کد خبر: ۵۹۱۵۸

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ،درباره بیماری توکسوپلاسموز که به وسیله گربه ایجاد می شود، نکاتی ارائه کرد. 

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: توکسوپلاسموز یکی از بیماری‌های مهم مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر آلودگی با انگل تک یاخته­ بنام توکسوپلاسما گوندئی ایجاد می‌شود.

او افزود: این انگل گسترش جهانی دارد و در کشور‌هایی که گوسفند و بز پرورش داده می‌شود یکی از مهمترین عوامل سقط در آن حیوانات محسوب می‌شود، این انگل می ­تواند به ندرت در گاو و اسب نیز باعث سقط شود.

رشیدی بیان داشت: آلودگی با توکسوپلاسما هیچ علامت بالینی به جز ایجاد سقط ندارد و سقط می‌تواند در همه طول آبستنی اتفاق بیافتد.

او تصریح کرد: گوسفند و بز با خوردن علوفه و آب آلوده به اووسیت انگل مبتلا به بیماری می‌شود، اووسیت انگل به وسیله مدفوع گربه و گربه­ سانان آب و علوفه را آلوده کرده و باعث بیماری می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: چرخه زندگی توکسوپلاسما گوندئی به دو بخش: چرخه جنسی و چرخه غیر جنسی تقسیم می‌شود. چرخه جنسی در داخل سلول­‌های اپی تلیال روده گربه و گربه­ سانان اتفاق می­ افتد که نتیجه آن تولید اووسیست است، این اووسیت در مدفوع این حیوانات دفع شده و می‌تواند علوفه و آب سایر حیوانات را آلوده کند و باعث بیماری در آن‌ها شود.

او افزود: در چرخه غیر جنسی که در طیف وسیعی از حیوانات خونگرم شامل انسان و گوسفند اتفاق می‌افتد اووسیت تولید نمی‌شود، در نتیجه این حیوانات نمی‌توانند محیط را آلوده کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: حیوانات حساس با خوردن آب و غذا و علوفه آلوده به اووسیست که در مقابل عوامل خارجی بسیار مقاوم است و تا ۵۰۰ روز در درجه حرارت اتاق و رطوبت کافی دوام می‌آورد، آلوده می‌شوند، اووسیست‌ها در ترکیبات آمونیوم ۵% در چند دقیقه، در اتانل ۹۵% در عرض یک ساعت و در فرمالین ۱۰% در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌روند البته هیچکدام از این روش‌ها نمی‌تواند در سالم سازی آب و علوفه مورد استفاده قرار گیرد.

او تصریح کرد: این بیماری در انسان نیز می‌تواند سقط ایجاد کند، اما مهمترین عارضه آن در ایجاد نواقص مادرزادی در جنین مادرانی است که در دوره آبستنی آلوده می‌شوند.

رشیدی در خصوص پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت: همچنانکه گفته شد توکسوپلاسموز با آلودگی آب و غذا و علوفه با مدفوع گربه که اووسیت دفع می‌کند اتفاق می­ افتد، بنابراین جلوگیری از آلودگی آب و غذا و علوفه با مدفوع گربه مهمترین راه پیشگیری از آلودگی است، برای آنکه گربه­‌ها آلوده نشوند باید از خوراندن جنین­‌های سقط شده حیوانات به آن‌ها اجتناب کرد و از این عمل جلوگیری کرد، از خوراندن گوشت حیوانات آلوده به گربه­‌ها نیز باید جلوگیری کرد.

 

نظر شما
ادامه