کد خبر: ۵۶۲۱۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: نتایج نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات به‌صورت کتبی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع قانونی حیات‌وحش قرار گرفته است ...

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق آخرین آمارها، میزان تلفات ناشی از مرگ و میر پرندگان مهاجر در دو استان مازندران و گلستان به بیش از ۴۰ هزار مورد رسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور» روز سه شنبه افزود: سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای امر، مرگ و میر پرندگان مهاجر در میانکاله با بررسی های آزمایشگاهی، کالبد شکافی، ارزیابی بالینی پرندگان درحال مرگ و ارزیابی اکوسیستم منطقه، علت را وجود قطعی بیوتیکسین یا بوتولیسم تشخیص داد.

به گفته وی، بوتولیسم، سمی فلج کننده و کشنده ای است که بواسطه باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید و می تواند با ورود در بدن انسان و موجودات زنده اعم از پرندگان در محیط‌های کم‌اکسیژن رشد کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مرگ و میر این پرندگان ناشی از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نوع H1N1، نیوکاسل، عوامل میکروبی، قارچی و انگلی مشترک بین انسان و دام نبوده است بنابراین نگرانی در این خصوص نداریم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله از استان مازندران به سمت استان گلستان رفته است، اظهارداشت: بیشترین آمار تلفات مربوط به تالاب میانکاله در استان مازندران بوده است.

 به گفته رفیعی پور، پرندگان مهاجر تلف شده در تالاب میانکاله دفن بهداشتی شده اند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور برای تشخیص علت مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله در نمونه برداری ها، ارزیابی های میدانی، تشخیص آزمایشگاهی تمامی استانداردهای بین المللی را رعایت کرده است.

وی اضافه کرد: اکنون نتایج نمونه برداری ها و آزمایشات به صورت کتبی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع قانونی حیات وحش قرار گرفته است.

رفیعی پور گفت: امیدواریم با توجه به اقدامات پیشگیرانه در سالهای آتی شاهد تلف شدن پرندگان مهاجر در دیگر تلاب ها و آبگیرهای کشور نشویم.

برخورد قانونی با مدعیان وجود سموم شیمیایی در تالاب میانکاله 

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره ادعای برخی مبنی بر سمی شدن آب تالاب بین المللی میانکاله به صورت دستی اظهارداشت: در بررسی های آزمایشگاهی وجود سموم شیمیایی مبنی به اینکه به صورت دستی سم وارد آب تالاب شده باشد، اثبات نشده است.

وی افزود: طبق آزمایش های صورت گرفته بیوتوکسین موجود در آب ناشی از فعل و انفعالات طبیعی یعنی جلبک ها بوده است.

رفیعی پور گفت: طبق آخرین گزارش ها، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذیصلاح از کسانی که مدعی وجود سموم شیمیایی در آب این تالاب شده اند شکایت کرده است و ما منتظریم دستگاه قضایی به این موضوع رسیدگی و نتیجه را اعلام کند.

شبه جزیره یا تالاب بین المللی میانکاله با مساحت ۶۸ هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب شرقی دریای مازندران، در ۱۲ کیلومتری شمال شهر بهشهر واقع است.

اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

طبق آمارها هر ساله بیش از ۲۰۰ گونه متفاوت از پرندگان مهاجر به تالاب بین المللی میانکاله مهاجرت می کنند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
3
دکترجان، شکایت سازمان از عوامل انتشار مرغ تریاکی چی شد؟
یک وقت خبردار نشیم که اونها محاکمه و به مجازات رسیده اند و شما ما رو بی اطلاع گذاشته باشید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
عجله نکن
هنوز دارن نامه اش را تنظیم می کنند
ده سال دیگه تایپ میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
2
شفاف سازی نتایج مصاحبه مرغ تریاکی ضروری است چون هنوز از خروجی خبرگزاری برداشته نشده و نشان می دهد که ....
نظر شما
ادامه