشته با انتخاب  تعداد ٣١٠ رأس میش از لحاظ تناسب وزن و سن گزینش و عملیات ثبت مشخصات از لحاظ پلاک کوبی و وزن کشی انجام شد.

آغاز اظهارداشت: با اجرای این طرح، میش‌های تلقیح شده بعد از ۵ ماه دوران بارداری شروع به زایمان خواهند کرد که دوقلوزایی با درصد بالا از انتظارات این طرح است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم, چندقلوزایی، تولید مثل بالا، افزایش درآمد دامداران، حذف دام‌های کم تولید، بهبود و افزایش تولیدات دامی را از اهداف طرح آمیخته گری و تولید ترکیب ژنتیکی  برشمرد.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود با اجرای طرح لاپاراسکوپی بانژاد رومانف کانادایی و افشاری بورلا در گله‌های شهرستان، نتایج حاصل در پایان عملکرد خوبی داشته باشد و در آینده با ترویج نگهداری نژاد‌های نو ترکیب گوسفندی، رشد و توسعه دامداری و دامپروری شهرستان را شاهد باشیم.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
1
0
احسنت به دکتر آغاز،دامپزشک خوش فکر و جوان
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
1
اصلاح نژاد به همین راحتی! با یک بار تلقیح لاپاراسکوپی!!
چه مدیر خلاق و نخبه ای! چرا به ذهن اساتید دانشکده دامپزشکی تهران نرسیده بود این ایده ناب!!
جمع کنید این توهمات و دور ریختن سرمایه های ملی رو... یه کم به خودتون زحمت مطالعه دقیق بدید !! همش دنبال لقمه آماده از راه های...
نظر شما
ادامه