کد خبر: ۵۰۶۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مديرعامل شركت فرآورده‌هاي مواد پروتئيني كردستان گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۷۰ الی ۸۰ دام سبک و حدود ۳۰ دام سنگین در این کشتارگاه کشتار می‌شود که این رقم کاهش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، استان کردستان به دلیل شرایط مناسب اقلیمی و مراتع سرسبز از نظر کشاورزی و دامپروری یک از استان‌های برتر و مستعد کشور است که به نظر مسئوولان استان، می‌تواند قطب تولید پروتئین کشور شود.

مردم کردستان از گذشته‌های کهن تاکنون به پیشه دامداری و دامپروری به شیوه‌های سنتی تا مدرن اشتغال و درآمدزایی داشته‌اند بنابراین وجود کشتارگاه صنعتی دام یک الزام محسوب می‌شود

کشتارگاه صنعتی دام سنندج از جمله کشتارگاه‌های مجهز و به روز کشور است که نقش بسزایی در سیستم فرآوری دام دارد و قطعا وجود چنین مکان‌هایی می‌تواند تا حدود زیادی سلامت گوشت هر شهرستان و استان را تامین کند.

به منظور بررسی وضعیت کشتارگاه صنعتی سنندج با آزاد سعیدی مدیرعامل شرکت فرآورده‌های مواد پروتئینی کردستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

کشتارگاه‌ صنعتی دام سنندج جزو  پنج کشتارگاه اول کشور است

فارس: توضیح کوتاهی در خصوص فعالیت کشتارگاه صنعتی دام سنندج را بیان کنید.

عملیات ساخت کشتارگاه صنعتی دام سنندج از سال ۷۹ و براساس مجوزهای هیات وزیران  و همزمان با پنج استان کشور آغاز شد و در دی ماه سال ۸۹ با اختصاص اعتباراتی از محل سفر مقام معظم رهبری به بهره‌برداری رسید و درحال حاضر این کشتارگاه زیرمجموعه شرکت فرآورده‌های مواد پروتئینی کردستان است.

این کشتارگاه از لحاظ فنی یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین کشتارگاه‌های صنعتی کشور و جزو  پنج کشتارگاه اول کشور است و از لحاظ استانداردهای دامپزشکی جزو کشتارگاه‌های استاندارد نمره اول ایران است که مکررا مورد تقدیر سازمان دامپزشکی قرار گرفته‌است و در سال‌های متمادی جزو واحدهای نمونه کشور بوده است.

فارس: ظرفیت اصلی کشتارگاه صنعتی دام سنندج چند راس دام است؟

ظرفیت اصلی این کشتارگاه روزانه کشتار ۱۰۰۰ راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین در یک شیفت کاری است که متاسفانه در حال حاضر با حدود ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند در حالی که این کشتارگاه ظرفیت این را دارد که نیاز گوشت کل استان را تامین کند.

قطعا کل دام‌های سبکی که در کشتارگاه صنعتی سنندج کشتار می‌شود تولید دام خود استان است اما بخشی از دام سنگین از داخل استان و بخشی هم از خارج استان تامین می‌شود.

کشتار روزانه 80 دام سبک و 30 دام سنگین

فارس: روزانه چه مقدار گوشت در کشتارگاه صنعتی دام سنندج تولید می‌شود؟

کشتار در کشتارگاه صنعتی دام سنندج براساس نیاز سه شهرستان سنندج، کامیاران و دهگلان و بصورت دریافت سفارش است و متغیر است یعنی قصاب‌ها و واحدهای صنفی فروش گوشت به چوبداران سفارش می‌دهند و چوبداران هم براساس این سفارش اقدام به کشتار در کشتارگاه می‌کند در واقع به هر مقداری که گوشت نیاز باشد کشتارگاه ما قابلیت تامین آن را دارد.

کاهش بالای 40 درصدی کشتار دام در کشتارگاه صنعتی دام سنندج

در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۷۰ الی ۸۰ دام سبک و حدود ۳۰ دام سنگین در این کشتارگاه کشتار می‌شود که این رقم در سال گذشته حدود ۱۳۰ دام سبک و ۵۰ دام سنگین بود و با این اوصاف  ما کاهش 40 الی ۵۰ درصدی کشتار را نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این کشتارگاه داریم و با توجه به اینکه ما تعرفه‌ای از چوبدار دریافت نمی‌کنیم و درآمد ما از محل فروش آلایشات کشتار تامین می‌شود مطمئنا با کاهش کشتار در‌آمد ما هم کاهش پیدا می‌کند و مطمئنا ادامه این وضعیت ما را دچار بحران می‌کند.

