کد خبر: ۵۴۷۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قم، خراسان شمالی و گیلان

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم:
3500 کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی دامی در قم معدوم شد


مدیرکل دامپزشکی قم از شناسایی، ضبط و معدوم‌سازی 3 هزار و 500 کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی در ایام نوروز در این استان خبر داد.

دکتر مهدی رفیعی اظهار داشت: کشیک‌های این اداره کل از ابتدای تعطیلات نوروزی در بخش‌های مختلف به صورت جدی فعالیت خود را دنبال کردند.
وی ادامه داد: در بخش قرنطینه، تیم‌های سیار و دامشهر و نیز اتحادیه مرغداران فعال بودند و کار نظارت، صدور گواهی حمل قرنطینه‌ای و بررسی را انجام می‌دادند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم بیان داشت: در بخش نظارتی نیز ناظران بهداشتی و ناظران ذبح شرعی در ایام تعطیلات در کشتارگاه‌های دام و طیور حضور داشته و بر کشتار دام نظارت می‌کردند.
وی با اشاره به فعالیت اکیپ نظارتی در ایام نوروز گفت: اکیپ نظارتی این اداره‌ کل در طول تعطیلات نوروز در سطح شهر حضور داشته و بر مراکز عرضه به ویژه مراکزی که محل تردد مسافران بود، نظارت می‌کردند.
رفیعی اظهار کرد: در طول تعطیلات نوروز 800 مورد بازدید از مراکز عرضه محصولات دامی صورت گرفت و طی این بازدیدها 3 هزار و 500 کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی شناسایی، ضبط و معدوم شد.
وی تصریح کرد: در بخش نظارت و بررسی بیماری‌های دام و طیور نیز امسال با گزارش بیماری خاص یا اپیدمی روبه‌رو نشدیم و تیم‌های مستقر در اداره ‌کل نظارت‌های لازم را انجام داده و در مواقع ضروری به محل اعزام می‌شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم بیان داشت: در طول ایام نوروز همچنین مراکز درمانی، توزیع دارو، واکسن و آزمایشگاه‌ها فعال بوده و مراجعات را کنترل می‌کردند.
وی با اشاره به آمادگی این اداره‌ کل برای رسیدگی به شکایات مردمی گفت: بیشترین شکایات مردمی در خصوص مراکز عرضه بود که مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

----------------------------------

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان‌شمالی:
بیش از1500 کیلوگرم فرآورده خام دامی طی اجرای طرح نوروزی ضبط شد

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: از بیست اسفندماه سال گذشته تا سیزدهم فروردین ماه سال جاری یک هزار و 508 کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط شده است.

دکتر علی اکبر دلیر صحرایی افزود: این اداره کل با توجه به افزایش مصرف فرآورده‌های خام دامی در ایام نوروز به تبع افزایش فعالیت تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در این مدت و به لحاظ جلوگیری از عفونت‌ها و مسمومیت‌های غذایی احتمالی با منشا این فرآورده‌ها و افزایش ایمنی این تولیدات نظارت و بازدیدهای خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد افزایش داده است.

وی ادامه داد: مقدار فرآورده‌های خام دامی معدوم شده طی این مدت 430 کیلوگرم بوده است.

وی با بیان اینکه 28 اکیپ از کارشناسان دامپزشکی در سطح استان در قالب گشت‌های سیار و در دو شیفت کاری فعالیت‌های خود را انجام داده‌اند ادامه داد: تعداد موارد بازدید شده از مراکز عرضه مواد خام دامی پنج هزار و 849 مورد بوده که تعداد موارد غیربهداشتی کشف شده 90 مورد بوده است.

دلیر صحرایی تعداد مراکز ارجاع داده شده به مراجع قضایی را 38 مورد ذکر کرد.

وی اظهار کرد: مقدار فرآورده خام دامی مصرف مشروط 1070 کیلوگرم بوده و همچنین تعداد موارد نمونه‌برداری شده 30 مورد بوده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: به رغم افزایش تعداد بازدیدها طی این مدت تعداد موارد غیربهداشتی کشف شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

 

------------------------------------

 

برای اولین بار در سطح کشور اجرایی شد؛ طرح ساماندهی کشتارگران طیور در استان گیلان


دکتر غلامرضا حراجی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان گیلان اعلام نمود که طرح فوق به صورت مرحله ای بوده و اهداف ذیل را بدنبال خواهد داشت

1- شناسایی کشتارگران در سطح استان و هویت دار نمودن آنها ، با این شناسایی می توان در مواقع مهم و هنگام شیوع بیماری های مختلف مانند آنفلوانزا و ... ارتباط لازم را با این افراد برقرار نمود .

2- در این طرح با توصیه نمودن کشتارگران جهت دریافت مجوز کشتارگری ، می توان دستورالعمل های بهداشتی را اعمال نمود . که این امر می تواند نقش مهمی را در ارتقاء بهداشتی تولید مرغ و عرضه آن ایفاد نماید .

3- از اهداف مهم طرح در آینده نزدیک لیبل گذاری ( کد گذاری ) برای هر کشتار گر بر روی پاکتهای پلاستیکی بسته بندی مرغ می باشد . که با اجرای آن می توان محل تولید مرغ های بسته بندی شده را در مراکز عرضه ردیابی نمود و در هنگام هر گونه بروز صدمات بهداشتی به مبدا با تولید مرغ ( مرغدار ) دسترسی داشت

در حال حاضر در مرحله اول اجرای طرح در 6 کشتارگاه صنعتی طیور استان برای 61 نفر مجوز کشتار گری صادر گردیده است که این رقم حدود 96 % کشتارگران را شامل می شود . و تعداد باقیمانده در حال مراحل اجرایی و تکمیل پرونده بوده که پس از کامل نمودن پرونده برای آنها هم مجوز کشتار گری صادر خواهد شد .

 

 

نظر شما
ادامه