کد خبر: ۵۰۶۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی همدان، اصفهان و ارومیه

 

مدیر کل دامپزشکی همدان خبر داد: در استان کانون تب برفکی وجود ندارد
 
مدیر کل دامپزشکی همدان از عاری بودن استان در خصوص تب برفکی خبر داد.
دکتر کریمی مخصوص گفت:با اقدامات انجام شده و مایه کوبی بیش از 700هزار دام سبک و سنگین در استان همدان هیچ کانون بحرانی تب برفکی گزارش نشده است و تلاش دامپزشکی بر آن است که از سرمایه دامداران در برابر بیماری ها محافظت کند.
پرداخت واقعی غرامت یکی دیگر از مواردی بود که مدیر کل دامپزشکی همدان به آن اشاره کرد و گفت:اگر در بحث بیمه کشاورزی پرداخت غرامت ها واقعی و به روز گردد،قطعا تولید کنندگان بخش کشاورزی با فراق باز به امر تولید همت می کنند.
دکتر کریمی متوسط مصرف سرانه گوشت مرغ و گوشت قرمز را به ترتیب در استان همدان را 22کیلو گرم و 12کیلوگرم دانست و گفت: در حال حاضر 62هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می شود که این میزان تولید باعث شده است که همدان در تولید این مهم در سطح کشور رتبه هشتم را به خود اختصاص دهد.


وی تعداد کشتارگاه های استان را 9 واحد ذکر کرد و افزود: از این تعداد واحد کشتارگاهی 5واحد صنعتی و 3 واحد کشتارگاه سنتی در حال فعالیت هستند که یک مورد به علت عدم رعایت بهداشت پلمب شده است که در اینجا لازم است بگویم کشتارگاه اسدآباد نیز اگر تا پایان فروردین سال 90 موارد بهداشتی و استاندارد سازی را بکار نگرد از سوی دامپزشکی تعطیل خواهد شد.
کریمی مخصوص از محدودیت حمل دام زنده در استان همدان خبر داد و گفت: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی هیچ نوع دام زنده ای بدون مجوز دامپزشکی نمی تواند جا به جا شود.
مدیر کل دامپزشکی همدان اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 4میلیون و 200هزار قطعه جوجه در مرغدارهای در حال پرورش است که علاوه بر تامین بازار استان مازاد آن نیز به استان های دیگر صادر خواهد شد.

 

---------------------------------

 

کارگاه آموزشی اصول نمونه‌برداری و ترخیص دام و فرآورده‌های دامی در بندرعباس برگزار شد
 
کارگاه آموزشی اصول نمونه‌برداری و ترخیص دام و فرآورده‌های دامی از مبادی ورودی و خروجی توسط اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در بندرعباس برگزار شد.


در این دوره آموزشی که تعداد 39 نفر از کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان و رؤسای شبکه‌های دامپزشکی استان در بندرعباس حضور داشتند با اصول و نحوه نمونه‌برداری از محمول‌ های وارداتی گوشت و فرآورده‌های دامی آشنا شدند و در پایان این کارگاه آموزشی به شرکت کنندگان، پس از آزمون پایان دوره، گواهی دوره آموزشی اهداء گردید.


دکتر کیانی مسئول اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان برگزاری این کارگاه آموزشی را ضروری دانست و گفت: با توجه به بحث مشکلات برنامه‌ریزی و هماهنگی و برگزاری این کارگاه در بندر عباس، این دوره با موفقیت اهداف آموزشی مربوطه در این مبحث آموزشی در اداره کل را محقق گردانید.


وی در ادامه از زحمات دکتر حسینی مدیر کل دامپزشکی اصفهان و دیگر همکاران اداره کل و همچنین از مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان و همکاران ایشان تقدیر نمود.

 

-----------------------------------------

 

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور: در قرآن بر بحث حلال بودن غذا بسیار تأکید شده است
 
کارگاه آموزشی نظارت شرعی بر کشتار صنعتی دام و طیور و صید آبزیان به مدت 2 روز با حضور مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور در شهرستان ارومیه برگزار گردید.
اولین روز این کارگاه با برگزاری آموزش تئوری در محل اداره کل و آموزش عملی با حضور ناظرین ذبح شرعی کشتارگاههای دام و طیور استان آذربایجان غربی در کشتارگاه مجتمع طیور مرغ خانگی و کشتارگاه دام شهرستان ارومیه سپری شد.

دومین روز کارگاه نیز با نشستی در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی و با ایراد سخنرانی توسط آیت الله قرشی نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان و نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری،  مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی کشور، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان ضرورتهای ذبح شرعی و رساندن غذای حلال به مردم ادامه یافت.

قابل ذکر است در این جلسه ضمن حضور ناظرین شرعی و روسای شبکه های دامپزشکی، از مسئولین و مدیران عامل کشتارگاههای دام و طیور، اتحادیه مرغ و ماهی، صنوف قصابان، مراکز فرآوری و عمل آوری فرآورده های خام دامی نیز دعوت بعمل آمده بود. 

گفتنی است استان آذربایجان غربی دارای 12 کشتارگاه فعال صنعتی طیور، 2 کشتارگاه فعال صنعتی دام و 15کشتارگاه فعال سنتی دام می باشد که 18 نفر ناظر ذبح شرعی و 95 نفر ذابح در آنها مشغول انجام وظیفه می باشند.

 

 

نظر شما
ادامه