فارس: علت این کاهش کشتار چیست؟ آیا در تامین دام مشکلی وجود دارد؟

در کردستان مشکل تامین دام نداریم چرا که استان کردستان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید دام در کشور است و به وفور دام در استان تولید می‌شود.

یکی از دلایل کاهش کشتار امسال نسبت به سال گذشته افزایش قیمت گوشت و وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم است یعنی با توجه به اینکه امسال گوشت سه برابر افزایش قیمت داشت بنابراین طبیعی است که عده زیادی از مردم گوشت را از سبد خانوار خود حذف و یا کم کنند.

فارس: در این کشتارگاه چند نفر مشغول به کار هستند؟

در کشتارگاه صنعتی دام سنندج 60 نفر نیروی خود کشتارگاه و حدود ۵۰ نفر نیروهای پیمانکاری که مرتبط با صنعت گوشت هستند در این کشتارگاه مشغول به کار هستند و در مجموع برای بالغ بر ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم و صدها نفر دیگر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

فقط کشتار سه شهرستان استان در کشتارگاه صنعتی دام سنندج انجام می‌شود

فارس: کشتارگاه صنعتی دام سنندج گوشت چه شهرستان‌هایی را تامین می‌کند؟

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمان تاسیس، قرار بود کشتارگاه صنعتی دام سنندج به 6 شهرستان استان شامل کامیاران، قروه، مریوان، سنندج، بیجار و دیواندره خدمات ارائه دهد که البته در سال‌های بعدی دو شهرستان دیگر شامل سروآباد و دهگلان به آن اضافه شد و در مجموع برای تامین گوشت هشت شهرستان طراحی شده است اما متاسفانه درحال حاضر فقط سه شهرستان سنندج، کامیاران و دهگلان کشتار خود را در این کشتارگاه انجام می‌دهند و بقیه شهرستان‌ها با وجود اینکه کشتارگاهشان سنتی و غیر استاندار است به دلایل مختلف کشتار خود را در سنندج انجام نمی‌دهند این درحالی است که کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های استان مکررا مصوب کرده است که کشتارگاه این شهرستان‌ها باید تعطیل شود و کشتار خود را در کشتارگاه صنعتی دام سنندج انجام دهند اما متاسفانه تا امروز تعطیل نشده است و همچنان در کشتارگاه‌های سنتی خود کشتار می‌کنند.

فارس: چرا از انجام این کار امتناع می‌کنند؟

دلایل مختلفی دارد یکی از آنها این است که با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور مطمئنا با تعطیل شدن این کشتارگاه‌های سنتی افراد زیادی بیکار می‌شوند، از طرف دیگر کسانی که در این کشتارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند احتمالا منافعی دارند بنابراین با این تعطیلی مخالفت می‌کنند، البته امکان هم دارد سیستم‌های دولتی نیز مقداری در این قضیه تصاحب داشته باشند ولی واقعیت این است که وضعیت بهداشتی این کشتارگاه‌ها طبق گزارش‌های اعلام شده نامناسب است و هرچند دامپزشکی نظارت می‌کند اما رعایت بهداشت در آنها قابل مقایسه با کشتارگاه صنعتی دام سنندج نیست.

رایگان کردن تمام خدمات کشتارگاه صنعتی دام سنندج

یکی دیگر از دلایل این است که آنها اعلام می‌کنند با انتقال دام‌ به کشتارگاه صنعتی دام سنندج هزینه حمل و نقل آنها افزایش پیدا می‌کند و همین باعث می‌شود که قیمت تمام شده گوشت در شهرستان‌ها افزایش پیدا کند و گوشت با قیمت بالاتری در این شهرستان‌ها به فروش برسد.

البته این دلیل منطقی است و ما برای رفع این مشکل حدود هشت ماه است که تمام خدمات کشتار شامل تعرفه‌های کشتار، سردخانه، حمل، تخلیه و بارگیری در مقصد را در کشتارگاه صنعتی دام سنندج رایگان کرده‌ایم یعنی جدای از رایگان بودن خدمات کشتارگاه حتی هزینه حمل لاشه به مقصد را هم رایگان انجام می‌دهیم و چوبدار ما فقط باید هزینه حمل دام تا کشتارگاه را پرداخت کند و خود کشتارگاه از محل فروش پسماند و آلایشات دورریز غیرخوراکی کسب درآمد می‌کند بنابراین این بهانه هم نمانده است اما متاسفانه باز تغییری در وضعیت حاصل نشده است و از کشتار دام خود در سنندج امتناع می‌کنند.

طرح رایگان کردن خدمات کشتارگاه صنعتی دام سنندج قدم بزرگی بود که در کردستان برای اولین بار در کشور انجام ‌شد و در هیچ کجای کشور چنین چیزی سابقه نداشت و حتی این اقدام ما با اعتراض انجمن صنفی کشتارگاه‌های کشور روبرو شد ولی با این وجود ما روی این مرام و عقیده خود هستیم و از تصمیم خود برنمی‌گردیم.

بحث اصلی ما این است که تشکیلاتی با این ظرفیت عظیم و با استانداردترین شرایط در سنندج ساخته شده و شکل گرفته است اما چرا باید شهروندان را از خدمات این کشتارگاه محروم ‌کنیم مثلا همه می‌دانیم که بیماری تب کریمه کنگو  چقدر خطرناک است اما این بیماری فقط در کشتارگاه‌های صنعتی امکان از بین بردن آن وجود دارد و در کشتارگاه‌های سنتی این امکان وجود ندارد بنابراین نظارتی که در کشتارگاه صنعتی سنندج انجام می‌شود مطمئنا در کشتارگاه‌های سنتی این امکان وجود ندارد و همین مسئله باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود و با مخالفت با تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی در استان داریم شهروندان را از سلامت محروم می‌کنیم.

هر چند مسئولین به این سطح از قناعت رسیده‌اند اما مقداری باید به سلامت جامعه توجه کنند چرا که بیش از ۴۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که خیلی از آنها در کشتارگاه‌های سنتی قابلیت انتقال دارد و برای سلامتی خطرناک است درحالیکه این ظرفیت عظیم در کشتارگاه صنعتی با بالاترین سطح کیفی عرضه و کشتار گوشت به شکل بهداشتی ایجاد شده است که سلامت مردم حفظ شود.

امروز کشتارگاه صنعتی دام سنندج با این ظرفیت عظیم و با این حجم از سرمایه‌گذاری در سنندج ساخته شده است که مورد استفاده کل استان قرار گیرد نه اینکه عده‌ای به دلیل منافعی که در آنجا دارند مانع انجام این کار شوند.

البته افرادی که در مقابل این کار مقاومت می‌کنند مطمئنا برای مقاومت خود دفاعیاتی دارند اما حل این مشکلات در حیطه وظایف بنده نیست و باید دولت برای آن چاره‌اندیشی و سازوکاری جدید تعریف کند چراکه ما فقط توانسته‌ایم اعلام کنیم که خدمات ما رایگان است و از این بیشتر هم توان نداریم.

گفتنی است از ابتدا بخشی از سهام کشتارگاه صنعتی دام سنندج دولتی بود در سال ۹۶ طی مزایده‌ای 67 درصد سهام بخش دولتی آن که مربوط به شرکت پشتیبانی امور دام کشور بود به فروش رفت و به بخش خصوصی واگذار شد و این کشتارگاه از سال ۹۶ تا امروز توسط بخش خصوصی اداره می‌شود البته ۳۰ درصد از سهام آن مربوط به شهرداری سنندج و سازمان همیاری است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
همان طور که پیش بینی می شد به دلیل اینکه دست وزارت جهادکشاورزی تا مرفق در عرصه رانت آفرینی و حمایت یارانه ای از دلالان عزیز دردانه آلوده شده است و حاَضر نبست که 15 میلیارد دلار دولتی را به طور مستقیم برای افزایش قدرت خرید به شکل سهمیه اعتباری به خانواده ها بدهد، روز به روز سرمابه دامی کشور در حال اضمحلال و نابودی بیشتر است.

در این راستا محدودیت صادرات قانونی دام های پرواری هم که به منزله راه تنفسی برای جلوگیری از ورشکستگی قطعی است این افراد زحمتکش است وضع را به مراتب برای دامداران وخیم تر کرده است.

تنها راه نجات تولید ملی و اشتغال زایی اجرای مصوبه 18 اسفند 1397 مجلس برای تخصیص سهمیه اعتباری الکترونیک به خانواده برای افزایش قدرت خرید مردم و آزاد شدن قیمت تمام نهاده های دامی از جمله خوراک، واکسن و داروهای دامپزشکی و فرآورده های پروتئینی دامی است.
نظر شما
ادامه