کد خبر: ۵۷۲۰

حکیم مهر - عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بررسی طرح مبارزه با نگهداری حیوانات خانگی و سگ گردانی در حال حاضر ضرورتی ندارد، گفت: موضوعات مهم تری در کشور وجود دارد و این موضع به طور قطع در مجلس هشتم بررسی نخواهد شد.


حجت الاسلام "موسی قربانی"در خصوص آخرین وضعیت طرح مبارزه با نگهداری حیوانات خانگی اظهار کرد: ما در کشورمان به اندازه کافی مشکلات داریم که حل آنها بر مبارزه با سگ‌گردانی ضرورت دارد.
نماینده مردم قائنات در مجلس، افزود: طرح این موضوع هیچ ضرورتی ندارد و من بعید می‌دانم که طرح مبارزه با سگ‌گردانی در مجلس هشتم مطرح شود.
به گفته قربانی، حداکثر  6 ماه از پایان عمر مجلس هشتم باقی است، در کمیسیون قضایی نیز طرح‌ها و لوایح مهمی مانند لایحه تجارت، قانون مجازات اسلامی و لایحه حمایت از خانواده در دستور کار خود دارد که دیگر فرصتی برای رسیدگی به مبارزه با سگ‌گردانی ندارد.
39نماینده مجلس طرحی تهیه کردند که در صورت تصویب نهایی آن گرداندن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم می‌شود. 
این طرح که در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی ابتدای اسفند ماه سال گذشته در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد؛ شامل یک ماده واحده و یک تبصره است.
بر اساس ماده واحده آن، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا نجس العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.
همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود ممنوع است. نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف 10 روز رفع مزاحمت کند.
در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهد شد.
بر اساس تبصره این طرح، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظف می‌شود فهرست حیوانات نجس‌العین و خطرناک و مضر برای سلامت عمومی به جز سگ ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون را تهیه و اعلام کند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه