کد خبر: ۵۴۵۲

حکیم مهر - سرپرست سازمان شیلات ایران با بیان اینکه مصرف سرانه آبزیان در کشورمان باید بیش از دو برابر شود، گفت: جزو تعهداتمان است که پرورش و صید را تا پایان برنامه پنجم توسعه به بیش از دو برابر افزایش دهیم.

دکتر سید امین الله تقوی با اشاره به صید و پرورش سالانه حدود ‌٦٠٠ هزار تن آبزی در کشور، گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید این میزان به یک میلیون و ‌٢٥ هزار تن برسد که این پتانسیل در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت پرورش ‌٨٠٠ تا ‌٩٠٠ هزار تن ماهی در قفس در کشور وجود دارد، اظهار کرد: زمینه‌های این طرح در حال فراهم شدن است و هم اکنون در تمام استانها به جز استان گلستان که عمق کمی دارد، طرح پرورش ماهی در قفس به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

تقوی یادآور شد: در استانهای جنوبی سه گونه هامور، صبیتی و سکلا و در استانهای شمالی کشور دو گونه خاویاری و آزاد برای پرورش در قفس معرفی شده است.

به گفته سرپرست سازمان شیلات ایران تسهیلات لازم برای این طرح فراهم شده و در پرداخت میزان تسهیلات محدودیتی وجود ندارد که در این راستا برای تولید ‌١٥ تن به تسهیلات با بهره ‌١١ درصد تامین می‌شود. همچنین سه میلیون بچه ماهی به صورت مزایده گذاشته شده و اگر بخشی از بچه ماهی از داخل نتوان تامین کرد، از طریق واردات تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت قفس تقریبا در کشورمان بومی شده است، گفت: هزینه طرح پرورش ماهی در قفس به میزان آن بستگی دارد.

تقوی در پاسخ به اینکه با توجه به مشکلات عدیده در پرورش برخی گونه‌ها همچون میگو، این طرح چندان مورد استقبال و سرمایه‌گذاری خش خصوصی قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: برای بازار ماهی در داخل مشکلی نداریم و اگر ماهی خوب تولید کنیم، خریده می‌شود. از سوی دیگر از ‌٦٠٠ هزار تن محصولات شیلاتی ‌٧٠ درصد مصرف انسانی دارد که مصرف سرانه هر ایرانی از آبزیان هفت کیلو و نیم است که در برنامه پنجم توسعه باید حداقل به ‌٢/١٣ کیلوگرم افزایش یابد؛ لذا جزو تعهداتمان است که تولید را هم دو برابر کنیم.

سرپرست سازمان شیلات ایران اظهار کرد: در حال حاضر قیمت ماهی از قیمت مرغ و گوشت ارزان تر است و بازار آن مشکل ندارد.

وی با بیان اینکه این طرح زود بازده بوده و نیازی به زیرساخت ندارد، گفت: هر یک از این گونه‌ها پس از هفت تا هشت ماه قابل برداشت است و تنها نگهداری و تامین غذا نیاز دارد.

تقوی با تاکید در مدیریت تولید،‌ تصریح کرد: به دنبال این هستیم که افرادی سرمایه دارند وارد این طرح شوند.

وی همچنین درباره ماهیان خاویاری اظهار کرد: باتوجه به اینکه ماهیان خاویاری طی سه سال به گوشت می‌رسند، تا سه سال سود تسهیلاتشان را به بانکها می‌پردازیم.

تقوی با اشاره به تکثیر پاییزه دو گونه خاویاری قره برون و فیل ماهی برای اولین بار در کشور در سال گذشته، گفت: امسال امکانات زیربنایی آماده می‌شود و از امسال به مرور خاویار پرورشی وارد بازار خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه