کد خبر: ۵۶۰۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

رییس اداره حیات وحش و آبزیان اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به جمع‌آوری لاشه بیش از ۱۳ هزار پرنده مهاجر در مناطق پیرامونی خلیج گرگان گفت که روند مرگ و میر این پرندگان در روزهای اخیر کاهش یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «محمود شکیبا» روز شنبه اظهار داشت: در شرایطی که هفته های قبل روزانه لاشه صدها پرنده مهاجر در خلیج گرگان محدوده شهرستان های بندرترکمن و بندرگز جمع‌آوری می‌شد، این آمار دیروز و امروز به حداکثر ۵۰ لاشه رسیده که نشان دهنده کاهش تلفات است.

وی بیان کرد: مشاهده پرندگان تلف شده در سواحل گلستان از ۲۸ بهمن ماه در بندرترکمن آغاز شد که بیش از ۹۰ درصد پرندگان تلف شده را پرنده چنگر و پرلا و مابقی آن را گونه هایی کشیم، فلامینگو و انواع مرغابی تشکیل می‌دادند.

وی افزود: تاکنون لاشه بیش از ۱۳ هزار پرنده زمستان گذران در سواحل توسط محیط بانان جمع‌آوری و با نظارت دامپزشکی به صورت بهداشتی دفن شد.

دامپزشکی گلستان با نمونه‌برداری از لاشه این پرندگان اعلام کرد که بوتولیسم عامل اصلی مرگ و میر پرندگان است.

خلیج گرگان بخشی از  پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده که مدیریت پهنه آبی آن بر عهده محیط زیست مازندران است.

در حوزه استحفاظی مازندران بیش از سی هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر در ۲ ماه اخیر تلف شدند.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
0
3
اگه بوتوليسم بوده چرا بايد فروكش كرده باشه نه پرنده ها رفتن و نه بوتولينوم كم شده

نكنه همه بوتولينوم ها رو خوردن تموم شد يا اينكه پرنده ها تموم شدن
رحمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
2
سلام تلفات کاهش یافته چیه برادر... همه درگیر اخبار کورنا هستن و کسی از نیروهای دامپزشکی حال و حوصله جمع آوری لاشه ها رو نداره...علت رو هم انداختن گردن پرتقال فروش... متاسفانه با درگیری کورنا تلفات پرندگان مهاجر بیچاره در بندرترکمن به حاشیه رفته... دیگه پرنده ای نمونده که تلفاتی باشه ای آقا...
نظر شما
ادامه