کد خبر: ۵۱۲۹

حکیم مهر - رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از کسب دانش فنی تولید داروی درمان ضایعات دهانی بیماری تب برفکی در کشور خبر داد و گفت: این بیماری تا 25 درصد می‌تواند میزان تولید در دامداریها را تحت‌الشعاع قرار دهد بنابراین این دارو در اقتصاد کشور موثر خواهد بود.
دکتر جهانگیر پرهمت در مورد "دانش فنی تولید داروی درمان ضایعات دهانی بیماری تب برفکی " که چند روز پیش در موسسه تهیه اصلاح بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج به عنوان دستاورد مهم رونمایی شد، اظهار داشت: این دارو به عنوان اولین داروی اختصاصی درمان ضایعات دهانی بیماری تب برفکی برای دام در کشور است که خسارات ناشی از این بیماری در دامداری‌ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: از سوی دیگر با کنترل و جلوگیری از شدت بیماری و اتلاف دام تولیدات دامی، باز گشت سریعتر گله به وضعیت طبیعی و کاهش استرسهای محیطی، پیشگیری از پیشرفت علائم اولیه موجب افزایش تولید می‌شود.
پرهمت با بیان اینکه اجرای این طرح 4 سال طول کشیده است، گفت: 4 طرح تحقیقاتی (فیتوشیمی- فرمولاسیون- پایداری - بالینی) نیز قبل از این طرح انجام شد و نهایتا منجر به این دستاورد مهم شد.
پرهمت در زمینه مزایای این طرح گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است و به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از مهمترین بیماریهای کاهش دهنده تولید دام محسوب می‌شود، تقریباً تمامی دام‌های اهلی نظیر گاو ، گاومیش ، گوسفند و بز به این بیماری مبتلا می شوند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این دارو با ویژگیهای چند گانه (ضد ویروس ضد میکرب صد التهاب ضد درد و التیام بخشی) تمامی ویژگی‌های لازم را برای درمان ضایعات دهانی بیماری تب برفکی دارد و موجب جلوگیری از پیشرفت سریع بیماری شده و از خسارات ناشی از بیماری می‌کاهد.
پرهمت با بیان اینکه این بیماری در گله‌های مختلف بطور متوسط موجب 25% کاهش تولید شیر ,گوشت , پشم می‌شود، این دارو برای اولین بار در کشور ساخته شده است و دارای مشابه خارجی نبوده و تولید آن به حد انبوه رسیده و مورد توجه و استقبال دامپزشکان و دامداران قرار گرفته و در حال حاضر دارو در سطح کشور توزیع و مصرف می‌شود.
پرهمت افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی استان قم به عنوان مجری این طرح بودند که دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در این زمینه همکاری کردند.
بر اساس این گزارش؛ بیماری به دلیل وقوع تب برفکی طی سال 1380 تعداد 44هزار و 858 واحد اپیدمیولوژیک درگیر بیماری شدند و رقمی در حدود 23هزار و 174 میلیون ریال خسارت مستقیم به جمعیت گاو و گوساله کشور وارد شد.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه