کد خبر: ۵۵۵۸

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی کشور ضمن گلایه از عملکرد ضعیف مسئولان دامپزشکی گفت: با توجه به مشکل واردات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه‌دار باید از تولید داخل حمایت شود که ظرفیت‌های مناسبی هم در این زمینه وجود دارد.

عباس رحمانی اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل بیماری‌های مختلفی که در مرغداری‌ها وجود دارد 15 ـ 10 میلیون قطعه در ماه جوجه یک روزه کمتر از نیاز کشور تولید می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی کشور افزود: همچنین تولید 45 ـ 40 میلیون عدد در ماه نیز تخم‌مرغ نطفه‌دار کاهش یافته است در حالی که این میزان تولید قبلا 90 میلیون عدد در ماه بود.
رحمانی گفت: کاهش تولید در کشور موجب افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در کشور شده است.
وی در مورد دلایل این کاهش افزود: از 2 سال پیش بیماریهای مرغداریها به ویژه از مهر تا بهمن‌ماه شروع بیشتری پیدا کرده و اخیرا بیماری آنفولانزای پرندگان هم به آن اضافه شده و موضوع را تشدید کرده است.
وی افزود: در حالی که تلفات مرغداریها افزایش چشمگیری پیدا کرده نظارت مسئولان دامپزشکی هم ضعیف است و حتی جوجه‌ریزی‌های بدون مجوز و تاسیس مرغداریهای بدون مجوز را در سطح گسترده شاهد هستیم که مسئولان دامپزشکی توجهی به آنها ندارند.
رحمانی گفت: قیمت جوجه یک‌روزه در کشور گران است و به رغم تعیین قیمت کارشناسی تمام شده 370 تومان و مصوبه دولتی برای تحویل 500 الی 550 تومان به مرغداریها متاسفانه به قیمت 1160 تومان تحویل داده می‌شود که باعث افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ می‌شود.
وی افزود: در حالی که با توجه به تحریمها واردات جوجه یک روزه و تخم‌مرغ نطقه‌دار به راحتی انجام نمی‌شود اما دولت نیز حمایتی از تولید داخل نمی‌کند در حالی که ظرفیت مرغداریهای کشور برای تولید بیش از نیاز کشور است و بسیاری از این ظرفیت‌ها بدون استفاده باقی مانده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی کشور افزود: واردات جوجه یک روزه به دلیل مسایل بهداشتی مشکلاتی دارد اما برای واردات تخم مرغ نطفه‌دار از کشور هندوستان هماهنگی شده که به زودی وارد کشور خواهد شد.

 


 

نظر شما
ادامه