کد خبر: ۵۰۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان قم با همکاری یک شرکت داروسازی به دانش فنی تولید داروی درمان ضایعات دهانی بیماری تب برفکی دست یافتند.

مجید ترابی گودرزی، مجری طرح با بیان این که طرح طی مدت چهار سال با همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران انجام شده است، کاهش خسارات ناشی از بیماری در دامداری‌ها، افزایش تولید فراورده‌های دامی از طریق جلوگیری از شدت بیماری و اتلاف دام، بازگشت سریعتر گله به وضعیت طبیعی و کاهش استرس‌های محیطی، پیشگیری از پیشرفت علائم اولیه را از جمله فواید این طرح برشمرد و گفت: بیماری تب برفکی، بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از مهمترین بیماری‌های کاهش دهنده تولید دام محسوب می‌شود.

وی افزود: تقریباً تمامی دام های اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز به این بیماری مبتلا می‌شوند. این بیماری در گله های مختلف به طور متوسط موجب 25 درصد کاهش تولید شیر، گوشت و پشم می شود. برابر با گزارش‌ها این بیماری طی سال 80 تعداد 44 هزار و 858 واحد اپیدمیولوژیک را درگیر و رقمی در حدود 23 میلیون و 174 ریال خسارت مستقیم به جمعیت گاو و گوساله کشور وارد کرده است.

به گفته وی، این دارو، با ویژگی‌های چند گانه (ضد ویروس، ضد میکروب، ضد التهاب، ضد درد و التیام‌بخشی) تمامی ویژگی های لازم را برای درمان ضایعات دهانی بیماری تب برفکی دارد و از پیشرفت سریع بیماری و خسارات ناشی از بیماری می کاهد.

گودرزی اضافه کرد: محلول «میرتووت» برای اولین بار در کشور ساخته شده و دارای مشابه خارجی نیست و به همین دلیل، تولید آن مورد توجه و استقبال دامپزشکان و دامداران قرار گرفته است و در حال حاضر دارو در سطح کشور توزیع و مصرف می شود.

رضا نجفی مومن، مهدی دارابی، حسین اکبری، محمد اکبری، فاطمه قاضیان، قاسم حقی، علیرضا صفایی و علیرضا باهنر در این طرح همکاری داشته‌اند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
طریقه استفاده صحیح دارو را لطفا توضیح دهید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
0
0
این تب برفکی دهان زخم ندارد ولی انهارا ضعیف میکنند ونمکی میکشد چه بایدکرد
نظر شما
ادامه