کد خبر: ۵۸۷۱۹
 

مدیر‌کل دامپزشکی جنوب استان کرمان با اشاره به وجود ۳ کشتارگاه سنتی در ۷شهرستان جنوبی گفت: جنوب کرمان به‌شدت نیازمند احداث کشتارگاه صنعتی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر علی احمدی» امشب در جمع خبرنگاران با موضوع سلامت دام در جنوب استان کرمان اظهار داشت: جنوب استان کرمان منطقه وسیعی با وسعت بیش از 67 هزار کیلومتر مربع است و اقلیم متتوعی از سرد کوهستانی تا بیابانی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه پرورش دام سرمایه‌گذاری زیادی در جنوب استان کرمان شده که یک سرمایه ملی است گفت: جنوب استان کرمان در مجموع حدود دو میلیون و 100 هزار راس دام دارد که از این تعداد 140 هزار دام سنگین و دو میلیون راس دام سبک در مناطق روستایی و عشایری است.

مدیر‌کل دامپزشکی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه 20 هزاز نفر شتر و بالغ بر 60 هزاز کلونی زنبور نیز در جنوب استان کرمان وجود دارد افزود: بخش جازموریان بخش مستعد در پرورش دام است و باعث شده در این منطقه توسعه دامپزشکی مورد نیاز باشد.

وی با بیان اینکه دامپزشکی یک دستگاه سلامت‌محور است و وظیفه سلامت مردم از مزرعه تا سفره را بر عهده دارد خاطر‌نشان کرد: بیماری‌های مشترکی بین انسان و دام وجود دارد که باید کنترل شوند، ایمن‌سازی دام در مقابل بیماری‌ها را با جدیت پیگیری می‌کنیم چرا که سلامت مردم در گرو سلامت دام است.

احمدی با اشاره به اینکه تنوع خدمات دامپزشکی به بهره‌برداران از شهروندان و دامپروری‌ها زیاد است گفت: در هفت شهرستان در حوزه جنوب استان کرمان فعالیت می‌کنیم، با ایده‌آل فاصله داریم اما سعی کرده‌ایم تا حد امکان مشکلات مردم در این زمینه را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال 99 با عنوان جهش تولید افزود: در واگذاری‌های فعالیت‌ها به بخش خصوصی و استفاده از توان آنها اقدامات خوبی در جنوب استان شده است، تامین دارو در بخش‌های مختلف به بخش خصوصی واگذار شده است اما نظارت عالیه داریم.

مدیر‌کل دامپزشکی جنوب استان کرمان با بیان اینکه حدود 30 مرکز بخش خصوصی مرتبط با دامپزشکی با اشتغال حدود 100 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی با ما همکاری می‌کنند، تصریح کرد: درمانگاه و آزمایشگاه مرجع دامپزشکی در جنوب استان کرمان راه‌اندازی شده است و در کنار بخش خصوصی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده تسهیلاتی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده که با بهره کم به آنها اعطا می‌شود، گفت: در بخش درمان دام‌ها تعرفه مشخص وجود دارد و هر سال بازبینی می‌شود و در بخش دارو نیز نظارت بر قیمت‌ها وجود دارد و از سال گذشته کمیته رصد و پایش تشکیل شده و از مراکز درمانی و داروخانه‌های دامپزشکی بازدید می‌شود.

احمدی با بیان اینکه واکسن رایگان نیز در درمان بسیاری از بیماری‌ها توزیع می‌شود تا از شیوع بیماری‌های دامی در جنوب استان کرمان جلوگیری و پیشگیری شود، افزود: به‌عنوان مثال بیماری تب برفکی یک بیماری خطرناک است و خوشبختانه در جنوب استان کرمان این بیماری کنترل شده و مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه از نظر علمی ابتلای حیوانات به کرونا ثابت شده نیست و در جنوب استان کرمان نیز تا‌کنون گزارشی مبنی بر ابتلای دام به ویروس کرونا نداشته‌ایم، اظهار داشت: یکی از وظایف مهم دامپزشکی نظارت بر کشتارگاه‌ها است و در جنوب استان کرمان 3 کشتارگاه سنتی داریم.

مدیر‌کل دامپزشکی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه احداث کشتارگاه صنعتی در جنوب استان کرمان یک ضرورت است گفت: این 3 کشتارگاه تحت مدیریت شهرداری هستند و نواقصی دارند که این نواقص به مسئولان استان مکاتبه شده است.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر بهسازی‌هایی توسط شهرداری‌ها انجام شده اما کافی نیست افزود: در حال حاضر معاینه قبل از کشتار در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود و برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو پیش‌سرد‌کن در کشتارگاه‌ها راه‌اندازی شده تا گوشت ذبح شده مدتی در سردخانه نگهداری شود.

احمدی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان گوشت مورد نیاز را از مراکز عرضه مورد تایید دامپزشکی و دارای مجوز تهیه کنند عنوان کرد: با توجه به اینکه در آستانه عید قربان هستیم از مردم درخواست داریم که ذبح دام را در کشتارگاه انجام داده تا مانع شیوع بیماری در جنوب استان شود.

مدیر‌کل دامپزشکی جنوب استان کرمان تاکید کرد: تمام کشتارگاه‌ها با نیروهای فنی دامپزشکی آمادگی کشتار دام در عید قربان را دارند و قطعا کشتار در منازل در این شرایط خطر‌آفرین است.
 
نظر شما
ادامه