کد خبر: ۵۸۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مشهد، سمنان و سیرجان

 

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد:
برای عرضه تخم‌مرغ از یخچال‌های مناسب استفاده شود


رئیس شبکه دامپزشکی مشهد گفت: تمام مراکز توزیع و عرضه تخم‌مرغ برای عرضه تخم‌مرغ باید از یخچال‌های مناسب و یا نگهداری در مکان‌های سرد با برودت کافی استفاده کنند.

دکتر مجید روحانی‌نژاداظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما و فسادپذیری سریع مواد غذایی با منشا دامی نظیر تخم‌مرغ، لازم است برای عرضه تخم‌مرغ رعایت موارد بهداشتی انجام شود.
رئیس شبکه دامپزشکی مشهد گفت: برای این منظور از تمام توزیع‌کنندگان توصیه می‌شود که از قرار دادن تخم‌مرغ در ویترین و یا معرض تابش مستقیم نور جدا خودداری کنند.
وی در ادامه افزود: تخم‌مرغ باید در شرایط ویژه عرضه شود و خارج از این محیط با توجه به فرا رسیدن فصل گرم سال و سریع الفساد بودن آن مجاز نیست.
روحانی‌نژاد با دادن هشدار به تمام عرضه‌کنندگان تخم‌مرغ تصریح کرد: نگهداری تخم‌مرغ خارج از ضوابط فوق تخلف محسوب می‌شود و بازرسان بهداشتی نظارت بر فراورده‌های خام دامی دامپزشکی مشهد با این موارد برخورد می‌شود.
وی در ادامه افزود: تخم‌‌مرغ یکی از مواد غذایی با هضم آسان و دسترسی فراوان در برنامه غذایی افراد است، این ماده غذایی منبع خوبی از پروتئین با قیمت پایین و کیفیت بالا، ویتامین‌‌ها و املاح ضروری است.
روحانی‌نژاد بیان داشت: به طور متوسط یک عدد تخم‌مرغ حدود 70 کیلوکالری انرژی و حدود هفت گرم پروتئین دارد که از نظر پروتئینی می‌تواند جایگزین 30 گرم گوشت یا دوسوم لیوان شیر شود.
مدیر شبکه دامپزشکی با بیان اینکه بیش از نیمی از پروتئین تخم‌مرغ (55درصد) در سفیده آن قرار دارد، تصریح کرد: تخم‌مرغ می‌تواند برای همه گروه‌‌های سنی مورد مصرف قرار گیرد.
وی در ادامه اظهار داشت: بنابر اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، تخم‌مرغ منبع خوبی از ویتامین‌‌های گروه b (مانند b6 ، b12 و اسید فولیک) و ویتامین‌‌های k ، e ، d و a است که سبب حفظ سلامتی دستگاه عصبی، کمک به خونسازی، حفظ سلامت و استحکام دندان‌‌ها و استخوان‌‌ها می‌‌شود.
روحانی‌نژاد با بیان اینکه تخم‌مرغ حاوی املاح لازم برای تامین سلامتی فرد است؛ خاطر نشان کرد: به‌ویژه آنکه منبع کلسیم،‌ فسفر، روی، پتاسیم، ‌منیزیم و سلنیوم است و برای رشد و سلامت اعصاب، ‌استخوان‌‌ها و دندان‌ها، سلامت پوست، سیستم ایمنی و عضلات لازم است.
وی افزود: حدود نیمی از پروتئین و تقریبا تمام چربی‌های تخم‌مرغ در قسمت زرده آن قرار دارد و بیشتر این مقدار چربی(دوسوم) نیز از نوع غیراشباع است که برای فعالیت‌‌های طبیعی مغز و اعصاب ضروری است.

