کد خبر: ۵۷۶۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی و ماه‎نشان

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی:

خطر تب برفکی پابرجاست / دامداران مراقب باشند

 

با توجه به بروز چند کانون بیماری تب برفکی در کشور، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به شیوع این بیماری دامی بین دامهای استان، مجددا هشدار داد.

این اداره کل با صدور اطلاعیه ای از دامداران خواست تا ضمن رعایت قوانین و دستورالعملهای دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی مصون کنند.

در این اطلاعیه آمده است: لازم است، دامداران در صورت خریداری دام و قبل از ورود دامهای خریداری شده به واحد دامپروری، نسبت به نگهداری آنها در شرایط قرنطینه و نیز مایه کوبی آنها علیه تب برفکی اقدام و پس از سپری شدن حداقل دو هفته و مشاهده نشدن هرگونه علائم بالینی مظنون به تب برفکی، دامهای جدید را به گله وارد کنند.

در قسمت دیگری از اطلاعیه، نقل و انتقال بدون مجوز هر نوع دام داشتی (اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر) در داخل و خارج از استان تا اطلاع ثانوی اکیدا ممنوع اعلام شده است.

روابط عمومی دامپزشکی استان همچنین از دامداران خواسته است تا از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری (به ویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فرآورده های دامی در تماس هستند) ممانعت کرده و در صورت وجود گاوهای غیر واکسینه و حساس در مقابل بیماری تب برفکی، مراتب را در اسرع وقت به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان برسانند.

در اطلاعیه صادر شده از روابط عمومی دامپزشکی استان، مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاولهای دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دامها، از جمله علایم بیماری تب برفکی یاد شده و خاطرنشان شده است: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علایم بالینی مخاطی واگیردار در گله یا سایر نشانیهای اعلام شده فوق، مراتب را در اسرع وقت به اطلاع نزدیکترین شبکه دامپزشکی برسانند.

در این اطلاعیه از کلیه نیروهای مایه کوب و دامپزشکان شاغل در بخشهای دولتی و خصوصی نیز خواسته شده تا دستورالعملهای فنی مربوط به خود را در واحدهای دامداری منطقه تحت پوشش خود به طور کامل رعایت کنند.

 

----------------------------------

 

مسوول شبکه دامپزشکی ماه‌نشان:
از آجر معدنی باید برای رفع کمبودهای تغذیه‌ای دام استفاده شود

 

مسوول شبکه دامپزشکی شهرستان ماه‌نشان، گفت: دامداران برای رفع کمبودهای تغذیه‌ای دام باید از آجر معدنی استفاده کنند.

علی مردانی کمبودهای تغذیه‌ای را از جمله مشکلات تغذیه‌ای دام در مناطق مختلف استان، عنوان کرد و یادآور شد: کمبود مس و سلنیوم، عمده‌ترین کمبود موادغذایی در دام منطقه ماه‌نشان است که این امر به اکولوژی و ساختار بافتی خاک در منطقه مربوط می‌شود.

وی با یادآوری این‌که کمبود مس و سلنیوم منجر به ضعف سیستم ایمنی و تولیدمثل دام می‌شود، تصریح کرد: ضعف بدن دام، سقط جنین و مرگ بعد از تولد، از جمله پیامدهای این کمبود می‌باشد.

این مقام مسوول، تصریح کرد: در صورت قرار دادن آجر معدنی در آخورها به مدت طولانی و استفاده دام از آنها، فاکتورهای غذایی در کبد دام ذخیره و در نهایت به جنین منتقل می‌شود که این امر باعث کاهش سقط جنین در دام خواهد شد.

مردانی با تأکید بر این‌که پس از تولد بره و گوساله، باید از مکمل‌های تغذیه‌ای‌درمانی استفاده شود، افزود: بهره‌گیری از این مکمل‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی و تولیدمثل دام و در نهایت تقویت بنیه بدنی حیوان در نسل‌های آینده خواهد شد.

وی به بیماری تب‌برفکی در دام نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این بیماری در کشور وجود ندارد، اما به‌دلیل شیوع آن در کشورهای همسایه نظیر افغانستان، به دامداران توصیه می‌شود نسبت به واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از گسترش این بیماری اقدام کنند.

این مقام مسوول با اشاره به تشدید اقدامات نظارتی، نمونه‌گیری، واکسیناسیون، اجرای برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری تب‌مالت در این منطقه نیز گفت: بیماری‌های انگلی مختلف، از دیگر بیماری‌های رایج در دام است که دامداران باید با استفاده از روش‌های ضدعفونی، سم‌پاشی جایگاه‌ها و استفاده از داروهای ضدانگلی، از گسترش این بیماری‌ها در دام جلوگیری کنند.

مردانی، آهک را ساده‌ترین ماده ضدعفونی کننده دانست و گفت: دامداران باید با ایجاد چاله‌های آهک در مقابل ورودی دامداری‌ها به ضدعفونی دام و جایگاه‌ها کمک کنند.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی، خاطرنشان کرد: حفظ شرایط بهداشتی دامپروری‌ها و مرغ‌داری‌ها، عدم دستکاری جنین سقط شده، دفع سریع توده جنین سقط شده و رعایت نکات بهداشت فردی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری‌های مختلف مؤثر است.

 

 

نظر شما
ادامه