کد خبر: ۵۸۱۴۷

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به آغاز اجرای طرح رتبه بندی و ارتقای کشتارگاه های طیور از سال گذشته در کشور گفت: این استان به دلیل مشکلات مالی و نبود تسهیلات نتواسته تاکنون طرح مذکور را اجرایی کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر غلامرضا توکلی» روز سه شنبه افزود: اجرای طرح رتبه بندی کشتارگاه های طیور و تجهیز آن ها به خط ۲، گفت: ارتقای کشتارگاه های طیور در حفظ بهداشت لاشه گوشت مرغ و سلامت آن تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: دامپزشکی متولی بردن مواد غذایی سالم بر سر سفره مردم است که این مواد غذایی شامل تمام فرآورده های دامی، طیور، زنبورعسل و آبزی پروری می شود.

توکلی  اظهار داشت: برای بهبود کیفیت گوشت مرغ نیاز است تا کشتارگاه ها ارتقاء یابند و به همین دلیل کشتارگاه ها در سراسر به سه گرید B، A و A+ رتبه بندی شده اند که متاسفانه استان البرز با وجود اینکه در همسایگی پایتخت قرار دارد تمام کشتارگاه هایش در گرید B قرار دارد.

وی گفت: زمانی ما می توان مرغ سالم عرضه کنیم که به فناورزی روز دنیا مجهز باشیم و در این میان دستگاه ها مهم هستند.

توکلی با اشاره به بازدید استاندار، معاون استاندار، رییس سازمان جهاد کشاورزی و تعدادی دیگر از مسوولان استانی از وضعیت کار کشتارگاه های استان، افزود: اکنون تمام مسوولان در تلاش هستند تا با دریافت مجوزهای لازم و ارایه تسهیلات به صاحبان کشتارگاه ها، هر چه زودتر طرح ارتقای این واحدها را شاهد باشیم.

وی به نحوه عملکرد خط ۲ اشاره کرد و اظهار داشت: این خط مجهز به دست مکانیکی هوشمند مکش دار بوده و  احشای داخل شکم مرغ را بهصورت مکانیزه  تخلیه می کند.

مدیرکل دامپزشکی البرز  ادامه داد:‌ در کشتارگاه های استان این روند به دست کارگران انجام می شود و در کشتارگاهی که هر شب چهار تا پنج هزار کشتار دارد، در خوشبینانه ترین حالت ۱.۵ درصد اندرونه و ۲.۵ درصد آب در شکم مرغ باقی می ماند.

مردم چهار درصد ضایعات و خونابه می خرند

توکلی  گفت: مردم استان البرز در بهترین حالت چهار درصد وزن مرغ را در هنگام خرید، ضایعات و خونابه می خرند که البته برای تمام مرغ ها این گونه نیست زیرا با این حجم بالای کشتار، کارگران خسته شده و حجم این ضایعات بیشتر می شود.

وی با اشاره به تاثیر ارتقای کشتارگاه ها در کمیت و کیفیت گوشت مرغ، افزود: در صورتیکه  احشا  در شکم مرغ باقی بماند نه تنها در وزن بلکه در سلامت آن تاثیرگذار است زیرا اندرونه موجب فسادپذیری سریع تر مرغ می شود.

توکلی به تفاوت قیمت گوشت مرغ  با اجرای طرح رتبه بندی اشاره کرد و گفت:  با اجرای این طرح در کل افزایش یک هزار تومانی در هر کیلوگرم گوشت مرغ را داریم ولی مردم این هزینه را می پردازند تا علاوه بر تهیه گوشت سالم هزینه ای بابت خونابه و اندرونه نپردازند.

وی اظهار داشت: در خط ۲ دستگاه ها به چیلر مجهز هستند که پس از کشتار لاشه وارد چیلر می شوند تا ضمن گذراندن مراحل سردگذرانی، در اثر برودت، آب باقی مانده در شکم مرغ آبگیری می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در خصوص صادرات گوشت مرغ نیز گفت: مصوب شده تا گوشت مرغ با گرید B دیگر صادر نشود که در صورت ارتقای کشتارگاه ها از B  به A‌ و بعد A+  می توان برای صادرات این فراورده کار کرد.

وی با بیان اینکه تمام مسوولان ذیربط به صورت جدی وارد شده اند تا این اتفاق هر چه زودتر بیفتد، افزود: هزینه راه اندازی هر خط ۲ حدود `پنج الی هفت میلیارد تومان است که باید به صاحبان کشتارگاه ها با اعطای تسهیلات ارزان قیمت کمک کرده و آن ها را تشویق به اجرای این طرح کنیم.

در استان البرز ۶ کشتارگاه ها طیور فعال است که در هر شب بین ۱۰ تا ۴۰ هزار قطعه کشتار دارند.

 
نظر شما
ادامه