 

-------------------------

 

توقیف و بازرسی 83 خودروی مشکوک حامل دام در سمنان
 
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان سمنان گفت: به منظور جلوگیری از انتشار بیماریهای واگیر و همچنین بیماریهای مشترک بین انسان و دام به استناد قانون سازمان دامپزشکی کشور وبر اساس دستور العمل کنترل بهداشتی قرنطینه ای نقل و انتقال دام زنده و فرآورده خام دامی و همچنین در راستای تفاهم نامه مشترک سازمان دامپزشکی کشور و فرماندهی انتظامی کشور در سال 89 در سطح استان سمنان توسط بازرسین اداره کل دامپزشکی و با همکاری پرسنل زحتمکش نیروی انتظامی نسبت به توقیف و بازرسی 83 خودروی مشکوک حامل دام زنده اقدام و 17 مورد جهت برخورد قانونی به مراجع قضایی استان معرفی و از مالکین 12 محموله نیز تعهدات لازم اخذ گردیده است.
دکتر محمد سعیدیافزود: این موضوع در کنترل سلامت دام زنده و فرآورده های خام دامی و حفظ بهداشت عمومی و حفظ سرمایه دامی کشور و جلوگیری از بروز بیماریهای واگیر دامی و بخصوص تب برفکی بسیار اهمیت دارد.
نامبرده به دامداران و مرغداران و متصدیان کارخانجات و صنایع وابسته به دام مانند کشتارگاههای دام و طیور، کارخانجات خوراک دام، کارگاههای قطعه بندی و بسته بندی گوشت قرمز و مرغ، بسته بندی تخم مرغ، مراکز جمع آوری شیر خام و... توصیه نمود در صورتی که قصد حمل و نقل تولیدات خود را در داخل و خارج استان دارند و به منظور جلوگیری از هرگونه مشکل قبل از هر اقدامی به شبکه های دامپزشکی مربوطه مراجعه تا پس از استعلام و هماهنگی با استان مقصد نسبت به صدور مجوز بهداشتی حمل اقدام شود.

-------------------------------

 

کشتارگاه پاکیزه مرغ شهرستان سیرجان بدلیل شرایط غیر بهداشتی تعطیل شد


در بازدیدی که مدیر کل دامپزشکی استان با حضور فرماندار شهرستان سیرجان و رئیس نظارت بر بهداشت عمومی و جمعی از مدیران ستادی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از کشتارگاه پاکیزه مرغ سیرجان داشتند این کشتارگاه بدلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی تعطیل شد.
دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیر کل دامپزشکی استان در این رابطه اظهار داشت: در بازدید های مکرر اداره کل دامپزشکی از این کشتارگاه با مشاهده وضعیت نابسامان بهداشتی کشتارگاه تذکراتی بصورت کتبی به صاحبان این کشتارگاه داده شد.
وی افزود: در بازدید اخیر از این مجموعه بعلت عدم توجه به تذکرات و عدم اجرای تعهدات در راستای بهبود وضعیت غیر بهداشتی قبلی، درب آن با حضور فرماندار شهرستان سیرجان پلمپ شد.
مدیر کل دامپزشکی استان ضمن اشاره به مشکلاتی که در اثر استحصال غیر بهداشتی پروتئین های دامی در جامعه بوجود می آید تصریح کرد: عدم رعایت ضوابط و مقررات موجود که هم به ضرر تولیدکنندگان و هم به ضرر مصرف کنندگان می باشد، تهدیدی جدی علیه سلامت و بهداشت جامعه به حساب می آید.
دکتر زیدآبادی همچنین با اعلام این موضوع که دامپزشکی حافظ سلامت جامعه است تاکید کرد: استفاده از فراورده های سالم و بهداشتی حق مسلم مردم می باشد و اداره کل دامپزشکی با افرادی که در این پروسه احمال می ورزند برابر مقررات برخورد می کند.
مدیر کل دامپزشکی استان در پایان اظهار داشت: مصرف کنندگان از بازوهای پر قدرت نظارتی دامپزشکی محسوب می شوند و در این راستا از عموم مردم درخواست می شود ؛ در صورت مشاهده هرگونه تخلف ، جهت رسیدگی به شبکه های دامپزشکی اطلاع دهند.
لازم به توضیح است کشتارگاه فوق تا برطرف کردن کامل نواقص بهداشتی و مدیریتی تعطیل می باشد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ج.ا
|
-
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
0
0
سلام:خیلی عالی است
نظر شما
ادامه